سلاح فروشی ترامپ با تهدیدنمایی از ایران

دونالد ترامپ در جدید‌ترین اقدام دولت آمریکا در حمایت از دولت‌های عربی خلیج فارس، مجوز فروش بیش از ۸ میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده را صادر کرده است.
کد خبر: ۳۴۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ - 26May 2019

سلاح فروشی ترامپ با تهدیدنمایی از ایرانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از روزنامه جوان، دونالد ترامپ در جدید‌ترین اقدام دولت امریکا در حمایت از دولت‌های عربی خلیج فارس، مجوز فروش بیش از 8 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده را صادر کرده است. ترامپ دلیل انجام این اقدام را وضعیت اضطراری ناشی از وجود تنش‌ها با ایران و به عبارتی آنچه «تهدید ایران» نامیده، اعلام کرده است. پیرامون افزایش تنش‌ها در قبال ایران، ترامپ همچنین دستور اعزام هزار و 500 نظامی ارتش این کشور را به خاورمیانه داده است. ترامپ همچنین چندی پیش مصوبه کنگره امریکا در خصوص قطع فروش سلاح و حمایت‌های نظامی از عربستان سعودی و امارات و به طور کلی ائتلاف عربی در جنگ یمن به رهبری دولت سعودی را وتو کرد. این اقدام ترامپ که برخی اعضای کنگره از آن تحت عنوان دور زدن کنگره نام برده‌اند، در واقع بدون انجام روند‌های قانونی اعطای مجوز فروش سلاح از سوی کنگره انجام می‌شود، چرا که طبق قوانین امریکا، دولت در رابطه با فروش سلاح به کشور‌های دیگر از جمله بمب‌های هدایت‌شونده، سنگرشکن و... نیاز به دریافت مجوز از کنگره دارد.
در طرف دیگر، آنچه از سوی دولت امریکا و پمپئو وزیر امور خارجه این کشور «تهدید و فعالیت‌های بدخواهانه ایران» عنوان شده، نه تنها وجود خارجی ندارد، بلکه صرفاً دستاویزی برای فروش تسلیحات به کشور‌های عربی است؛ روندی که طی دو دهه گذشته به طور مداوم تکرار شده است. دولت امریکا سال‌هاست که نه تنها با استفاده از سیاست‌های ایران‌هراسانه، بلکه از هر فرصتی برای فروش سلاح به دولت‌های خلیج فارس تحت عناوینی همچون «بازدارندگی در برابر ستیزه‌جویی‌های ایران»، «دفاع از متحدان راهبردی امریکا در منطقه»، «برقراری ثبات و دفاع از ملت‌های منطقه در برابر ایران» و... استفاده می‌کند و از این نظر بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در جهان است.


با این حال واقعیت این است که سیاست امنیت منطقه‌ای در خلیج فارس با ورود تسلیحات گوناگون از سوی امریکا و دولت‌های اروپایی نظیر فرانسه و انگلستان دچار دور تسلسل ناامنی شده است. بنابر آمار مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم هزینه‌های نظامی کشور‌های منطقه در سال گذشته نسبت به بازه زمانی 2009-2005، بیش از 40 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین از میان 10 کشور دارای بالا‌ترین میزان هزینه‌های نظامی در جهان، هفت کشور در منطقه خاورمیانه قرار دارد که در بین آن‌ها اسامی چهار کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، عربستان سعودی، عمان و کویت دیده می‌شود که به ترتیب 01 /4، 10، 12 و 08 /5 درصد تولید ناخالص داخلی خود را به امور نظامی اختصاص داده‌اند. تنها امارات متحده عربی که کمتر از 100 هزار کیلومتر وسعت دارد، در سال‌های 2017-2013، 4/4 درصد از کل واردات سلاح در جهان را به خود اختصاص داده و طی همین چهار سال حدود 60 درصد تسلیحات خود را از امریکا خریداری کرده و بعد از عربستان سعودی، دومین مشتری تسلیحات امریکا است. سفارش و خرید تعداد زیادی از جنگنده‌های تایفون انگلیسی، رافائل فرانسوی، بمب‌های هدایت‌شونده امریکایی، سامانه‌های دفاع موشکی، لانچر‌های پرتاب چندگانه و... تنها گوشه‌ای از تسلیحات انبار شده این کشور است.


در طرف دیگر، عربستان به عنوان دومین واردکننده بزرگ تسلیحات با بودجه نظامی سالانه بیش از 200 میلیارد دلاری قرار دارد که حدود یک سوم آن صرف واردات تسلیحات از امریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، چین و روسیه می‌شود. واردات تسلیحات خارجی به عربستان در سال 2017 در مقایسه با دوره چهار ساله 2008 تا 2012، افزایش تعجب‌برانگیز 225 درصدی را نشان می‌دهد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند امریکا برای ایجاد ثبات در منطقه به جای بزرگ‌نمایی ظرفیت‌های دفاعی ایران و تبدیل منطقه به انبار تسلیحات، باید به کشور‌های منطقه در جهت رفع شکاف‌های اجتماعی داخلی آن‌ها و تلاش برای کاهش افراط‌گرایی بی‌حد و حصر در منطقه کمک کند یا اینکه در طرف دیگر، بر قطع حمایت از عربستان سعودی و امارات متحده در جنگ‌های منطقه‌ای و انجام کمک‌های انسانی در جنگ یمن متمرکز شود. بر این اساس، آنچه سران امریکا تحت عنوان تهدید ایران از آن یاد می‌کنند؛ تنها دستاویزی است که دولت ترامپ از آن برای تجارت تسلیحاتی که بیش از 30 درصد از کل حجم صادرات امریکا را تشکیل می‌دهد، استفاده می‌کند، چرا که هزینه‌های حدود 4 میلیارد دلاری ایران در بخش‌های نظامی به هیچ عنوان قابل مقایسه با هزینه‌های گفته شده از سوی کشور‌های عربی منطقه نیست.

انتهای پیام/ 811

نظر شما
پربیننده ها