صیانت شورای نگهبان از حق دادرسی عادلانه شهروندان

سخنگوی شورای نگهبان با انتشار مطلبی در فضای مجازی به تشریح موضوع صیانت شورای نگهبان از حق دادرسی عادلانه شهروندان پرداخت.
کد خبر: ۳۵۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲ - 01July 2019

صیانت شورای نگهبان از حق دادرسی عادلانه شهروندانبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‎پرس، عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

لایحه «مقررات انتظامی هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور» در تاریخ ۱۳۶۴/۹/۲۸ به تصویب مجلس رسید و برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال شد.

در ماده چهار این لایحه مقرر شده بود صلاحیت رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیأت علمی با هیأت های بدوی و تجدید نظر رسیدگی انتظامی به تخلفات آنهاست و صلاحیتی برای تظلم خواهی به مراجع قضایی در نظر گرفته نشده بود.

پس از بحث و بررسی در جلسات متعدد، شورای نگهبان در تاریخ ۱۳۶۴/۱۰/۱۲ اعلام کرد ماده چهار این لایحه که با اعلام قطعیت حکم، محکوم را از حق تظلم به مقامات قضایی محروم کرده، مغایر با موازین شرعی است و متهم در صورتی که نسبت به نظر هیئت‌‏ها معترض باشد باید حق تظلم به مراجع قضایی صالح را داشته باشد.

نهایتاً در مصوبه اصلاحی، مجلس تبصره ای را به متن ماده اضافه کرد که «رأی هیأت تجدید نظر مانع از رجوع عضو هیأت علمی به مراجع قضایی نخواهد بود.» و مصوبه اصلاحی در تاریخ ۱۳۶۴/۱۲/۲۶ به تأیید شورای نگهبان رسید.

اصل ۳۴ قانون اساسی: «دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هرکس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح رجوع کند. همه افراد ملت حق دارند، این‌گونه دادگاه‌ها را در دسترس داشته باشند و هیچ‌کس را نمی‌توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد، منع کرد.»

اصل ۱۵۹ قانون اساسی : «مرجع رسمی تظلمات و شکایات، دادگستری است. تشکیل دادگاه‌ها و تعیین صلاحیت آنها منوط به حکم قانون است.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها