مومنی در نشست خبری:

کشف بیش از ۱۴۳ تن انواع مواد مخدر طی ۲ ماه گذشته/ ۷۵ درصد از تریاک جهان توسط ایران کشف می‌شود

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس آمار‌های سازمان ملل، ۷۵ درصد از کشفیات تریاک جهان مربوط به ایران است، ۶۱ درصد مرفین جهان و ۱۷ درصد از هروئین جهان را ایران کشف می‌کند.
کد خبر: ۳۴۹۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶ - 11June 2019

۷۵ درصد از تریاک جهان توسط ایران کشف می‌شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «اسکندر مومنی» دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر هستیم، اظهار داشت: برای این روز برنامه‌های مختلفی در تهران و ۳۱ استان در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: در مناطقی که پاکسازی شده است، برنامه‌های مختلفی داریم و از خانواده‌های شهدا و جانبازان که در این راه جان خود را تقدیم نظام کردند، تقدیر خواهیم کرد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: یک اراده و یک خواست عمومی در حوزه مبارزه با مواد مخدر در حال شکل‌گیری است که به یک موضوع اجتماعی تبدیل شده است.

مومنی افزود: بر اساس آمار‌های سازمان ملل، ۷۵ درصد از کشفیات تریاک جهان مربوط به ایران است، ۶۱ درصد مرفین جهان و ۱۷ درصد از هروئین جهان را ایران کشف می‌کند.

وی گفت: ایران در سال ۲۰۱۷، ۲۱ تن هروئین کشف کرد این در حالی است که دیگر کشور‌ها فقط چهار تن هروئین کشف کردند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در دو ماه گذشته بیش از ۱۴۳ تن مواد مخدر کشف شد که این مقدار، چهار درصد نسبت به مدت مشابه در گذشته افزایش داشته است؛ همچنین ۵۴۵ عملیات و درگیری رخ داده که ۱۰۷ درصد افزایش داشته و یک شهید نیز تقدیم کردیم.

مومنی با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته که ستاد تشکیل شده، ۴۱ هزار عملیات صورت گرفته است، گفت: در این عملیات‌ها ۱۲ هزار تن مواد مخدر کشف شده است و سه هزار و ۸۱۴ شهید و ۱۲ هزار جانباز و مجروح تقدیم شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: در این ۳۰ سال بیش از دو هزار کیلومتر از مرز‌های شرقی مسدود شده است.

وی با بیان اینکه از زمان حضور آمریکا در افغانستان کشت تریاک در این کشور افزایش زیادی داشته است، اما فقط ۳۰۰ تن از این مواد در افغانستان کشف می‌شود، افزود: این نشان می‌دهد که یک عزم جدی در راستای مبارزه با مواد مخدر در کشور مبدأ وجود ندارد؛ در حالی که جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر ۸۰۰ تن مواد مخدر را کشف کرده است.

مومنی ادامه داد: متأسفانه به دلیل چرخه مالی که در حوزه مواد مخدر وجود دارد، همکاری از سوی کشور‌های خارجی صورت نمی‌گیرد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: امروز کشفیات مواد مخدر بدون تجهیزات روز و جدید امکان‌پذیر نیست و این پرسش مطرح است که چرا در کشور مبدأ فقط ۳۰۰‌ تن مواد مخدر کشف شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز چرا باید کشور‌های دیگر تماشاگر باشند؟ ما نیاز به تشویق و تشکر کشور‌های خارجی نداریم و آن‌ها باید سهم خود را بپردازند. جبهه جهانی اینجاست که به نمایندگی از جهان در حال مبارزه با مواد مخدر است و آن‌ها باید سهم خودشان را بپردازند.

مومنی با بیان اینکه پنج درصد جمعیت جهان در آمریکا زندگی می‌کنند و ۲۰ درصد زندانی‌های جهان متعلق به این کشور، گفت: در آمریکا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار زندانی وجود دارد که ۴۷ درصد از آن‌ها مستقیم مرتبط با مواد مخدر هستند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در سال ۲۰۱۷، ۷۰ هزار و ۲۳۷ نفر در آمریکا به دلیل سوء مصرف مواد مخدر فوت کردند؛ این در حالی که در سال ۹۷، بیش از سه هزار و ۶۷۲ نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر در ایران فوت کردند.

وی با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی معتادان متجاهر، درمان، پیشگیری و مقابله با عرضه مواد مخدر از اولویت‌های ستاد ناجا است، خاطرنشان کرد: دو اردوگاه در راستای نگهداری معتادان متجاهر راه‌اندازی شده است و ۱۰ اردوگاه دیگر تا پایان سال ۹۸ راه‌اندازی خواهد شد.

مومنی در خصوص فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد اظهار داشت: امروز همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان‌های مردم‌نهاد بیشتر از گذشته شده است و ۸۸ درصد از مراکز نگهداری معتادان توسط این سازمان‌ها اداره می‌شود.

وی درباره طرح یاری‌گران ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در این طرح در کنار مقابله و مبارزه، اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود و علاوه بر نهاد‌های حاکمیتی، خانواده‌ها، آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه و رسانه‌ها نیز در راستای مبارزه با مواد مخدر با ستاد همکاری خواهند کرد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی درباره تأثیر تحریم‌ها در جریان مبارزه با مداد مخدر عنوان کرد: تحریم‌ها باعث مزاحمت برای ما است و با توجه به راه‌های جدید قاچاق، ما نیازمند تجهیزات به‌روز هستیم.

وی با بیان اینکه اولویت ما مبارزه با مواد مخدر پر خطر‌تر است، گفت: در همین راستا کشفیات شیشه هزار و ۱۴۵ درصد افزایش داشته است و از کشف ۳۳۳ کیلو گرم در دو ماهه ابتدای سال ۹۷ به چهار هزار و ۱۴۴ کیلوگرم در دو ماهه سال ۹۸ رسیدیم.

مومنی در پاسخ به خبرنگار دفاع‌پرس در خصوص نگهداری معتادان متجاهر خاطرنشان کرد: اکنون بیش از ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور و ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران نگهداری می‌شوند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: برخی معتادان متجاهر را به دلیل اینکه زخم‌های باز و لاعلاج دارند، نمی‌توان با دیگر معتادان نگهداری کرد و نیاز به مراکز دیگری است که در آینده نزدیک، یک مرکز مستقل برای نگهداری این معتادان راه‌اندازی خواهد شد.

مومنی درباره هزینه‌های مالی مبارزه با مواد مخدر و اینکه چقدر از تولید ناخالص کشور صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود، گفت: بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی صرف هزینه‌های مبارزه با مواد مخدر می‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار