نقش تیپ ۲۱ امام رضا (ع) در عملیات «الی بیت‌المقدس» بازخوانی شد

نقش تیپ ۲۱ امام رضا (ع) و مقاومت رزمندگان دو گردان از این تیپ در دفع پاتک تیپ زرهی ارتش عراق در روز ۲۹ اردیبهشت­‌ماه ۱۳۶۱ با حضور جمعی از فرماندهان عملیات «الی بیت‌المقدس» در مشهد بازخوانی شد.
کد خبر: ۳۴۶۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳ - 18May 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، در آستانه فرارسیدن سالروز فتح خرمشهر، نشست بازخوانی مقاومت نیرو‌های تیپ ۲۱ امام رضا (ع) در مقابل پاتک شدید تیپ زرهی عراق بر اساس اسناد گزارش راوی این تیپ در ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در مرحله سوم عملیات «بیت المقدس»، با حضور سردار «جواد اکبیا» فرمانده گردان قدس تیپ ۲۱ امام رضا (ع)، «عابدین عابدی مقدم» فرمانده گروهان جمعی گردان مالک اشتر، سردار «سیدمجید مصباح» جانشین اطلاعات عملیات تیپ ۲۱ امام رضا (ع) و «سیدحسن هاشمی» نیروی بسیجی شرکت کننده در این عملیات امروز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار شد.

فرماندهان خراسانی دفاع مقدس حاضر در این نشست، در سخنانی به تشریح نقش دو گردان عمل کننده از تیپ ۲۱ امام رضا (ع) در دفع پاتک روز ۲۹ اردیبهشت پرداختند.

پاتک روز ۲۹ اردیبهشت­‌ماه ۱۳۶۱، ساعت ۵/۳۰ صبح به استعداد ۳۰۰ تانک و نفربر زرهی در ایستگاه حسینیه آغاز می‌­شود. هدف نهایی از این پاتک، تصرف جاده- اهواز و تهدید دو قرارگاه فتح و نصر که از جناح دیگری با هدف آزادسازی خرمشهر در حال اجرای عملیات بودند.

این در حالی بود که دو گردان از تیپ ۲۱ امام رضا (ع) با کمترین تجهیزات پاتک دشمن را در یک مقاومت جانانه و شهادت طلبانه دفع کردند.

در بخشی از کتاب «تقویم تاریخ» جلد ۲۱ صفحه ۹۲دو آمده است: «نتیجه‌­ای که از آفند‌های عراق در روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۱ عاید نیرو‌های ایران شد، اطمینان از کفایت و قدرت پدافندی در مناطق قرارگاه‌­های قدس، فتح و نصر بود. از این رو می‌­شد که به عملیات در جبهه خرمشهر پرداخت که افکار عمومی با بی‌خبری و التهاب، در انتظار آن ساعت شماری می­‌کرد.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها