معرفی کتاب؛

«18 نفری که برگشتند»

«18 نفری که برگشتند» عنوان کتابی در مورد خاطرات ناخدا «عباسعلی محمودی» است.
کد خبر: ۳۴۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ - 13August 2019

« هجده نفری که برگشتند»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از زاهدان، «18 نفری که برگشتند» عنوان کتابی در مورد خاطرات ناخدا «عباسعلی محمودی» است که توسط اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس سیستان و بلوچستان در سال 1396 به چاپ رسیده است.

در این کتاب می‌خوانیم:

اواخر آبان ماه سال 1359 مراسم فارغ اتحصیلی ما انجام شد و به نیروهای تابعه مراجعه کردیم. از تعداد 50 نفرسهمیۀ نیروی دریایی فقط 18 نفر زنده مانده بودیم که افرادی مانند، فرامرز قلی پور و احمد صیامی را با بیش از 75 درصد جانبازی را هم شامل می‌شد.

به محض مراجعه از جبهه خود را به ستاد نیروی دریایی معرفی کردیم. به ما اعلام شد که رسته‌های مهندسی و دارایی به رستۀ توپخانه و بقیۀ رسته‌ها به تفنگدار دریایی تغییر تخصص داده‌اند و بایستی خود را برای طی دورۀ فشردۀ مقدماتی به مراکز مربوطه معرفی نمایند.

من که در رستۀ مهندسی پذیرفته شده بودم به رستۀ توپخانه تغییر یافتم و هر چه سعی کردم تابه تفنگداردریایی تغییر رسته دهم، قبول نکردند و بهانه آوردند که چون شما به توپخانۀ اصفهان معرفی شده‌اید ودوره برای شما خریداری شده مطابق نیاز جبهه باید این دوره را بگذرانید. بالاجبار برای گذراندن دورۀ توپخانه راهی اصفهان شدم. دورۀ مقدماتی یک سالۀ به طور فشرده به مدت سه ماه برگزار شد.

درست در همان روزهای اولیۀ شروع دورۀ ما بود که نیروی دریایی با مشارکت نیروی هوایی دست به یک عملیات گسترده علیه نیروی دریایی عراق زد. این عملیات درنوع خود یک شاهکار بود. باتوجه به نابسامانی اوضاع واحوال بعد از انقاب وتضعیف ارتش، خصوصاً لشکر 92 زرهی اهواز، صدام پیش بینی کرده بود که حداکثر ظرف کمتر از پنج روز خوزستان را اشغال خواهد کرد وچون رؤیای تسلط بر کل خلیج همیشه فارس را در سر می‌پروراند، تصمیم داشت که بعد از خوزستان، برای خارج کردن نیروی دریایی خود از بن‌بست‌ام القصر، بندر بوشهر را هم به تصرف در بیاورد و برای این که بتواند قوی‌ترین نیروی دریایی را در منطقه داشته باشد، تعداد 12 فروند ناوشکن و ناوچۀ موشک اندازسریع السیر از ایتالیا خریده بود.

رزمندگان ما در جبهه‌های زمینی، جواب دندان شکنی به ارتش بعثی عراق داده بودند آ نها جز پیشروی‌های روزهای اولیۀ به هدف قابل توجهی دست نیافته و زمین گیر شده بودند. بعد از حماسۀ خرمشهر و نبرد جانانه و دفاع عاشورایی تکاوران نیروی دریایی وشکست رؤیای تصرف یک روزۀ خرمشهر صدام، حال دوباره نوبت آن بود که در دریا هم ضرب شصتی از دلاوران دریادل دریافت کند تا برای همیشه سودا و خیال خام سردار قادسیه شدن را به گورببرد. به همین انگیزه، نیروی دریایی دست به طراحی و اجرای عملیات مشترک با نیروی هوایی موسوم به مروارید زد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار