رمان سعید تشکری درباره واقعه کشتار مسجد گوهرشاد منتشر شد

رمان «اوسنه ی گوهرشاد» نوشته سعید تشکری توسط انتشارات به‌نشر منتشر و راهی بازار نشر شد.
کد خبر: ۳۵۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ - 14June 2019

رمان سعید تشکری درباره واقعه کشتار مسجد گوهرشاد منتشر شدبه گزارش گروه فرهنگ وهنر دفاع‌پرس، رمان «اوسنه‌ی گوهرشاد» نوشته سعید تشکری، توسط انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و راهی بازار نشر شده و از مجموعه «رمان انقلاب اسلامی» است. عرضه این کتاب از سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد و تعدادی داستان کوتاه به‌هم پیوسته را در بر می‌گیرد که در کنار هم تشکیل یک رمان یا رمانک فانتزی با موضوع انقلاب اسلامی می‌دهند.

در داستان این کتاب، گوهرشاد بیگم بانی ساخت مسجد گوهرشاد در مشهد، پس از هزار سال به این مسجد می‌آید و با ملکه‌ای روبرو می‌شود که می‌خواهد مسجد گوهرشاد را خراب کند...

در کتاب «اوسنه‌ی گوهرشاد» روایت‌هایی درباره مسجد گوهرشاد، دوران تجدد رضاخانی، واقعه کشتار مردم در این مسجد، شهر پاریس و … ارائه می‌شود و داستان‌هایی موازی در قرون گذشته و معاصر مقابل خواننده گذاشته می‌شود.

در قسمتی از این رمان می‌خوانیم:

جنگی را گویا تدارک دیده بودند علیه مردم. اما هنوز سربازان بیرون حرم بیشتر بودند و آن هم به این خاطر بود مبادا اوضاع شهر به هم بریزد که داخل مسجد و آن جمعیت را می‌شد کنترل کرد، اما هیاهو و آشوب مردم را نه.

دعای ندبه را آغاز کردیم که کسی داخل مسجد گوهرشاد آمد و گفت: من از جانب استاندار آمده‌ام. پیغام این بود که متفرق شوید و اگر درخواستی دارید استاندار در بست بالا منتظر شماست.

گفتم ما برای مذاکره با استاندار اینجا جمع نشده‌ایم.

چاپار استاندار رفت، اما گویا بیرون از مسجد جنگی آغاز شده بود.

سرباز‌ها با سرنیزه و قنداق تفنگ و مردم با هرچه در دستشان بود به جان هم افتاده بودند.

عده‌ای بر درشکه‌هایشان سنگ بار زده بودند و برای مردم آورده بودند تا از خود به سنگ دفاع کنند.

سرباز‌ها هم که سر و بدنشان زخمی از سنگ‌ها شده بود، فرمان شلیک گرفتند.

این کتاب با 192 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 23 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها