یدالله وفاداری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«تعزیه» زبان مناسبی برای تبیین مسئله «شهادت» برای کودکان و نوجوانان است

یک پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان گفت: مربی متخصص می‌تواند بر اساس نیازسنجی تشخیص دهد که چه طرحی داشته باشد تا با یک قصه و نمایشنامه‌، مسائل مختلف ازجمله مسئله شهادت را لطیف و قابل فهم برای کودک و نوجوان مطرح کند.
کد خبر: ۳۵۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ - 18June 2019

یدالله وفاداری پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، وجود مربی متخصص کودک و نوجوان تئاتر را برای انتقال مفاهیم مهمی چون ایثار و شهادت مهم دانست و  اظهار داشت: اگر ما مربی متخصص برای کودکان و نوجوانانمان داشته باشیم، هیچ‌گاه در انتقال مفاهیمی چون ایثار و شهادت دغدغه نخواهیم داشت؛ چراکه آن‌ها خودشان با شناختی که از مخاطب دارند، راه درست بیان مطالب را پیدا خواهند کرد.

وی گفت: مربی متخصص حتماً راه درست ارائه مسائلی چون شهادت را برای مخاطب کودک پیدا خواهد کرد تا کودک و نوجوان ضمن متوجه شدن مسئله شهادت به عنوان یک فضلیت، نترس و شجاع پرورش یابد. در حقیقت در این حلقه، اصل تربیت مربی متخصص است. مربی مانند یک مادر دلسوز است چون مادر دلسوز کودک را به شرایط مطلوب راهنمایی می‌کند.

این پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: البته برخی از مادران بچه‌هایشان را برای رسیدگی به کارهای شخصی خودشان به مهدهای کودک می‌آورند چراکه خودشان شاغل هستند. مادر و مربی دلسوز کسی است که از دور وقتی کودک را ببیند متوجه حال او شود که امروز در مدرسه چه شرایطی داشته است. این مادر و مربی متخصص می‌تواند بر اساس نیازسنجی تشخیص دهد که چه طرحی داشته باشد تا با یک قصه و نمایشنامه‌ مسائل مختلف از جمله مسئله شهادت را لطیف و قابل فهم برای کودک و نوجوان مطرح کند همان‌گونه که در تعزیه‌ روایت شهادت حضرت قاسم و عبدالله (علیهماالسلام) وجود دارد.

وفاداری افزود: تربیت مربی دلسوز در تربیت و انتقال مفاهیم به مخاطب کودک و نوجوان، محوری است، چراکه مربی دلسوز می‌خواهد کودک را از شرایط موجود به سمت شرایط مطلوب ببرد و برای همین هدف مدت‌ها مطالعه و جستجو می‌کند و راه آن را پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا کودک مفاهیمی همچون ایثار و شهادت را می‌فهمد، گفت: فهمیدن مفاهیمی چون شهادت بستگی به نوع بیان ما برای کودک دارد. محمود حکیمی در یک داستانی که درباره مرگ نوشته به قدری زیبا مرگ را ترسیم کرده که مخاطب از آن ترسی ندارد. دلیل ترس ما از مرگ، عدم شناخت ادامه حیات در آخرت است.

این پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: مفاهیمی چون راست‌گویی، شجاعت، ایثار، شهادت، خویشتن‌داری، فداکاری و صبر را به راحتی می‌توانیم برای مخاطب کودک تشریح کنیم البته بیان برخی از این مسائل نیاز به حساسیت بیشتری دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار