حجت الاسلام والمسلمین روحانی:

دشمنان، دوران دفاع مقدس را بازخوانی کنند/ کشورهای منطقه مردم سالاری را از نیروهای مسلح ایران بیاموزند

رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح گفت: دشمنان ما فکر می کردند با تحریک یک دیکتاتور و با حمایت مالی و نظامی می توانند یک انقلاب بزرگ مردمی و دینی را از پای درآورند. دشمنان بازخوانی کنند که آن همه امکانات، پول، تسلیحات شیمیایی و ممنوعه به کجا رسید.
کد خبر: ۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴ - 22September 2013

دشمنان، دوران دفاع مقدس را بازخوانی کنند/ کشورهای منطقه مردم سالاری را از نیروهای مسلح ایران بیاموزند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در رژه نیروهای مسلح که در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار می شد، گفت: خوشحالم که در سی و سومین سالگرد دفاع مقدس در کنار رزمندگان عزیزی که افتخارآفرین آن دوران بودند و همچنان استواری، عظمت و ایثارگری را با همه وجود در میان آنها احساس می کنیم، حضور دارم.

وی ادامه داد: قبل از هر چیز باید درود و سلام خود را تقدیم امام بزرگوارمان کنیم که او با فرمانش، با ایمانش، با آرمانش و با ایستادگی درس دفاع در برابر متجاوز به همه ما آموخت، به همه شهیدان، به همه جانبازان و همه آزادگان درود و سلام را تقدیم  کنیم که هر چه داریم از استقلال و تمامیت ارضی، عزت و سربلندی از فداکاری آنها داریم. و احترام مان را تقدیم کنیم به خانواده های معظم شهیدان و ایثارگران که صبر و استقامت و ایمانشان برای همه ما درس آموز بوده و هست. احترام و سلام مان را به ارتش قهرمان که با تجاوز 31 شهریور 1359 در کمتر از 24 ساعت، با اعزام 140 فروند هواپیمای جنگنده و ماموریت این جنگنده ها در خاک متجاوز لرزه بر اندام صدامیان افکند و اولین درس را به متجاوز آموخت که اینجا ایران است؛ سرزمین شیران است.

رئیس جمهور همچنین اضافه کرد: درود بر نیروی زرهی ارتش، درود بر هوانیروزی که در همان روزهای اولیه در برابر متجاوز ایستادگی کرد، درود ما بر نیروی دریای ارتش که در همان روزهای اولیه توانست دشمن را سرکوب کند. سلام ما بر قهرمانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که علی رغم مشکلات لجستیک، کمبود نفر و تجهیزات، باایمان، اعتقاد و وطن دوستی به صحنه نبرد شتافتند و حماسه های بزرگ آفریدند. سلام ما بر نیروی انتظامی، ژاندارمری دیروز که سینه در مقابل دشمن سپر کردند. سلام ما بر بسیج دلاور و خط شکن؛ بسیجی که با فریادش، با ایمان و ایستادگی و مقاومتش راه پیروزی و فتح سیاسی را به روی ملت گشود. سلام بر عشایر قهرمان که در آن دوران و در این دوران مدافع بزرگ ایران بودند و همه آنهایی که در دفاع هشت ساله متجاوز را سرکوب کردند و شرف، عزت و سربلندی را برای ما به ارمغان آوردند.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود بیان داشت: ما روز فتح نهایی را جشن نگرفته ایم؛ ما روز آغاز جنگ و اولین هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم. ما می خواهیم به دنیا بگوییم ملت ایران مورد تجاوز قرار گرفت. مردمی که در سال های اولیه انقلاب به فکر سازماندهی کشور بودند، ارتش و سپاهی که آن روز در شرایط آمادگی لازم برای یک نبرد را نداشتند؛ مردمی که آماده نبودند؛ کودکان و جوانانی که آغاز سال تحصیلی را می خواستند استقبال کنند، حجاجی که عازم خانه خدا بودند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی افزود: این تجاوز در ماه حرام و ماه ذیقعده بر ما تحمیل شد. در ماه حج و در آستانه شروع سال تحصیلی بر ماه تحمیل شد. من می خواهم یک بار دیگر هشت سال دفاع مقدس را بازخوانی کنم.

دشمنان ما فکر می کردند با تحریک یک دیکتاتور و با حمایت مالی و نظامی می توانند یک انقلاب بزرگ مردمی و دینی را از پای درآورند. دشمنان بازخوانی کنند که آن همه امکانات، پول، تسلیحات شیمیایی و ممنوعه به کجا رسید.

 وی ادامه داد: آیا به اهداف شوم شان رسیدند؟ آیا توانستند یک سانتی متر از خاک ما را در اشغال خود نگه دارند؟ آیا توانستند انقلاب و مسیر انقلابی ما را منحرف کنند؟ گر چه خسارت های بسیاری را بر ملت ما و مردم عراق تحمیل کردند، اما به هیچ یک از اهداف شان نرسیدند.

رئیس جمهور همچنین بیان کرد: ملت ایران، نیروهای مسلح این سرزمین اهل جنگ و تجاوز نیستند. هدف سلطه و استعماری در منطقه ندارد؛ اما در برابر تجاوز و متجاوزین مصالحه را به خود راه نخواهند داد و با تمام توان و جان و دل از انقلاب دفاع خواهد کرد.

دکتر روحانی با اشاره به بازخوانی جنگ  ادامه داد: این امر برای ما واجب است. هشت سال ایستادگی و پیروزی نه در برابر یک ارتش، بلکه در برابر قدرت های جهانی بود. چگونه ما پیروز شدیم؟ ایمان، وجود ارتباط وثیقی میان مردم و رهبری انقلاب و ولایت فقیه، هماهنگی و همدلی و برادری، ابتکار و از همه مهم تر پیوستگی مردم و نیروهای مسلح یعنی سرمایه عظیم اجتماعی، اعتماد و ایستادگی مردم. نمونه این اتحاد در چهره بسیجیان ظاهر شد. این پیروزی به دلیل وجود روحیه ایثار و ایثارگری در دفاع مقدس بود. اما امروز نیز از همه زمان ها بیشتر نیازمند این روحیه هستیم.

وی تاکید کرد: ایثار یعنی ترجیح دادن دیگران بر خود؛ یعنی از جان مایه گذاشتن برای ارزش ها؛ یعنی ایستادگی و فداکاری برای اجرای فرمانی که ریشه آن را اطاعت از دین و پیامبر و "اطیعوا الله و اطیعوا الرسول" می دانیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: باید هشت سال دفاع مقدس را بازخوانی کنیم و در برابر دلاوری ها و ایستادگی ها و استقامات همه نیروهای مسلح سر فرود آوریم.

دکتر روحانی در بخش دیگر از سخنان خود بیان داشت: در اینجا به دنیا اعلام می کنیم ارتش ما برخلاف برخی ارتش های منطقه مردم سالار است؛ هیچگاه در امور سیاسی مداخله نکرده است و خود را در برابر ولایت و خواست مردم تسلیم یافته است، در این سی و چند سال هیچگاه حکومت نظامی و دولت نظامی نداشته ایم و این افتخار است.

وی افزود: کشورهای منطقه درس مردم سالاری را از نیروهای مسلح و ارتش ما بیاموزند، ایران یک کشور انقلابی است که حاکمیتش از آن مردم است؛ یک کشور انقلابی نیاز به جنگ و تجاوز ندارد. نفوذ ما در منطقه یک نفوذ فرهنگی و گفتمانی است. در طول دویست سال گذشته، ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده است و امروز نیروهای مسلح ما آغازگر هیچ تجاوزی در منطقه نخواهد بود. همواره مدافع قوی و قهرمان در برابر متجاوز بوده و خواهند بود و تجاوزگران را از تجاوز پشیمان خواهد کرد.

رئیس جمهور بیان داشت: متجاوزین 31 شهریور 1359 و دیکتاتور متجاوز و حامیان آنها کجا هستند و قهرمانان ما با پایمردی و ایستادگی بر عزت شان افزودند.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی عامل ثبات منطقه هستند

دکتر روحانی تاکید کرد: آنهایی که به متجاوز کمک می کنند، دیر یا زود باید اثر آن را در زندگی ببینند. همان هایی که تروریست ها را خلق کردند، امروز آثار شوم عمل خود را در منطقه و حتی دورتر از منطقه می بینند.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی عامل ثبات منطقه هستند. نیروهای مسلح ایران برای همسایگان تهدید نیستند. آنهایی تهدید هستند که مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته اند. آن رژیمی تهدید است که تمام معاهدات بین المللی در زمینه سلاح های کشتار جمعی را زیر پا گذاشته و سلاح کشتار جمعی ذخیره کرده است. در صورت تهدید ایران نیروهای مسلح کشورمان البته قدرتمند هستند. اما قدرت برای بازدارندگی و دفاع است. ما اساسا با جنگ مخالفیم؛ می دانیم جنگ ناپسند، خسارت بار و غیر انسانی است. البته به همان نسبت دفاع لازم و اجتناب ناپذیر است.

رئیس جمهور اضافه کرد: اعلام می کنیم دشمنان در پی جنگ جدید در منطقه ما نباشند که دنباله اش برای آنها پشیمانی می آورد. جنگ با جنگ خاموش نمی شود بلکه با منطق، سیاست، همدلی و همکاری ملت های منطقه خاموش می شود.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانی خود اظهار داشت: ما طرفدار خاص ملت سوریه هستیم و همه باید تلاش کنند جنگ داخلی سوریه تمام شود و تروریست ها تقویت نشوند. همه تلاش کنیم که گروه های معارض سوری با دولت سوریه پای میز مذاکره بنشینند. ما خواستار تحقق نظر مردم سوریه در آن کشور هستیم و از همگان می خواهیم با رویکرد توسعه طلبانه به سوریه و منطقه نگاه نکنند. به جهان اعلام می کنیم ایران کشوری بزرگ، متمدن و قدرتمندی است و با این ملت با زبان زور حرف نزنند، با زبان تهدید حرف نزنند و جنگ و دیپلماسی در کنار هم مفهمومی ندارد و هیچ ملتی جنگ و دیپلماسی را روی میز کنار هم نمی پذیرد.

رئیس جمهور کشورمان همچنین در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد: ایران در پی توسعه است و در پی تسلیحات کشتار جمعی نیست و نمونه آن پیوستن ایران به معاهده منع اشاعه سلاح هسته ای است. ملت ایران آماده مذاکره با غرب است به شرطی که پیش شرطی نباشد؛ موضع برابر با احترام متقابل بوده و غرب تنها به منافع خود فکر نکند. همه حقوق حقه مردم ایران از جمله حقوق هسته ای و غنی سازی در چارچوب مقررات بین المللی بپذیرند. اگر در برابر حقوق مردم ایران سر فرود آورند ایران در پی همکاری در منطقه و جهان است و می توانیم با کمک همه مشکلات منطقه و جهان را حل کنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار