مروری بر فعالیت‌های مبارزاتی شهید آیت الله صدوقی؛

«شهادت» پاداش گام گذاشتن در راه اسلام و انقلاب

آیت‌الله صدوقی درسال ۱۳۴۱ همگام با امام خمینی (ره) نهضت را شروع کرد و با اطلاعیه‌های آتشین مردم را به مبارزه با رژیم پهلوی فرا می‌خواند. اسناد باقی‌مانده از ساواک استان یزد و نیز استان‌های مجاور، بیانگر نفوذ وی در شهر‌های مختلف کشور بوده است.
کد خبر: ۳۵۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ - 02July 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: آیت الله محمد صدوقی در روز ۱۱ تیر ۱۳۶۱ مطابق با دهم رمضان سال ۱۴۰۲ قمری پس از ادای نماز جمعه در حال ترک جایگاه بود که شخصی با سرعت نزدیک شد و او را در آغوش کشید، سپس ضامن نارنجکی را که در دست داشت، رها کرد تا آیت الله صدوقی را در خون خود غوطه‌ور سازد. این ترور در ادامه سیاست و روش منافقان جهت حذف فیزیکی چهره‌های مؤثر و شاخص انقلاب صورت گرفت. صدوقی را «شیخ الشهدا» و چهارمین شهید محراب می‌نامند.

محافظ و همراه آیت الله شهید محمد صدوقی صحنه ترور ایشان را این‌چنین شرح داده است: «۲ هفته‌ای می‌شد که در یزد بود و هر هفته سعی می‌کرد تا حتی المقدور در نماز جمعه شرکت کند. ولی طی این مدت به علت ضعف جسمی نتوانست در نماز جمعه حضور یابد. وی، جمعه دهم ماه مبارک رمضان قصد داشت که به نماز جمعه برود استخاره گرفت و خوب آمد. اقامه نماز و خطبه نماز جمعه به پایان رسید. من تقریبا چند متری بیشتر با محل انفجار فاصله نداشتم. هنگام پایان نماز از جا بلند شدم که آیت الله صدوقی از جلویم رد شود. دنبالش رفتم تا پای ماشین که ناگهان صدای فریاد وی را شنیدم که به شخصی می‌گفت: «ولم کن» بلافاصله صدای انفجار به گوش رسید. دقایقی بعد مردم پیکر خون آلود وی را به بیمارستان رساندند. آیت الله صدوقی پیش از اینکه به بیمارستان برسد، به شهادت رسید. حجت الاسلام راشد و انوری پیکر وی را غسل جیبره و تیمم دادند.»

شهادت؛ پاداش گام برداشتن در راه اسلام و انقلاب

شاگردی امام (ره)

آیت الله محمد صدوقی از نوادگان مرحوم شیخ صدوق و روحانی زاده است. او دوران تحصیلش را در یزد و اصفهان گذراند. در دوران نوجوانی به قم رفت و به مدت ۲۱ سال در آنجا به فراگیری علوم اسلامی پرداخت. در این دوران از محضر بزرگانی همچون شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید صدرالدین صدر، امام خمینی (ره) و ... بهره جست.

فعالیت‌های دینی و مبارزاتی

آیت الله صدوقی با رسیدن سال ۱۳۳۰ شمسی و فوت عالم بزرگ دینی یزد با درخواست مردم و توصیه حضرت امام و بزرگان به یزد بازگشت و به انجام وظایف دینی و انقلابی پرداخت. از آغاز مبارزات امام خمینی (ره) چه پیش از قیام ۱۵ خرداد و چه پس از آن، همواره از نهضت او پیروی می‌کرد. وی در ۱۳۴۱ همگام با امام خمینی (ره) نهضت را شروع کرد و با اطلاعیه‌های آتشین مردم را به مبارزه با رژیم پهلوی فرا می‌خواند. اسناد باقی مانده از ساواک استان یزد و نیز استان‌های مجاور، بیانگر نفوذ صدوقی در شهر‌های مختلف کشور بوده است.

محور انقلاب

آیت الله صدوقی در نهضت مردم ایران بر ضد حکومت شاهنشاهی، افزون بر ایجاد پل ارتباطی میان مردم و امام در رساندن اعلامیه‌های رهبر انقلاب به مردم و نیز در تنظیم اعلامیه‌های انقلابی تلاش فراوانی کرد. به همین دلیل است که امام خمینی (ره) در مورد شهید آیت الله صدوقی فرمودند: «می‌توانم بگویم که شهید صدوقی محور این انقلاب بوده است». پس از پیروزی انقلاب اسلامی از طرف مردم یزد، برای تدوین قانون اساسی راهی مجلس خبرگان شد و در راه تثبیت اصل ولایت فقیه تلاش فراوانی از خود نشان داد. همچنین به عنوان نماینده امام (ره) در استان و همین طور به مقام امام جمعه یزد برگزیده شد.

ولایت فقیه از نگاه شهید صدوقی

شهید صدوقی در خصوص نقش ولی فقیه در اداره جامعه، معتقد بود «امام خمینی با ایدئولوژی اسلام راستین و نیروی لایزال و خلاق ایمان، زنجیر‌های اسارت را یکی پس از دیگری از دست و پای خلق مسلمان ایران برداشت. امام خمینی در رهبری خویش، به دنبال رهبری و ادامه رهبری ائمه معصومین علیهم‌السلام است».

افتخاری برای جامعه روحانیت

مقام معظم رهبری در مورد شهید صدوقی می‌فرمایند: «این عالم ربانی، که یکی از ارکان اسلام و بانیان انقلاب اسلامی ایران بود، با مبارزات خود در دوران اختناق و مقاومتش در برابر دشمن و با ایثار و فداکاری اش پس از انقلاب و حضورش در همه صحنه‌های حساس و سازنده، سند افتخاری برای جامعه روحانیت و نمونه‌ای از یک عالم مبارز و مجاهد اسلام بود. وجود با برکت او، می‌توانست در عرصه پیکار حق علیه باطل کارساز و مشکل‌گشا و راهنما باشد و حیاتش، مشحون از جلوه‌های مبارک حیات طیبه اسلامی بود. (او) از شهادت بیمی نداشت و با حضور خود و عمل صالح خود، آمادگی‌اش را برای شهادت اعلام می‌کرد».

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار