سی‌ودومین نمایشگاه کتاب-۶۹/

با کتاب‌های برگزیده جشنواره‌های کتابی در سال ۱۳۹۷ آشنا شوید

کتاب «کتابشناسی توصیفی آثار منتخب جشنواره‌های کتابی ایران در سال ۱۳۹۷» از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.
کد خبر: ۳۴۴۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳ - 01May 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «کتابشناسی توصیفی آثار منتخب جشنواره‌های کتابی ایران در سال ۱۳۹۷» همزمان با سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.

نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در مقدمه ناشر این کتاب نوشته است: «جشنواره‌ها و جایزه‌هایی که در حوزه کتاب پایه گذاری و راه اندازی می‌شود با هدف گسترش و عمق بخشی به کتاب و فرهنگ کتابخوانی و به طور غیر مستقیم فراهم آوردن زمینه و فرهنگ نقد و ارزیابی کتاب‌های مختلف در رشته‌های گوناگون علمی و تقدیر از کتاب‌های برتر و ارزشمند و حمایت و تشویق مولفان، نویسندگان، مصححان و مترجمان برگزار می‌شود.

وضعیت کمی و کیفی جشنواره‌ها و جوایز کتاب در یک کشور را باید آینه تمام نمای شرایط فرهنگی آن کشور دانست. آینه‌ای که می‌تواند بازتاب دهنده سطح فرهیختگی، شرایط و سطح تولیدات فرهنگی و وضعیت نشر کشور تلقی کرد. مقایسه و تحلیل وضعیت کمی و کیفی جشنواره‌ها و جوایز کتاب در سال‌های گوناگون را همچنین باید یک ضرورت در سیاست گذاری و برنامه ریزی‌های فرهنگی دانست. بدون داشتن تصوری دقیق، واضح و قابل اعتماد از شرایط فرهنگ کشور (شرایط نشر و کتاب) نمی‌توان هدف گذاری، راهبرد، سیاست و برنامه ریزی کارآمدی را در این حوزه انتظار داشت»

در سال ۱۳۹۷، ۳۵ جایزه یا جشنواره کتاب در سطح کشور برگزار شده است؛ اما در سال ۱۳۹۶، تعداد جوایز و جشنواره‌های برگزار شده در کشور، ۲۹ عنوان بوده است؛ جوایز و جشنواره‌های کتاب در سال ۱۳۹۷ در پنج بخش جوایز سالانه، جوایز ادبی، جوایز تخصصی، جوایز کودک و نوجوان، جوایز کتاب سال استانی در این کتاب آمده است. بر اساس آمار موجود بیشترین عنوان جشنواره و جایزه کتاب برگزار شده در سال ۱۳۹۷، با ۹ عنوان در موضوعات ادبی و تخصصی و کمترین جشنواره نیز با ۹ عنوان در بخش کودکان و نوجوانان بوده است.

در بخش «جایزه‌های سالانه کتاب» به «سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران»، «بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران»، «بیست و پنجمین دوره جایزه کتاب سال دانشجویی» و «بیستمین دوره همایش کتاب سال حوزه» و... پرداخته شده است.

بخش جایزه‌های ادبی شامل «نوزدهمین وبیستمین دوره جایزه مهرگان و چهاردهمین و پانزدهمین دوره جایزه مهرگان علم»، «هجدهمین دوره جایزه شهید غنی پور»، «شانزدهمین دوره جایزه قلم زرین»، «سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر» و «یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» و... است.

بخش «جایزه‌های کودکان و نوجوانان» شامل جایزه‌های «جایزه شورای کتاب کودک»، «هفتمین جایزه لاک پشت پرنده»، «ششمین جایز کتاب سال مهر طه» و... است.

در بخش «جایزه‌های کتاب سال استانی و منطقه‌ای» جایزه‌های «بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب سال اصفهان»، «بیستمین دوره جایزه کتاب سال کرمان»، «پنجمین دوره جایزه کتاب سال سیستان و بلوچستان» و... آمده است.

جوایز و جشنواره‌های استانی نسبت به سال گذشته ۱۰۰درصد رشد داشته و به شش عنوان در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

«کتاب‌شناسی توصیفی آثار منتخب جشنواره‌های کتاب ایران ۱۳۹۷» در ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۵۰ هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار