یادداشت/ عصمت دهقانی

تمام سیاستمداران دنیا متحیر اندیشه‌های امام (ره)

امام خمینی (ره) تمام سیاستمداران و اندیشمندان دنیا را متحیر تصمیمات و اندیشه‌های خردمندانه خویش کرده بود و آنچه را که دیگران در آینه می‌دیدند، امام در خشت خام می‌دید.
کد خبر: ۳۴۹۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴ - 04June 2019

تمام سیاستمداران دنیا متحیر  اندیشه‌های امام (ره) بودند

گروه استانها دفاع‌پرس- عصمت دهقانی؛ خرداد یادآور رویدادهای فراموش نشدنی در اذهان ایرانیان است، شروع  مبارزات انقلابی در روز 15 خرداد 1342، دستگیری و تبعید امام خمینی (ره)  در پی سخنرانی  ایشان در سیزدهم خردادماه مصادف با عصر روز عاشورا در مدرسه فیضیه، ارتحال جانسوز رهبر بزرگ شیعیان در 14 خردادماه 1368. آری، ماه خرداد نشانی از حماسه ها و سختی های و اتفاقات مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی است که به  نام معمار کبیر انقلاب گره خورده است.

مبارزات دشمن شکن امام (ره) در دوران انقلاب اسلامی تا براندازی رژیم ستم شاهی، سازش ناپذیری و مبارزه فرهنگی و فکری با تفکرات جاهلانه سردمداران کفر و نفاق، جلوه ای از قدرت نرم وی به شمار می‌آید. این سیاستمدار حاذق، با پرهیز از افراط و تفریط، آموخته های  دینی را در صحنه های اجتماعی پیاده و مردم را به معنویتی که سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد رهنمون می‌ساخت.

امام خمینی بزرگمردی است که بعد از ائمه معصومین(ع) تاریخ نظیرش را به خود ندیده بود. همان اسطوره قرنی که اگر چه ظاهراً با دست خالی ولی با سلاح  ایمان که مجهز و مزین به اخلاص، عشق، ایثار، بلند نظری، ادب، فروتنی، وارستگی، آزادگی، صفا، مهربانی  و شجاعتی وصف ناپذیر بود، بدون اینکه کوچکترین واهمه ای را به خود راه بدهد در مقابل ابر قدرت‌های شرق و غرب ایستاد و یزیدیان زمان را مقهور شجاعت خود کرد.

سخن از فقیه دوراندیش و ژرف نگری است که سیاست را با دیانت، دیانت را با حکومت و حکومت را با عدالت آمیخت و با حضور حماسی خود در مقابل اندیشه‌های مادیگرانه درس آزادگی را به شاگردان مکتبش آموخت. همان عارفی که در میان مردم و همراه مردم بود و با مردم زندگی می‌کرد، ساده می‌زیست و سخنان گوهر بارش را به گونه‌ای ساده بیان می‌کرد که برای همگان قابل فهم باشد.

رهبری که تمام سیاستمداران و اندیشمندان دنیا را متحیر تصمیمات و اندیشه‌های خردمندانه خویش  کرده بود و آنچه را که دیگران در  آینه می‌دیدند، امام در خشت خام می‌دید. در برخورد با گروه‌های مختلف مصداقی از کلام زیبای وحی، «وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم» بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دستور تشکیل نهادهای انقلابی مانند سپاه پاسداران، کمیته  امداد، جهاد سازندگی، نهضت سواد آموزی، نشان داد، به اوضاع کشور کاملا آگاه است و کشور نیاز به تحول نظامی، اقتصادی، فرهنگی، ، اجتماعی، علمی و سیاسی دارد. انقلاب اسلامی ایران را بگونه ای سامان دهی کرد که پرتوهای نورانیش  جهان را در بر گرفته و بذر امید را در دل انسان‌های ستم دیده جهان کاشته و روحیه مقاومت وایستادگی در برابر ظالمان را بالا برد.

در دوران دفاع مقدس با نفس مسیحیای خود چنان جوانان را مجذوب، تفکرات جهادی و حماسی خود کرده بود که با عشق و علاقه وصف ناشدنی داوطلبانه عازم مناطق جنگی می‌شدند و سراپا گوش به فرامین ولی زمان خود بودند. وصیت نامه‌های شهدا را که مرور می‌کنیم، سفارش به پیروی از رهبر و ولایت فقیه در آنها  به کرات تکرار شده است که این نشان می‌دهد امام خمینی(ره) در دوران حیاتش به عنوان ولی فقیه در زمان غیبت امام زمان (عج) نقشش را در هدایت افراد به خوبی ایفا کرده است.

امام راحل با وجودی که در دوران مبارزات انقلابی و جنگ تحمیلی درگیر بزرگترین تنش‌ها، تحریم‌ها، توطئه‌ها  و دسیسه‌های دشمنان بود، هیچگاه آرامش  خود را از دست نداد بگونه ای که در وصیتنامه سیاسی الهی خود آورده است: «اینجانب با آنچه در ملت عزیز از بیداری و هوشیاری و تعهد و فداکاری و روح مقاومت و صلابت در راه حق می‌بینم و امید آن دارم که به فضل خداوند متعال این معانی انسانی به اعقاب ملت منتقل شود و نسلاً بعد نسل بر آن افزوده گردد .با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص، و به سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم. و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم. و از خدای رحمان و رحیم می‌خواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار