دفاع‌پرس گزارش می‎دهد؛

بازی خطرناک‌ آقای «قمارباز»

برجام حاصل تلاش‌های شبانه‎روزی ایران و گروه 1+5 برای ایجاد صلح و امنیت در جهان بود؛ اما با روی کارآمدن ترامپ به یکباره همه چیز رنگ دیگری به خود گرفت. او برجام را یک توافق وحشتناک یک طرفه خواند که هرگز نباید امضا می‌شد.
کد خبر: ۳۴۵۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ - 13May 2019

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا 18 اردیبهشت سال گذشته رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. او برجام را یک توافق وحشتناک یک طرفه خواند که هرگز نباید امضا می‌شد؛ چراکه به ادعای او این توافق صلح و آرامش را به همراه نداشته و به زعم او در آینده هم نخواهد آورد.

همزمان با سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‎ای حجت‎الاسلام ‎و المسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان در جلسه هیئت دولت اعلام کرد فروش کیک زرد و آب سنگین را متوقف خواهیم کرد، اگر طی 60 روز آینده به نتیجه نرسیم دو اقدام دیگر را آغاز می‌کنیم که آن اقدامات شامل افزایش عدم پایبندی به محدودیت غنی‌سازی 3.5 درصد خواهد بود. همچنین تصمیم‎های جدید در مورد تکمیل نیروگاه اراک بدون کشورهای عضو توافق برجام اعمال خواهد شد.

بازی خطرناک‌ آقای «قمارباز»

پس از این اظهارات؛ رییس جمهور آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که آماده مذاکره با ایران است و آمادگی دارد پاسخگوی تلفن مقامات ایرانی باشد. به نظر می‎رسد روند تحرکات اخیر آمریکا در طول یک سالگی خروجش از برجام علیه ایران از یک سناریوی قاعده‌مند و حساب شده تبعیت می‌کند. از این رو به تدریج فشار‌ها افزایش و حلقه محاصره اقتصاد ایران هر روز در حال تنگ‌تر شدن است.

 اما ایران همچنان برنامه‌های خود را با قدرت بیشتر از قبل پیش می‌برد. برخی اقدامات کشورمان در مقابل بدعهدی آمریکا از این قرار است:
جدی نگرفتن تهدیدات اولیه ترامپ و اعلام اینکه اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نتواند از مزایای برجام بهره‌مند شود ضرورتی بر ادامه حضور در برجام نمی‌بیند، تاکید بر انزوای آمریکا پس از خروج این کشور از برجام با توجه به اینکه سایر تایید کنندگان برجام، از آن خارج نشدند، تعیین محدویت زمانی چند هفته‌ای به اروپا برای تامین منافع ایران که در برجام به آن‌ها اشاره شده بود، تهدید به سخت کردن عبور از تنگه هرمز در مقابل تحریم نفتی ایران و به صفر رساندن آن!، تروریست خواندن نیرو‌های نظامی آمریکا در غرب آسیا (سنتکام)، تاکید بر سوال کردن از ناو‌های آمریکایی در تنگه هرمز و بعضا بازرسی کشتی‌های نفتی عبوری از این تنگه توسط سپاه پاسداران و بی‎پاسخ نگذاشتن تحریم نفتی ایران به ویژه در ارتباط با لغو معافیت برخی کشور‌ها از خرید نفت ایران، پیشنهاد مذاکره برای تبادل زندانیان آمریکایی و ایرانی در دو کشور و تکرار مجدد مذاکره مشروط با واشنگتن در برابر پیشنهاد مذاکره بلاشرط با این کشور (که با واکنش فوری امریکا مبنی بر آزادی یکطرفه زندانیان امریکایی و دوتابعیتی از سوی ایران مواجه شد.)،  تلاش برای ایجاد جدایی بین ترامپ و گروه بی (جان بولتون، بی بی نتانیاهو، محمد بن سلمان، محمد بن زاید)، توقف فروش کیک زرد و آب سنگین و ضرب‎العجل 60 روزه ایران برای افزایش غنی سازی و تکمیل سایت اراک بدون طرف‎های برجامی.

بازی خطرناک‌ آقای «قمارباز»

اما بسیاری از کارشناسان مسائل سیاست خارجی با توجه به تحرکات آمریکا احتمال وقوع هر تنشی را در منطقه می‌دهند، این در حالی است که مقامات عالی نظامی ایران در سخنان خود با قاطعیت کامل برای هرگونه دفاعی از تمامیت ارضی کشور اعلام آمادگی کامل کردند، قطعا اگر ایران با هرگونه عواملی از سوی آمریکا درگیر شود رژیم اشغالگر قدس، امارات، عربستان سعودی، بحرین نیز آسیب‎های سختی خواهند دید.

«محمد ساجدی» کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در مورد مهلت 60 روزه ایران به طرف‌های توافق هسته‌ای اظهار داشت: مواضع رییس جمهور در برابر طرف‌های اروپایی، چین و روسیه بسیار هوشمندانه و به موقع بود.

وی افزود: امروز نکته حائز اهمیت این است که ایران باید به صورت تدریجی تمامی موارد مذاکره شده در برجام را طبق نظر خود به حالت قبلی بازگرداند؛ مواردی مانند فروش آب سنگین به کشور‌های دیگر و ذخیره سازی آن برای خود ایران از مواردی است که باید صورت پذیرد و ایران نیز این توانایی را دارد که به سرعت به حالت قبل از برجام بازگردد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی در مورد اقدامات احتمالی ایران در برابر آمریکا گفت: ایران اهرم‌هایی را در اختیار دارد که می‌تواند از آن در برابر آمریکا استفاده کند که یکی از آن‎ها توانمندی در موشک‌هایی است که غربی‌ها از آن به شدت ترس دارند؛ همچنین ما می‌توانیم حرکت نفتکش‌های کشور‌های حوزه خلیج فارس را متوقف کنیم که این یکی از مواردی است که آمریکا بسیار نگران آن است.

ساجدی با اشاره به اختلاف نظر با طرف‌های قرارداد هسته‌ای و این موضوع که اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند و تاکنون حرکت مطمئنی در برابر آمریکا انجام نداده‌اند، گفت: با توجه به این موارد هیچ اقدام نظامی از سوی ایران آغاز نخواهد شد، اما نیرو‌های مسلح ایران کاملا آمادگی دفاعی دارند و اگر آمریکا و متحدان آن حرکتی انجام دهند قطعا پاسخی قاطع دریافت خواهند کرد که این موضوع به نفع ایالات متحده و اروپا نیست.

به گزارش دفاع‎پرس، پس از ضرب‎العجل 60 روزه ایران مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا مواضعی اتخاذ کردند؛ ترامپ خواستار تماس تلفنی و اتحادیه اروپا مهلت 60 روزه ایران را نپذیرفت.

مردم کشورمان هم صحبت‌های ترامپ را به سخره گرفتند و همواره معتقدند آمریکا قابل اعتماد نیست؛ کشوری که بر توافق و تعهد خود به کشور‌های دیگر پایبند نیست دیگر نمی‎توان روی آن حسابی باز کرد. نمازگزاران جمعه نیز هفته گذشته در راهپیمایی سراسری در شعارها و بیانیه‎ها از اقدام دولت و شورای عالی امنیت ملی در مقابله با عهدشکنی‎های کاخ سفید حمایت کردند تا نشان دهند که هیچ‌وقت در برابر استکبار جهانی سر خم نخواهند کرد و اتحادشان در برابر یک «قمارباز» آمریکایی منسجم‎تر از گذشته است.

حال با این اوصاف باید منتظر ماند و دید آینده توافقی که از ابتدا بر اصل تعامل و گفت‎وگو راهبری می‎شد چه سرنوشتی خواهد داشت.

گزارش از امیرمحمد زندی

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها