«اسماعیل رضوان»:

روز جهانی قدس روز اعلام فروپاشی «معامله قرن» است

عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس معتقد است که روز جهانی قدس، روز اعلام فروپاشی و اضمحلال «معامله قرن» است.
کد خبر: ۳۴۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ - 29May 2019

روز جهانی قدس روز اعلام فروپاشی «معامله قرن» استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از مهر، در حال حاضر بیش از 70 سال از اشغال سرزمین فلسطینیان توسط صهیونیست‌های کودک‌کُش می‌گذرد. در طول این سال‌ها صهیونیست‌ها جنایت‌های بسیاری را علیه فلسطینیان، از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان، مرتکب شده‌اند. با وجود تمامی اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، این کشور همچنان در برابر نظامیان تا دندان مسلح این رژیم مقاومت و ایستادگی می‌کند.

اما آنچه که در این میان بر رنج و اندوه ملت مقاوم فلسطین افزوده است، حمایت‌های بی‌دریغ شیخ‌نشینان عرب و متحدان غربی آنها از رژیم صهیونیستی است؛ رژیمی که هیچگاه از ارتکاب جنایت‌های قرون‌وسطایی آن هم به صورت کاملاً آشکار و علنی علیه فلسطینیان ابایی نداشته است.

با این حال، از حدود 40 سال پیش تاکنون بارقه امیدی در نزد ملت مظلوم فلسطین بوجود آمده است. بارقه امیدی تحت عنوان «روز جهانی قدس»؛ روزی که حضرت امام خمینی (ره) با درایت و هوشمندیِ نشأت‌گرفته از ایمان و توکل به خداوند، آن را برای اعلام حمایت مسلمانان و آزادگان عالَم از ملت مظلوم فلسطین، نامگذاری کردند.

درهمین ارتباط گفتگویی با «اسماعیل رضوان» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس انجام شده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

به نظر شما فلسفه گرامی‌داشت روز جهانی قدس در چیست؟ نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسأله فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

روز قدس، یک روز جهانی برای تمامی ملت‌های عربی و اسلامی محسوب می‌شود. در این روز، فرزندان جهان عرب و جهان اسلام بیعت خود با اولین قبله مسلمانان جهان را تجدید می‌کنند و هر سال به همین ترتیب، تاریخ مجدداً تکرار می‌شود.

برگزاری راهپیمایی‌های روز جهانی قدس طی سالیان متمادی، بزرگداشت این روز توسط ملت‌های مسلمان در نقاط مختلف منطقه وجهان و همچنین مشارکت گسترده مردمی در جریان راهپیمایی‌های روز جهانی قدس، جایگاه و اعتبار قدس اشغالی را مجدداً به آن بازگردانده است.

برگزاری راهپیمایی‌های روز جهانی قدس در سال‌های گذشته نشان داده است که امت اسلامی در هر نقطه از جهان هیچ شکی ندارد که قدس، قبله اول مسلمانان محسوب می‌شود و فلسطین، مسأله اصلی و مرکزی جهان عرب و جهان اسلام به شمار می‌رود.

امروز، روز جهانی قدس به یک فرهنگ تبدیل شده است؛ فرهنگِ قدس، فرهنگِ فلسطین و همچنین فرهنگِ اصول و ارزش‌ها. این فرهنگ در میان نسل کنونی در جهان اسلام ریشه دوانده است. جا دارد که از نقش جمهوری اسلامی ایران در هوشیار ساختن نسل‌های جوان امت اسلامی نسبت به تهدیداتی که مسأله فلسطین با آن مواجه است، تشکر و قدردانی کنیم.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر اهمیت بسزای نقش قشر جوان در حمایت از مسأله فلسطین و قدس اشغالی تأکید داشته است تا بدین‌ترتیب، نشان دهد که مسأله فلسطین یک مسأله عربی اسلامی است که باید از آن در مقابله با پروژه‌های بیگانگان حمایت کرد.

از دیدگاه شما، اهمیت و حساسیت روز قدسِ امسال در چه عامل یا عواملی نهفته است؟

اهمیت روز جهانی قدسِ امسال در یک مسأله بسیار مهم نهفته است و آن مسأله چیزی نیست جز «معامله قرن». ما امروز در حال مبارزه علیه طرح موسوم به معامله قرن هستیم.

تاکنون درباره معامله قرن سخنان زیادی گفته شده است. این طرح، در وهله اول قدس را هدف قرار داده است. پس از قدس اشغالی، طرح معامله قرن، آوارگان فلسطینی را هدف قرار داده است و هرگونه حق بازگشت آن‌ها به اراضی مادری‌شان را کأن لم یکن تلقی کرده است.

اما این‌طور نیست که معامله قرن تنها علیه فلسطین و فلسطینیان باشد. این طرح همچنین متضمن توطئه‌هایی علیه جولان اشغالی نیز هست. ازهمین روی، اهمیت نقش ملت‌ها در مقابله و مواجهه با معامله قرن در جریان روز جهانی قدس امسال، بیش از پیش احساس می‌شود.

روز جهانی قدس بهترین فرصت است تا در آن تأکید کنیم که قدس همواره پایتخت فلسطین بوده و تا ابد نیز پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند. روز قدس، روزی است که ما در آن اعلام می‌کنیم که معامله قرن رو به فروپاشی و اضمحلال است. در این روز ما اعلام می‌کنیم که حاضریم تمام اموال خود و حتی جان خود را برای دفاع از قدس، فدا کنیم.

امروز مهمترین مسأله‌ای که درخصوص فلسطین مطرح می‌شود، مسأله مربوط به طرح معامله قرن است. آیا در سایه حمایت‌های مردمی در سراسر منطقه و جهان از فلسطین، اجرایی شدن این طرح محتمل است؟

تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌های گسترده و پرشکوهی که در جریان روز جهانی قدس شاهد آن خواهیم بود، به خوبی نشان خواهد داد که امت اسلامی و عربی به سمت مواجهه مستقیم با معامله قرن گام برمی‌دارد.

این تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌ها که بصیرت و آگاهی افکار عمومی نسبت به توطئه‌ها علیه قدس را افزایش می‌دهد، حاکی از آن خواهد بود که همگان با طرح معامله قرن یا به عبارت بهتر «معامله ترامپ» مخالف هستند.

در کنار روز جهانی قدس، تداوم سلسله راهپیمایی‌های بازگشت و همچنین تدام مسیر مقاومت در اراضی اشغالی، برای نابودی توطئه‌های آمریکایی صهیونیستی و در رأس آن‌ها معامله قرن، کفایت می‌کند. بدون شک برگزاری چنین تظاهرات‌هایی به مثابه ارسال پیام مهمی به دشمن صهیونیستی است.

ما صراحتاً به دولت آمریکا به عنوان متولی معامله قرن اعلام می‌کنیم که این طرح شوم نمی‌تواند برای رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینیان مشروعیت به ارمغان آورد. ما به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنیم که قدس نه با اقدامات خصمانه اشغالگران و نه با طرح‌های توطئه‌آمیز واشنگتن، سقوط نخواهد کرد.

آمریکایی‌ها و متحدان آن‌ها باید بدانند که قدس متعلق به فلسطین بوده و برای آن باقی خواهد ماند. آن‌ها باید بدانند که قدس متعلق به تمام جهان عرب و جهان اسلام است؛ کما اینکه جولان نیز متعلق به سوریه و جهان عرب است و اینگونه باقی خواهد ماند.

دیدگاه شما درخصوص تداوم روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و علنی شدن این استراتژی توسط حکام عرب چیست؟

هرگونه عادی‌سازی روابط میان اعراب و رژیم صهیونیستی از دیدگاه ما مردود است. ما برگزاری کنفرانس اقتصادی در شهر منامه بحرین را محکوم می‌دانیم اما لازم است که از مواضع ملت بحرین در مخالفت با عادی‌سازی روابط با صهیونیسم، قدردانی کنیم.

بدیهی است که ملت‌های عربی اسلامی نقش مهمی در مقابله با عادی‌سازی روابط رژیم‌های خود با تل‌آویو دارند. ما از ملت‌های عربی و اسلامی می‌خواهیم تا در جریان روز جهانی قدس از اقدام حکام خود در عادی‌سازی روابط با صهیونیسم، با صدای بلند برائت جویند.

ما از همینجا در اراضی اشغالی به تمامی ملت‌هایی که از مسأله فلسطین حمایت کرده و می‌کنند، درود می‌فرستیم. واقعیت آن است که اشغالگران راهی جز خروج از اراضی فلسطینیان ندارند.

به عنوان سوال آخر، آینده مقاومت در فلسطین را در سایه افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی و حامیان آن‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مقاومت در جریان نبرد اخیر غزه ثابت کرد که قادر است درد و رنج فراوانی را به اشغالگران تحمیل کند. همین مقاومت قادر خواهد بود تا طرح موسوم به معامله قرن را نیز به شکست بکشاند.

ما همواره گزینه مقاومت در فلسطین را یک گزینه قابل اتکاء و قابل احترام تلقی کرده و می‌کنیم. مقاومت همواره در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی ایستاده است. نبرد اخیر در غزه نیز فصلی نوینی از مقاومت، ایستادگی و پیروزی در برابر دشمن صهیونیستی را رقم زد. مقاومت ثابت کرد که با قدرت بازدارندگی خود قادر است وحشت را در صفوف اشغالگران حکمفرما کند.

نگاهی هرچند کوتاه به تاریخ نشان می‌دهد که گزینه مقاومت همواره در برابر صهیونیست‌ها موفق بوده است. پیروزی بزرگ مقاومت لبنان در برابر صهیونیست‌ها در سال 2000 و سپس پیروزی سال 2006 و پس از آن پیروزی انتفاضه الاقصی در فلسطین، نمونه‌هایی از این موفقیت‌هاست.

اکنون نیز در نبرد اخیر در غزه شاهد پیروزی مقاومت بودیم. این راه و روش در ادامه نیز تداوم خواهد داشت و ما به خوبی می‌دانیم که رژیم صهیونیستی درحال عقب‌گرد به سر می‌برد. به همین دلیل، باید سطح هماهنگی میان اجزای محور مقاومت از فلسطین گرفته تا لبنان و ایران، برای شکست نهایی آمریکا و صهیونیسم، افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/ 811

نظر شما
پربیننده ها