یادداشت/ سعید نوروزی‎پور

پاسخ قاطع ایران؛ به‎هم‌ریختگی پازل دشمن

پاسخ قاطعانه و صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی به نماینده رئیس جمهور آمریکا، وجهه مضحک ترامپ را بیش از پیش نمایان کرد و پازل دشمنان را به هم ریخت.
کد خبر: ۳۵۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰ - 15June 2019

تراگروه اخبار داخلی دفاع‎پرس- سعید نوروزی‎پور؛ برجام پس از کش ‌و قوس‌های فراوان بین دستگاه‌های دیپلماسی کشورهای عضو ۱+۵ به تصویب رسید. برخی‌ها بر این باور بودند این توافقنامه دریچه امیدی برای حل منازعات بین‌المللی باز می‎کند. 

پس از این توافقنامه طبق گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند و آن را اجرایی کرده است.

اما این توافق علی‌رغم آنکه از پشتیبانی قاطع سازمان ملل و شورای امنیت برخوردار بود با بدعهدی و عدم پایبندی آمریکا و کشورهای اروپایی به سرمنزل مقصود نرسید. 

دونالد ترامپ یکه تاز آمریکا با اهداف شوم خود همواره به دنبال نقض این توافق مشترک بود به گونه‎ای که قبل از رسیدن به پست ریاست جمهوری آمریکا در تبلیغات انتخاباتی اش می‎گفت: «باید این توافقنامه را آتش زد.» او از برجام خارج شد و گروه ۱+۵ به ۱+۴ تبدیل شد‌.

پس از خروج آمریکا از برجام ترامپ، مایک پمپئو و جان بولتون با استفاده از تحریم‌های جدید، تهدید به جنگ و همچنین استفاده از حربه نخ نمای (جنگ روانی) شروع به فشار علیه کشور ایران کردند.

در ادامه تندروی‎های رئیس جمهور آمریکا  وی در اقدامی مضحک خواهان تماس ایران با او شد، کاخ سفید با سوئیس تماس گرفته و شماره تلفنی را در اختیار گذاشت تا مقامات ایرانی بتوانند با ترامپ تماس بگیرند!

ترامپ تا جایی پیش رفت که سپاه پاسداران را یک گروه تروریستی نامید و اعلام کرد مردم ایران تروریست هستند و سپس اعلام کرد ایران زمانی می‌تواند بر سر میز مذاکره با ما بنشیند که ۱۲ شرط آمریکا را بپذیرد!

پس از یک سالگی توافقنامه برجام شورای عالی امنیت ملی در برابر تمامی بد عهدی آمریکا و کشورهای اروپایی اقدام به صدور بیانیه‌ای کرد و به کشورهای اروپایی فرصت ۶۰ روزه داد تا به تعهدات خودشان پایبند باشند در غیر این صورت ایران هم اقدام  مقابله‎ای خواهد کرد.

با صدور این بیانیه، هر چند تاکنون اقدام عملی از سوی کشورهای اروپایی انجام نشد؛ اما دونالد ترامپ مجبور شد از ۱۲ شرط خود عقب نشینی کند و سپس از روی استیصال نمایندگانی برای میانجیگری بین آمریکا و ایران اعزام‌ کند.

با این راهبرد هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان هفته گذشته عازم تهران شد و پس از دیدارش با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «اروپا نمی‎تواند برای نجات برجام معجزه کند.»

پس از بازگشت وزیر امور خارجه آلمان، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به تهران آمد، فردی که به اذعان رسانه‌های داخلی و خارجی حامل پیامی مهم از سوی ترامپ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نخست وزیر ژاپن بسیار قاطعانه، صریح و منطقی گفتند:«من شخص ترامپ را شایسته‌ی مبادله‌ی هیچ پیامی نمی‎دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.اینکه ترامپ می‎گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است زیرا اگر می‎توانست این کار را انجام دهد، انجام می‎داد اما نمی‎تواند.»

ایشان تاکید کردند: «جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته‌ای با آمریکا و اروپایی‌ها در قالب ۱+۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافقها زده، مذاکره کند؟ مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ، صادر نمی‎شود.»

فرمانده کل قوا اظهار داشتند: «ما به‌هیچ‌وجه تجربه‌ی تلخ مذاکره‌ی چند سال اخیر با آمریکا را تکرار نخواهیم کرد. ما به لطف خداوند، بدون مذاکره با آمریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهیم رسید. ما معتقدیم از طریق مذاکره با آمریکا، مشکلات ما حل نخواهد شد و هیچ ملت آزاده‌ای، مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد.»

پس از پاسخ قاطعانه رهبر معظم انقلاب به نماینده رئیس جمهور آمریکا، وجهه مضحک ترامپ بیش از پیش خود را نشان داد. و در یک اقدام فرار رو به جلو در پیام توئیتری گفت: «به نظر می‌رسد که هنوز برای توافق زود است و نه تهران و نه واشنگتن آماده چنین توافقی نیستند. از اینکه نخست‌وزیر آبه برای ملاقات با آیت‌الله علی خامنه‌ای به تهران رفت تشکر می‌کنم.»

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار