ترکیه به دولت وفاق ملی لیبی هشت پهپاد می‌دهد

منابع خبری از تصمیم ترکیه مبنی بر ارسال پهپاد‌های جدید به دولت وفاق ملی لیبی جهت مقابله با حملات ژنرال حفتر خبر داد.
کد خبر: ۳۵۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳ - 05July 2019

ترکیه به دولت وفاق ملی لیبی هشت پهپاد می‌دهدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه اطلاعاتی «افریکن انتلیجنس» گزارش داد که دولت ترکیه به منظور حمایت از دولت وفاق ملی لیبی، قصد دارد هشت هواپیمای بدون سرنشین از نوع «بایراک‌دار تی. بی دو» به این دولت تحویل دهد.

بر اساس این گزارش، ارسال این پهپاد‌ها به دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج در حالی است که شورای امنیت از سال ۲۰۱۱ صادرات اسلحه به لیبی را ممنوع کرده است.

این وبگاه نوشت که بعد از آنکه نیرو‌های شرق لیبی موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر سه عدد فروند از این پهپاد‌ها را را ساقط کردند، به این پهپاد‌ها نیاز شدیدی دارد.

اخیرا نیرو‌های حفتر شش تن از شهروندان ترکیه‌ای مقیم لیبی را بازداشت کردند که واکنش شدید وزارت خارجه ترکیه را در پی داشت و این نیرو‌ها طی ۲۴ ساعت مجبور شدند آن‌ها را آزاد کنند.

بازداشت این شش شهروند ترکیه از سوی نیرو‌های حفتر بعد از آن صورت گرفت که دولت وفاق ملی با کمک آنکارا و تجهیزات ارسالی موفق شد بعد از چند ماه از آغاز درگیری‌ها در اطراف طرابلس، شهر غریان را از اشغال نیرو‌های حفتر آزاد کنند.

درگیری‌ها بین ارتش ملی لیبی و دولت وفاق ملی بعد از آن آغاز شد که ژنرال خلیفه حفتر ۱۵ فروردین بعد از سال‌ها درگیری، فرمان حمله به شهر طرابلس و اشغال این شهر را که پایتخت رسمی لیبی و محل استقرار دولت وفاق ملی است، صادر کرد. از آغاز این حمله، صد‌ها نفر از طرفین کشته و یا زخمی شده‌اند.

این درگیری‌ها منجر به آرایش و جبهه‌گیری کشور‌ها در رابطه با این عملیات شده است. دولت وفاق ملی که سال ۲۰۱۵ با حمایت آمریکا و اروپا بر اساس توافق الصخیرات در مغرب ایجاد شد، هم‌اکنون حامیانی جز قطر و ترکیه ندارد و اروپا و آمریکا بیش از آنکه از این دولت حمایت کنند، جانب حفتر را گرفته‌اند و حتی رئیس جمهوری آمریکا در تماس با او از او حمایت کرده است.

گذشته از این، در مقابل حمایت‌های ترکیه و قطر از دولت وفاق ملی، محور عربستان سعودی (امارات، بحرین و مصر) از حفتر حمایت سیاسی و نظامی و رسانه‌ای می‌کند. اخیرا تسلیحات آمریکایی ارسال شده از سوی امارات به حفتر، به دست نیرو‌های دولت وفاق افتاده است و همین مسئله واکنش مقامات آمریکا را در پی داشته است.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار