یادداشت/

جدال بازرس و دادستان

رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، اواخر ماه مارس نامه‌ای به ویلیام بار، دادستان کل آمریکا نوشت و در آن نسبت به نتیجه‌گیری به‌عمل آورده اعتراض کرد و این احتمال وجود دارد که ترامپ مانع اجرای عدالت شده باشد. یکی از کسانی که با پرونده درگیر است، صحت چنین نامه‌ای را تایید کرده است.
کد خبر: ۳۴۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰ - 04May 2019

جدال بازرس و دادستانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از دنیای اقتصاد، «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، اواخر ماه مارس نامه‌ای به «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا نوشت و در آن نسبت به نتیجه‌گیری به‌عمل آورده اعتراض کرد و این احتمال وجود دارد که ترامپ مانع اجرای عدالت شده باشد. یکی از کسانی که با پرونده درگیر است، صحت چنین نامه‌ای را تایید کرده است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این نامه نشانی دیگر از یک شکاف بین بار و تیم تحقیقاتی است و تیم مولر از اینکه برداشت دادستان کل به ترامپ این اجازه را داده است تا خود را بی‌گناه نشان دهد، بسیار عصبانی هستند. بازرس ویژه تحقیقات اواخر مارس در نامه‌ای به دادستان کل آمریکا او را به ارائه خلاصه‌ای ناقص از تحقیقاتی مرتبط به ادعای مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم کرد.

در این نامه آمده است: «خلاصه نامه‌ای که وزارت دادگستری برای کنگره ارسال کرد و شامگاه ۲۴ مارس منتشر شد، کاملا در برگیرنده محتوا، ماهیت و مفهوم کار و نتایج این دفتر نبوده است. اکنون درباره جنبه‌های انتقادی نتایج تحقیقات ما سردرگمی عمومی به وجود آمده است. این مساله هدف اصلی را که بنیاد تشکیل شورای ویژه تحقیقات از سوی وزارت دادگستری آمریکا بوده است - کسب اطمینان کامل اعتماد عمومی به نتیجه تحقیقات - تضعیف می‌کند.»

البته هنوز مشخص نیست که مولر در نامه به چه چیزی مشخصا اعتراض کرده است، اما یک سخنگوی وزارت دادگستری روز سه‌شنبه گفت که در متن نامه او نسبت به یافته‌های «ویلیام بار» از مانع اجرای عدالت شدن گله‌مند بوده است. دو نفر از کسانی که با موضوع آشنا هستند گفتند که ویلیام بار چند روز بر سر موضوع نامه با رابرت مولر گفت‌وگو داشته است.

بار که روز گذشته در جلسه استماع کمیته قضایی سنا حضور پیدا کرد، پیش از جلسه گفته بود که وی با برخی از استدلال‌های قانونی در گزارش رابرت مولر مخالف است. در این شرایط دموکرات‌های برجسته مجلس نمایندگان نیز از ویلیام بار دعوت کرده‌اند که در آنجا حضور پیدا کنند، اما روز دقیقی را برای آن مشخص نکرده‌اند. این احتمال وجود دارد که در هفته آینده این اتفاق رخ دهد. مساله اصلی اختلاف اساسی در این بحث داغ و حساس این است که درک مردم از گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای «رابرت مولر» که در روز ۲۲ مارس نگارش آن پایان یافته، چه بوده است. نامه چهار صفحه‌ای که ویلیام بار برای کنگره تهیه کرده بود، دو روز بعد جزئیات آن منتشر و مشخص شد که وی اطلاعات اندکی درباره یافته‌های رابرت مولر ارائه داده و بیشتر برداشت‌های شخصی‌اش در آن نوشته شده است و این امر به ترامپ اجازه داد تا اظهار بی‌گناهی کند. اما زمانی که گزارش (حتی سانسور شده) منتشر شد تصویر دیگری از رئیس‌جمهوری خلق شد و رابرت مولر اعتقاد راسخ دارد شواهدی وجود دارد که رئیس‌جمهوری مانع اجرای عدالت شده است. این درحالی است که یکی از سخنگویان دادگستری آمریکا در واکنش به این ادعا گفته است که بازرس ویژه هیچ اشاره‌ای به نادرست بودن و گمراه کردن مردم از سوی ویلیام بار نداشته است. در این میان دفتر بازرس ویژه حاضر به اظهارنظر نشد. طی ماه گذشته، نشانه‌های دیگری هم از اختلاف بین رابرت مولر و ویلیام بار روی مسائلی مانند نظریه‌های حقوقی در باب حیطه اختیارات رئیس‌جمهوری و نحوه تحقیقات تیم مولر دیده شده است. در ماه آوریل، پیش از انتشار گزارش مولر، ویلیام بار در جلسه استماع کنگره حضور پیدا کرده و در آنجا از وی سوال شده بود که آیا مانند رئیس‌جمهوری اعتقاد دارد که این تحقیقات «شکار جادوگر» است؛ اصطلاحی که دونالد ترامپ برای این تحقیقات به‌کار می‌برد، برای اینکه اعتقاد دارد این تیم به قصد ضربه زدن به دولت وی، با اتهامات واهی این تحقیقات را به پیش می‌برد. ویلیام بار در جواب به این سوال درنگ کرده و گفته است: «بسته به این است که در چه موقعیتی باشید.» او تصریح کرده بود: «اگر شما کسی باشید که به دروغ به شما انگ زده‌اند، شما آنگاه این تحقیقات را به چشم شکار جادوگر می‌بینید.» این گفته ویلیام بار با سخنان وی در ماه ژانویه در تعارض است. او در آن ماه گفته بود که بعید می‌داند تحقیقات بازرس مولر، بر مبنای شکار جادوگر بوده باشد.

ظاهر امر این است که شکاف بین دو طرف پس از به پایان رساندن تحقیقات از سوی بازرس مولر بیشتر شده است. نامه‌ای که به دفتر ویلیام بار می‌رسد، درست چهار روز پس از نامه اظهارنظر دادستان کل آمریکا در مورد تحقیقات بازرس مولر است. متعاقب آن، دادستان کل آمریکا و بازرس رابرت مولر تلفنی با یکدیگر صحبت می‌کنند و بازرس ویژه نگرانی خود را از برداشت دادستان کل آمریکا ابراز می‌کند. در عین حال، دادستان کل آمریکا گزارش را سانسور شده منتشر می‌کند، اما مولر با زیر سوال بردن عملکرد ویلیام بار، خواستار انتشار بخش بیشتری از گزارش خود می‌شود.
کوپک، یکی از سخنگویان دادگستری آمریکا به نیویورک‌تایمز گفت: دادستان کل مصمم بود که گزارش را به شکل منقطع منتشر نکند، اما این دو توافق کرده بودند مباحث حساس را برای عموم منتشر نکنند. با این حال سه نفر از افراد آشنا با موضوع می‌گویند که ویلیام بار و مقامات وزارت دادگستری از نحوه تحقیقات مولر و نوع انتشارش به‌شدت عصبانی بوده‌اند. ویلیام‌بار و مقامات وزارت دادگستری از اینکه مولر به صراحت اعلام نکرده که آیا ترامپ قانون‌شکنی کرده است یا نه عصبانی بوده‌اند. این امر به دادگستری اجازه نداده است که از ترامپ حمایت کاملی داشته باشد. این در حالی است که مولر در تحقیقات شواهدی علیه ترامپ مطرح کرده است. در این گزارش به صراحت اشاره شده است که در مورد تحقیقات ترامپ و تیم حقوقی‌اش تلاش برای کارشکنی داشته‌اند هر چند نتوانسته‌اند موفقیتی به‌دست آورند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار