گروه دفاعی امنیتی دفاعپرسـ رحیم محمدی؛ سالها از پایان جنگ تحمیلی میگذرد و بسیاری از رزمندگانی که در مقابل ارتش بعث عراق ایستادند تا کشور و انقلاب اسلامی مصون بماند، امروز به عنوان پیشکسوتان دفاع مقدس شناخته میشوند. به همین جهت و به مناسبت فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، گفتوگویی مشروح را با سردار «غلامحسین غیبپرور» رئیس سازمان بسیج مستضعفین با موضوع نقش پیشکسوتان دفاع مقدس در شرایط فعلی جامعه انجام دادیم که ماحصل آن در ادامه آمده است.
دفاعپرس: پیشکسوتان دفاع مقدس در شرایط فعلی جامعه چه نقشی دارند؟
رمز موفقیت پیشکسوتان دفاع مقدس که درک صحیح از شرایط و گوش به فرمان ولی فقیه و نیز ایستادگی در هدف بود، امروز هم میتواند رمز موفقیت ما باشد؛ البته پیشکسوتان باید بدانند شرایط امروز ما خاص است و نیز باید درک واقعی از شرایط انقلاب و عرصهای که در آن هستیم، داشته باشند.
درک صحیح شرایط نظام و دشمنیهایی که میشود یا بعضی از بیخردیهایی که در کشور صورت میگیرد، همچنین توجه به دستاوردها و ثمرات خوبی که نصیب انقلاب شده و نیز ضرورت توجه به ظرفیتهای عظیم کشور، نکاتی است که پیشکسوتان باید به آن توجه کنند.
موضوعی که در زمان دفاع مقدس به آن توجه داشتیم، گوش سپردن به فرمان ولایت بود. به عنوان مثال، وقتی عملیات کربلای ۴ انجام شد و نتایج مورد نظر حاصل نشد، فرماندهان گفتند که آمادگی برای انجام عملیات مجدد وجود ندارد، ولی زمانی که فرمان امام (مبنی بر انجام عملیات) صادر شد و این فرمان به گوش رزمندگان و فرماندهان رسید، همه از سر تکلیف پای کار آمدند.
به همین جهت، معتقدم فتح و ظفر کربلای ۵ مربوط به این است که به امر ولی فقیه گوش دادیم و دچار تحلیلهای ناصواب نشدیم؛ لذا اکنون هم نباید نسبت به سکاندار انقلاب دچار تحلیلهای نابخردانه و ناصواب شویم. به عبارت دیگر چنانچه به ولایت اعتماد کنیم، کربلای ۵ یعنی فتح و ظفر اتفاق میافتد؛ پس پیشکسوتان میبایست به این قضیه یعنی پایداری در مسیر ولایتمداری توجه ویژه داشته باشند؛ چون راه نجات ما در ولایتمداری است.
نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد، استقامت در راه است؛ اگر در دوران دفاع مقدس دستها را بالا میبردیم، پیروزی به دست نمیآمد؛ زیرا محل زایش فتح و پیروزی، خطر و تهدید است؛ بنابراین تا تهدید، خطر، توطئه و دشمنی نباشد، فتح، ظفر و پیروزی خود را نشان نمیدهد.
پیشکسوتان دارای نقشی مهم و کلیدی هستند و در جامعه امروز ما این عزیزان به عنوان الگو و مجسمه استقامت، معنویت و نورانیت شناخته میشوند. در واقع پیشکسوتها نماد انقلاب اسلامی هستند؛ چون مردم به رفتار، سلوک و موضعگیری آنها نگاه میکنند؛ البته این عزیزان باید از انقلاب اسلامی پاسداری غیر محافظهکارانه داشته باشند؛ یعنی داشتن حریت، مطالبه کردن به حق، نترسیدن، نهراسیدن و حرف زدن از روی حکمت، نکاتی است که همواره باید مدنظر قرار گیرد.
پیشکسوتان دورانی را پشت سر گذاشتند که در آن دوران، حریت، جوانمردی، فتوت و مردانگی خود را نشان دادند تا امروز همه مردم به آنها افتخار کرده و ببالند؛ از سوی دیگر مطالبهگری، انقلابیگری، ولایتمداری و استقامت در راه دشمنستیزی و نیز دشمنشناسی، نکات مهمی است که بر یادگاران دفاع مقدس فرض است.
دفاعپرس: با توجه به اینکه یکی از اقشار سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت است، تا چه میزان از پیشکسوتان دفاع مقدس استفاده میکنید؟
خیلی کم از وجود این افراد در سازمان بسیج مستضعفین استفاده میکنیم و این یک نقص است؛ در حالی که شاید دو برابر تعداد شاغلان در سپاه، پیشکسوت داریم؛ کسانی که فرمانده و مدیر بودند و اکنون در دوران بازنشستگی قرار دارند. دلیل این نقص هم شاید دو علت داشته باشد؛ اول اینکه بسیج پیشکسوتان را باید خیلی قویتر از این لحاظ میکردیم، ولی علت مهمتر، تقویت فرهنگ بهرهمندی از پیشکسوتان است؛ البته پیشکسوتان هم باید خود را بیشتر فعال نشان دهند؛ زیرا این فعال نبودن باعث شده است که بعضی جاها در استفاده از این عزیزان فاصله به وجود آید؛ پس همانگونه که عنوان شد، این سازمان باید مسئولیت بیشتری را بپذیرد.
علاوه بر این، تمام لایههای مدیریتی سپاه و بسیج نیز باید به سمت استفاده از تجربیات پیشکسوتان رفته و آن را به فرهنگ تبدیل کنند. در این رابطه فعالیتهایی هم آغاز شده است که امیدواریم فرآیند بهرهمندی از تجربیات پیشکسوتان افزایش یابد.
دفاعپرس: چرا برخی کشورها برای کهنهسربازهایی که دارند، عزت و احترام خاصی قایل هستند، ولی در کشورمان پیشکسوتان جهاد و شهادت بعضاً مهجور واقع میشوند؟
اصل این مقایسه درست نیست؛ چون کهنهسربازها قشری هستند که از احترام تشریفاتی برخوردارند به عبارت دیگر کهنهسربازی که در جنگ دوم جهانی یا ویتنام بوده هرچند از احترامی برخوردار است، اما این احترام، جنبه نمادین دارد و مالی نیست، ولی ما میخواهیم برای پیشکسوتان جهاد و شهادت نقشی در دفاع از انقلاب اسلامی قایل شویم.
این نقشآفرینی هم موضوعی نیست که از سوی ما ابلاغ شود، بلکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید آتش به اختیار صورت گیرد و با توجه به بضاعت و توانی که دارند میتوانند در دفاع از انقلاب نقشآفرین باشند؛ با این حال، در پاسخ به این سوال که آیا ما در این رابطه اقدامی هم انجام میدهیم، باید بگویم خیر.
در این رابطه خیلی کوتاهی شده است؛ البته به دنبال قاصر و مقصر نیستم، ولی به هر حال این نقیصه وجود دارد که باید رفع شود؛ اما اینکه چقدر میتوانیم این نقص را برطرف کنیم به دلیل سختی کار، نمیتوانم بگویم چقدر میتوانیم موفق شویم؛ به همین خاطر دلبستگی ما این است که علقههای دینی، اعتقادی و انقلابی این عزیزان به داد ما برسد نه کار تشکیلاتی و ابلاغیههایی که صادر میشود.
دفاعپرس: امام خمینی (ره) عنوان کردند که «نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند»؛ سازمان بسیج مستضعفین تا چه حد به این سفارش امام عمل کردند؟
این سوال را با یک جمله نمیتوان پاسخ داد، ولی میتوان گفت که آنگونه که باید، محقق نشده است، اما اینکه چرا محقق نشده، دلایل مختلفی دارد که باید یک به یک آنها را بررسی کرد.
اگر همه دستگاههای حاکمیتی ازجمله ما این سخن امام را به اصطلاح «آویزه گوشمان» میکردیم، امروز وضعیت نسبت به آنچه هست، خیلی بهتر بود؛ البته همه نیازمندیهای پیشکسوتان جهاد و شهادت مادی نیست، بلکه بخشی از این نیازمندیها، مشاورهای، تربیتی و رفتاری است.
دفاعپرس: اگر بخواهیم مقایسهای در خصوص حضور پیشکسوتان در دفاع مقدس و حضور جوانان در دفاع از حرم اهل بیت (ع) داشته باشیم، چه نکتهای را میتوان عنوان کرد؟
این دو جبهه را با هم مقایسه نکنید، بلکه باید این دو را مکمل هم دانست؛ چون آنهایی که در دهه ۶۰ وارد جبههها شدند، حضورشان برای دفاع از انقلاب و اسلام بود به همین جهت اگر به آنها میگفتند جبهه ما خرمشهر نیست، بلکه حلب و دمشق است، در آن جبهه حضور مییافتند؛ زیرا واقعا دلدادگی و دفاع از اسلام تابع جغرافیا نیست.
اگر برعکس این موضوع را هم لحاظ کنیم، یعنی چنانچه به مدافعان حرم هم میگفتند اگر شما در دهه ۶۰ بودید چه میکردید؟ قطعا شاهد همان تلاشی که رزمندگان اسلام در آن دوران انجام دادند، میبودیم.
طی مدت حدود یک سالی که بعد از شهادت سردار حسین همدانی، مسئولیت قرارگاه امام حسین (ع) در سوریه را بر عهده داشتم، همان شور و حماسهای که در دوران دفاع مقدس بین رزمندگان وجود داشت، در بین مدافعان حرم نیز دیده میشد؛ البته در نوع جنگ تفاوتهایی وجود داشت؛ در دفاع از حرم ددمنشیهای دشمنان به گونهای دیگر بود، اما اصل و خمیرمایه آنها یکی است و تفاوتی بین آنها قایل نیستم.
انتهای پیام/ 231