سلیمی نمین در شیراز:

دشمن به جنگ باورها و اعتقادات رو آورده است

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: بد اخلاقی سیاسی یک جریان بعد از انتخابات سال 88 باعث شد دولت پشتوانه سیاسی تعدادی از مردم را نداشته باشد و مشروعیت دولت را زیر سوال ببرد و دولت نتواند با تمام توان سیاسی ظاهر شود.
کد خبر: ۳۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴ - 24November 2014

دشمن به جنگ باورها و اعتقادات رو آورده است

به گزارش دفاع پرس، عباس سلیمینمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران دیروز در گردهمایی "فرزندان روح الله" در تالار سینا و صدرا دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه چیزی که در اذهان مغفول مانده این است که چرا بعد از جنگ امام پیام تشکیل دو کانون اندیشه و فکرسازی میدهد، گفت: اگر به این مبحث توجه کنیم میتوانیم به رسالت خود نزدیک شویم و به طور مسلم اگر میخواهیم خود و جامعه، هویت و نقش خود را در جهان معاصر حفظ کند، باید به شاکله و تقویت جایگاه اندیشهای و رسالت بسیج پی ببریم.


وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، یک مدل و شیوه اداره کشور در کنار سایر روشها و مدلها حاضر جهان ارائه داده است، اظهار داشت: این مدل جامعه بشری متکی به یک فرهنگ دینی و مجموعه باورها و اندیشههاست و این باورها و اندیشهها در طول زمان مرتب باید نوسازی شود و کاستیهای آن جبران بشود.

 

سلیمی نمین اضافه کرد: اندیشهها و باورهای انقلاب اسلامی باید نو آوریهایی متناسب با گذر زمان داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای امروز بشری باشد.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران ادامه داد: انقلاب اسلامی، مسئله یک حیات رقابت گونه در کنار سایر مدلهای فکری نیست، بلکه چون مدل انقلاب نوپاست تلاش دارند در ابتدای رشد و بلوغ او را با هدف آماجی قرار بدهند که این حرکت متوقف بشود و یا این مدل نتواند ادامه حیات پیدا بکند و اندیشه انقلاب اسلامی و رویکرد انقلاب نتواند تداوم پیدا کند.

 

وی بیان داشت: یکی از راههای مقابله دشمن با انقلاب اسلامی، تخریب باورهای کسانی است که باید مولد باشند و دشمن در این عرصه با سرمایهگذاری گسترده در ادامه فروپاشی انقلاب اسلامی هستند.


سلیمینمین گفت: باید در سالگرد بسیج دانشجویی از خود بپرسیم آیا ما کاری عمیق فکری در جواب به حملههای دشمن به آرمانهای انقلاب اسلامی انجام داده ایم و یا انجام میدهیم؟

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با بیان ان که متاسفانه متناسب با شرایط روز جامعه ما در زمینه تولید فکر کار نمی کنیم، اظهار داشت: اگر انقلاب اسلامی توانست در زمینه تولیدات افتخاراتی کسب بکند، به این خاطر بود که نیروی مدیرانی را تربیت کرد و نیروی مدیران این اندیشه را در عرصههای مختلف بست دادند.

 

وی افزود: ما در حوزه نیروها و کسانی که باید این تفکر را وارد صحنه بکنند و مرتب این مسئله را پی بگیرند تا بتوانند این مجموعه فکری در عرصه های مختلف پیگیری کنند، دچار اشکالاتی هستیم.

 

سلیمی نمین اضافه کرد: امروز انتظاری از بسیج درک شرایط و برای مشکلات مبرم امروز پاسخهایی را پیدا کردن است؛ بسیاری از بسیج ها دارای فضائل اخلاقی هستند اما در ارتباط با درک شرایط و وضعیتی که بد خواهان انقلاب رقم میزند، عناصر دارای نفوذ نیستند و اطلاع کافی ندارند و به عبارت روشنتر فرزند زمان خود نیستند.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران اظهار داشت: صحنه تهدیدات امروز فرق کرده و دیروز تهدیدات حذف فیزیکی صاحبان اندیشه جامعه و مدیران بوده است اما امروز حذف فیزیکی نیست.

 

وی با بیان این که دشمن تصور می کرد با حذف فیزیکی میتواند چرخ انقلاب را زمین گیر کند، بیان داشت: بعد از حذف فیزیک نیروهای فکری جامعه،به صورت گسترده از طریق صدام با هجمه فیزیکی جلو آمد، اما با تفکر بسیجی توانستیم دستاوردهای بسیاری را در 8 سال رقم بزنیم اما امروز دیگر فرد را و فیزیک را مورد هجمه قرار نمیدهند، بلکه بسیار میشنویم که شخصیتها را از درون نسبت به باورها تهی میکنند.


سلیمی نمین عنوان کرد: این تهی شدن یک کار مستمر را طلب میکند و برای تک تک عناصر جامعه ما کاری مستمر را انجام میدهند تا از مسیر انقلاب عقب نگه دارند.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: این جمع بندی دشمن از زمانی شکل گرفت که تصور کرد، دشمنی اگر مستقیم باشد نه تنها ملت عقب نشینی نخواهد کرد بلکه مصمتر خواهند شد و از میانه راه خط تغییر باورها آغاز شد.

 

وی بیان داشت: اگر باورها تغییر پیدا کند نه تنها نیروی فعال نخواهیم بود، بلکه یک عنصر وازده و واخورده از اصول انقلاب خواهیم بود. در این وادی می بایست بسیج پاسخ لازم را به دعوت امام بدهد و تداوم انقلاب با پس زدن حرکت دشمن در وادی باورهای ماست.

 

سلیمی نمین اظهار داشت: امروز نمی توانیم دهان دشمن را بست اما می توانیم جواب منطقی برای آنها داشته باشیم.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با اشاره به مذاکرات هسته ای وین گفت: جمهوری اسلامی مذاکرات را برای بر طرف کردن تحریم ها از دولت  احمدی نژاد آغاز کرد و اراده نظام به این صورت شکل گرفت که تلاش کند روند رو به افزایش تحریمها را کند و یا تحریمها افزایش پیدا نکند.

 

وی اظهار داشت: به دلایل عدیدهای ما در آن دوران نتوانستیم خیلی به دستاوردهایی برسیم و اولین دلیل که ما نتوانسیتم با قدرت در صحنه بین الملل ظاهر بشویم این بود که خطایی یک حزب سیاسی در سال 88 انجام داده بود و پشتوانه سیاسی دولت را تضعیف کردند.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران بیان داشت: بد اخلاقی سیاسی یک جریان بعد از انتخابات سال 88 باعث شد دولت پشتوانه سیاسی تعدای از مردم را نداشته باشد و باعث شد مشروعیت دولت را زیر سوال ببرد و دولت با تمام توان سیاسی نتواند ظاهر شود.

 

سلیمی نمین اضافه کرد: با توجه به اختلافاتی که بین دولت و تیم مذاکره کننده وجود داشت، باعث شد پیشرفتی در مذاکرات و اهداف آن حاصل نشود و همین امر باعث شد در مقاطعی احمدی نژاد به صراحت با روند مذاکره کلاً مخالفت کند و خواهان توقف مذاکره با هیاتهای غربی شود.

 

وی با اشاره به این که تیم مذاکره کننده با پشتوانه کلیات نظام مذاکرات خود را انجام داد، افزود: در آن مقطع نظام اسلامی برای روند رو به افزایش تحریمها تمهیداتی اندیشیده شود و زیاده خواهی های آمریکا در آن عرصه زمین گیر شود و یا کند شود.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران ادامه داد: قبل از دولت روحانی، رهبر انقلاب فرمودند که اگر چه به آمریکاییها خوش بین نیستند و آنها را متعهد به قول های خود نمی دانند،  اما باز هم با مذاکره مخالفتی نخواهند داشت و هر دولتی روی کار بیاید باید این مسئله را پیگیری کند.

 

سلیمی نمین با اشاره به این که جریانی در ایران اسلامی رای آورد که معتقد بود که اگر برخورد نرم با غرب داشته باشیم، شرایط تغییر خواهد کرد، عنوان کرد: ملت ایران در تجربه به این رسیده که لبخند یا اخم در استراتژی آنها تاثیری نخواهد داشت کما این که ما در صنعت نفت برخورد بسیار نرمی با آمریکاییها شاهدیم ولی با تمام امکانات در امر کودتا فعال شدند.

 

وی با اشاره به مقاله مهاجرانی، معاون رئیس جمهور در دولت سازندگی با عنوان "ارتباط مستقیم" خاطر نشان کرد: آن زمان یک گام از طرف دولت هاشمی برداشته شد و آمریکاییها در پاسخ به این اعتماد و حسن نیت ایران، با فاصله یک هفته مدال شجاعت به فرمانده ناوی که هواپیمای مسافربری ایران را زد، دادند.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران اظهار داشت: رهبر انقلاب تاکید نکردند که بر اساس تجربیات عمل کنیم و اجازه دادند نسل نو بسیاری از این مطالب را تجربه کنند و توانستیم که بر افکار عمومی داخل و بیرون تاثیر بگذاریم.

 

سلیمی نمین گفت: آن زمان روسیه و چین احساس ترس کرده بودند که ایران می تواند برخی جمهوریهای متحد روسیه را تحریک به استقلال کنند و امروز تاثیرات مذاکرات به این جمع بندی رسیده بودند که بحث غرب با ایران بر سر مسائل مسائل صلح نیست و این دستاورد بسیار مهمی است که در عرصه بین المللی دست پیدا کردیم.

 

وی با بیان این که فتنه 88 باعث شد ایران قدرت مانور سیاسی در مقابل غرب در مسئله تحریم ها از دست بدهد، افزود: دستاورد دیگر مذاکرات این است که فرصت یافتیم هم برای ثبت خود در عرصه نوآوری و ابزار قدرت در عرصه منطقه ظاهر بشویم.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با اشاره به این که موفقیتهای جمهوری اسلامی در عرصه منطقه باعث شده است امروز آمریکایی ها را وادار کرده است به ایران امتیاز بدهند، ادامه داد: امروز در سطح منطقه تمام دولتها و کشورهای همپیمان با آمریکاییها یک شکست فاحش خوردهاند و شرایط امروز ترکیه، عربستان و قطر بسیار بسیار پر مخاطره است و بحران را از ایران متوجه ترکیه کرده است.

 

سلیمی نمین ادامه داد: در یمن بسیار وضعیت برای ایران مخاطره آمیز بود و برای هیاتهای پزشکی ما محدودیت جدی قائل بودند، ولی امروز مسائل در یمن درست بر عکس شده و تهدید جدی در حاشیه عربستان و منطقه استراتژی ما شده است و امروز رهبر حوثی های یمن در اولین گام خود با رهبر انقلاب اسلامی بیعت می کند.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران با اشاره به این که امروز اسرائیل تهدید نیست، اظهار داشت: امروز به فاصله دیدار رهبر جهاد اسلامی با رهبر انقلاب که می فرمایند باید کرانه باختری صاحب سلاح شود و مبارزه مسلحانه انجام دهند، می بینیم که کرانه باختری به پا میخیزند و مقاومت میکنند و اسرائیل به جای تهدید ایران به فکر مقابله به اینها میپردازد.

 

وی با بیان این که پیچیدگیهای مسائل سوریه به حدی بود که شخصیتهای سیاسی ما درک نکردند، بیان داشت: یک جریانی با شدت هجمه میکرد که چرا ما باید در سوریه مقاومت کنیم و امروز دیگر این سر و صدا در کشور نیست و سیاستمدارانی امثال احمدی نژاد، هاشمی و دیگران که امروز در راس کار هستند و اسم نمیبرم، مش رهبر انقلاب در قبال سوریه را قبول نداشتند و اعتراض می کردند، ولی امروز صحبتی نمیکنند و حرفی برای گفتن ندارند.

 

سلیمی نمین خاطرنشان کرد: امروز قدرت ایران به گونه ای است که مذاکرات یک خوبیهای جدی داشته است و در این فرصت اندک اگر به توافق نائل نیاییم برد کردهایم.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران برخی نیروهای سیاسی که عدم توافق شکست برای دولت روحانی میدانند غلط است، گفت: اگر برخی عزیزان ابراز نگرانی دارند عمدتا متوجه دشمن پیچیده است و احساس آن ها این است که توافقی به رهبری تحمیلی میشود و این ابراز نگرانی متناسب از برداشتها و تجربی های تاریخی است و دشمن همیشه نشان داده که به تعهدهای خود عمل نمیکند.


وی در پایان گفت: توافقی با غرب صورت نخواهد گرفت غیر از این که نظام زیر آن را امضا کند و این توافق، توافق کلی نظام است و نظامی که امروز با چنین درایت و هوشنمدی در برنامه هستهای با برنامه عمل کرده، اگر توافقی صورت بگیرد برای کلیت نظام است و نمی تواند آن را به بخشی از نظام بداند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار