مشاور امور بانوان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نقش زنان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منعکس شده است

«معصومه شهرابی فراهانی» گفت: علاوه بر نمایه‌های هنری متعددی که به نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تالار‌های موزه اختصاص دارد، مقرر شد که بخش جداگانه و ویژه‌ای با عنوان موزه زنان، با کمک نمایه‌های مختلف ذوق و هنر ایرانی، در موزه ایجاد شود.
کد خبر: ۳۴۷۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ - 25May 2019

انعکاس نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در موزهگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- مونا معصومی؛ زنان در رویداد‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همواره نقش موثری را ایفا کرده‌اند. آن‌ها با حضور گسترده خود در راهپیمایی‌ها، تشکیل گروه‌های مبارز، شکل‌گیری جهاد سازندگی، سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین و... به بهترین شکل نقش‌آفرینی کرده‌اند. در دوران دفاع مقدس نیز در عرصه‌های مختلف نظامی، بهداری رزمی، پشتیبانی، فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و هنری، دین خود را به جنگ و دفاع هشت ساله ادا کردند. با توجه به این حضور گسترده زنان در مقاطع حساس تاریخ معاصر ایران، بخش‌هایی از تالار‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در قالب نمایه‌های هنری به نقش مهم زنان این سرزمین در این ۲ برهه مهم زمانی اختصاص یافته است.

معصومه شهرابی فراهانی مشاور امور بانوان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ما فعالیت‌های این بخش از موزه را تشریح کرده است که در ادامه می‌خوانید:

زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود

علاوه بر نمایه‌های هنری متعددی که به نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تالار‌های موزه موجود است، مقرر شد که بخش جداگانه و ویژه‌ای با عنوان موزه زنان، با کمک نمایه‌های مختلف ذوق و هنر ایرانی، در موزه ایجاد شود و به ارائه تصویری از نقش زنان و نقاط عطف فعالیت‌های آن‌ها در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بپردازد و الگویی از زن نسل سوم مسلمان ایرانی را به زنان این مرز و بوم ارائه دهد. شیر زنان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم زن نه شرقی، نه غربی است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن، محجبه و شریف بود و در عین حال در متن جامعه حضور داشت. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشت و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. برای نیل به این اهداف موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اقداماتی را در جهت ایجاد بخش ویژه زنان تا کنون انجام داده است. همچنین جانمایی مناسبی در فضایی وسیع برای این بخش انجام شده و پروسه تجهیز آن در حال انجام شدن است تا بخش زنان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در کنار دیگر بخش‌های جدید موزه برای بازدید علاقه‌مندان افتتاح شود. بخش حوزه زنان در تالار موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شرح زیر طراحی شده است:

تالار اول تالار آستانه نام دارد که به شرح حضور زنان در پیروزی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷ می‌پردازد. در این تالار در قالب مانیتور‌هایی تصاویر زنانی که در کنار مردان در راهپیمایی‌ها جهت سرنگونی رژیم ستم‌شاهی حضور داشتند را به نمایش گذاشته است.

همچنین این تالار به واقعه رفراندوم روز دهم فروردین سال ۵۸ که در سراسر کشور به فرمان مستقیم حضرت امام (ره) برگزار شد، اشاره می‌کند و تصاویر حضور منسجم بانوان را در برگزاری رفراندوم در قالب فیلم‌هایی به نمایش می‌گذارد.

تالار دوم، تالار حیرت و حقانیت نام دارد که به حیرت مردم ایران از شروع جنگ تحمیلی اشاره می‌کند چرا که تنها ۱۹ ماه از پیروزی انقلاب می‌گذشت که جنگ آغاز شد. در این جا حقانیت دفاع هشت ساله را به تصویر می‌کشد. در این تالار یک نمایه هنری در قالب یک ویترای شیشه‌ای وجود دارد که به بازتاب آوارگی زنان استان‌های مرزنشین اشاره می‌کند.

تالار سوم، تالار دفاع نام گرفته است که به دفاع همه جانبه مردم ایران در طول جنگ تحمیلی می‌پردازد و نقش مدیریت و رهبری امام خمینی را به تصویر می‌کشد. در این تالار بیست استند شیشه‌ای وجود دارد که در آن تصاویری از افرادی با لباس‌های قومیت‌های مختلف را به تصویر کشیده و بیانگر این موضوع است که در صحنه دفاع از وطن فقط نیرو‌های نظامی حضور نداشتند. مردم ایران از همه قومیت‌ها در کنار نیرو‌های نظامی در صحنه دفاع از کشور حضور به هم رساندند. ۴ استند این تالار بیانگر حضور بانوان در صحنه دفاع از کشور است. در این تالار، نمایه هنری دیگری در قالب مسجد وجود دارد که به نقش مسجد در طول هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد. این مسجد چندین رواق دارد که ۲ رواق آخر آن در قالب تصاویری پروژکت شده به نقش زنان در دفاع مقدس اشاره می‌کند. در ادامه تالار دفاع، ویترین‌هایی با عنوان هدایای مردمی وجود دارد که بیشتر هدایایی مانند زیورآلات زنان را به تصویر کشیده و وسایلی که بانوان برای کمک به جبهه جمع‌آوری می‌کردند، در این قسمت به نمایش گذاشته شده است. در قسمت پشتیبانی از جبهه نقش زنان بسیار چشمگیر و حایز اهمیت است.

تالار چهارم، تالار آرامش و مقابله نام گرفته است. در این تالار دیواری داریم که به شهدای ترور اختصاص دارد ۱۷ هزار نفر از هموطنان ما در ترور‌های کورمنافقین و گروه‌های تروریستی دیگر به شهادت رسیدند که تعدادی از آن‌ها از بانوان بوده‌اند.

تالار پنجم، تالار شهادت است که متعلق به شهدا، جانبازان و اسرای جنگی است. در قسمت جانبازان تصاویری از همسران جانبازان و سختی‌هایی که در طول این سال‌ها متحمل شده‌اند به نمایش درآمده است. یک قسمت دیگر در این تالار به شهدای گمنام اختصاص دارد. فیلمی از مادران شهدای گمنام و فرزندان آن‌ها و تفحص شهدا در مانیتور‌های این تالار به نمایش درآمده است. دیوار انتهایی تالار شهادت نیز متعلق به اسرای جنگی است. ۴۲ هزار نفر از رزمندگان ما در سال‌های جنگ به اسارت بعثی‌ها درآمدند. در این بخش تصویر مادری که فرزند آزاده خود را به آغوش کشیده، به صورت هنری ترسیم شده است.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها