بخش پایانی/ نادر ملک‌کندی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

توجه ویژه «قدر ولایت» به حوزه تاریخ معاصر/ ترجمه آثار کودک به ضرر فرهنگ است

عضو هیئت موسس «موسسه قدر ولایت» راهبرد این موسسه را طبق بیانیه گام دوم مبتنی بر تبیین تاریخ معاصر خواند و گفت: متاسفانه برخی از ناشران خیلی راحت آثار کودک و نوجوان را در کشور ترجمه و عرضه می‌کنند که نتیجه آن به ضرر فرهنگ کشور خواهد بود.
کد خبر: ۳۵۳۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۶ - 15July 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت از ابتدای سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و در عرصه فرهنگی و برای گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داد. این موسسه تاکنون موفق شده در زمینه تبیین و نشر رهنمود‌ها و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، قدم‌هایی بردارد و همچنین نسبت به بررسی، پژوهش، تدوین و نشر موضوع‌هایی که مورد اشاره و مطالبه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده اقدام کند. تولید محتوای غنی با موضوع تاریخ معاصر ایران، مسائل و جریانات روز برای مخاطبان گروه سنّی کودکان، نوجوان، جوانان و عموم مردم ازجمله موضوعاتی بوده که مؤسسه با اهتمام ویژه‌ای آن‌ها را دنبال کرده است.

تبیین فعالیت‌های گذشته و سیاست‌های آینده این موسسه بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی را با «نادر ملک‌کندی» عضو هیئت موسس این موسسه فرهنگی داشته باشیم که قسمت اول آن پیش‌تر تقدیم شد و در ادامه قسمت دوم و پایانی را می‌خوانید:

دفاع‌پرس: اشاره به رویکرد جدید در موسسه «قدر ولایت» کردید، این رویکرد در چه حوزه‎‌ای است؟

ما در رویکرد جدید کار را تخصصی‌تر می‌کنیم. مخصوصاً در حوزه تاریخ معاصر به دلیل تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مسئله روشنفکری و که فرمودند: این جریان در دوران قاجار بیمار و وابسته متولد شد و به تدوین تاریخ معاصر تاکید داشتند؛ لذا ما نیز چند جلد درباره جریان روشنفکری کار کردیم که خیلی مورد استقبال دانشگاهیان قرار گفت.

برخی دانشجویان پیگیر این کتاب‌ها هستند یا مثلاً در دوره‌های خاصی اساتید به این کتاب‌ها استناد می‌کنند که نشان می‌هد این آثار مورد توجه قرار گرفته است. ما در این حوزه عناوین را محدودتر می‌کنیم و بیشتر به موضوع تاریخ معاصر و دفاع مقدس خواهیم پرداخت.

توجه ویژه «قدر ولایت» به حوزه تاریخ معاصر/ ترجمه آثار کودک به ضرر فرهنگ است

دفاع‌پرس: موفقیت‌های مجموعه شما در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف نمود خارجی داشته است؟

بله؛ ما دو بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان ناشر برگزیده انتخاب شدیم. در نشر ۳۰ سال انقلاب اسلامی همچنین ناشر برگزیده شدیم. در ناشرین اهل قلم و در بخش خصوصی ناشر برگزیده شدیم؛ و در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف ناشر نمونه شده‌ایم.

دفاع‌پرس: به طور کامل چند مجموعه آثار در موسسه قدر ولایت به چاپ رسیده است؟

ما در حوزه تاریخ معاصر یک مجموعه ۱۰ جلدی به نام «تاریخ انقلاب اسلامی» داریم؛ در این مجموعه دهه‌ی اول انقلاب را بررسی کرده‌ایم و به طور موضوعی مثلاً مسئله دولت موقت از تاسیس تا استعفا را کتاب کرده‌ایم. دفاع مقدس، شورش‌ها و ترورها، مجلس، بنی صدر و آیت‌الله منتظری هرکدام جداگانه کتاب شده‌اند که مورد استفاده‌اند.

انقلاب اسلامی احزاب و گروه‌ها، سازمان مجاهدین، حزب اعتماد ملی، کارگزاران همه از آثار منتشر شده این مجموعه هستند تا جوانان نسل جدید که آن ایام را ندیده‌اند، این احزاب و گروه‌ها را بشناسند.

درخصوص معرفی شخصیت و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) نیز چند کار دوره‌ای انجام شده که یکی سیره سیاسی امام (ره) است و دوره دیگری درباره مکتب سیاسی ایشان، که رهبر معظم انقلاب در همان ایام فتنه سال ۱۳۸۸ و در سالگرد ارتحال امام فرمودند که باید مواضع حضرت امام به شکل عریان در مقابل افکار عمومی قرار گیرد تا کسانی که ادعای پیروی از خط ایشان را دارند از کسانی که پیرو واقعی‌اند، تشخیص داده شوند. ما به همین مناسبت یک دوره ۱۴ جلدی و یک دوره ۱۰ جلدی کار کردیم که شامل بیانات حضرت امام خمینی (ره) است.

ما درباره جریان روشنفکری کتاب «روشنفکری و روشنفکران از دیدگاه حضرت امام (ره)» را چاپ کردیم که جداگانه چاپ شده و عناوین دیگری از دیدگاه ایشان را چاپ کرده‌ایم. البته در حوزه کودکان نیز «امام و بچه‌ها» را داریم که شامل داستان‌های پروانه است که درباره اخلاق و روحیات حضرت امام (ره) برای بچه‌هاست.

یک‌سری کتاب با عنوان خاطرات و حکایت‌ها از رهبر معظم انقلاب اسلامی چاپ شد که در ادامه «زمانه‌ات را بشناس» را با رویکرد تاریخی چاپ کردیم. در ادامه کتاب‌های مختلفی با موضوعات بسیج، کارکرد‌های زن در خانه و خانواده، حقوق زن، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و... موضوعاتی است که چاپ شده است.

دفاع پرس: مخاطبین شما در آثار منتشر شده دقیقاً چه قشری هستند؟

مخاطبان ما در آثارمان نوجوانان و جوانان و عموم هستند. جوانان و عموم که در یک رده قرار می‌گیرند، اما برای کودک و نوجوان خاطرات دفاع مقدس و سایر آثار را به شکل هنرمندانه کار کرده‌ایم. در موضوعات معارفی کار‌های خاصی را برای کودکان کار کرده‌ایم که جدید است. مثلا کاری به اسم «تو بگو» داریم که نویسنده آن یک خانم فرهنگی است که این مجموعه را برای ما کار کرده و در جا‌های مختلف کتاب، بچه‌ها را بر سر دوراهی‌های انتخاب قرار می‌دهد و نتیجه انتخاب را برای بچه بیان می‌کند. این کتاب نیز از آثار خوب و پرفروش ماست.

ما درباره دفاع مقدس خاطرات نوجوانی شهید بابایی و شهید کاوه و... را در قالب داستان برای کودک و نوجوان بیان می‌کنیم. «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مجموعه دیگری است که برای کودک و نوجوان کار شده و هرجلد یک کتاب دارد که با اسم جداگانه‌ی کار شده است.

توجه ویژه «قدر ولایت» به حوزه تاریخ معاصر/ ترجمه آثار کودک به ضرر فرهنگ است

دفاع‌پرس: کتاب و شکل جدید کتاب موضوع مهمی در جذب مخاطب جوان و نوجوان است، در مجموعه قدر ولایت چقدر به سمت کار‌های جدید پیش می‌روید؟

ما تمام تلاش و سعی خودمان را کرده‌ایم تا بهترین طرح‌ها را در جلد و گرافیک ارائه دهیم. در همین راستا با گرافیست‌های مختلفی ارتباط برقرار کرده‌ایم. در نهایت سعی کرده‌ایم کار مقبولی را به مخطاب ارائه دهیم، اما در شرایط جدید کاغذ و صنعت نشر، رویکرد جدید ما استفاده از ظرفیت چاپ دیجیتال است تا بتوانیم خیلی سبک و خیلی سریع آثاری که لازم داریم را چاپ و به بازار عرضه کنیم و مثل گذشته مجبور نباشیم آثار زیادی را در حجم و تیراژ بالا چاپ و در انبار نگه‌داری کنیم، بلکه بر اساس نیاز بازار عمل خواهیم کرد.

ما از کیفیت محتوا چیزی از ناشران برجسته کم نداریم؛ منتهی برخی از انتشارات دولتی و دارای بودجه‌های خاص هستند و قطعاً نمی‌توانیم به اندازه آن‌ها در عرصه‌های تبلیغی، تیراژ و چاپ رقابت کنیم، اما در حد بضاعتمان و به عنوان مجموعه‌ای که فعالیت داریم سعی می‌کنیم متناسب با توانمان خوب عمل کنیم و شناخته شده باشیم، اما رقابت با انتشارات بزرگ برای ما سخت است.

دفاع‌پرس: جبهه مقاومت امروز به فراتر از مرز‌های انقلاب اسلامی رفته و ما شاهد شکل گیری جریان مقاومت در جهان اسلام و فراتر از آن هستیم، لذا شاید ضرورت فعالیت فرهنگی در این دایره بیشتر احساس شود؛ شما در این زمینه چه برنامه و فعالیت‌هایی دارید؟

ترجمه آثار کودک به ضرر فرهنگ است

حضرت آقا خیلی بر بحث ترجمه و اینکه روند آن عوض شود، تاکید دارند. متاسفانه برخی از ناشران خیلی راحت آثار کودک و نوجوان را در کشور ترجمه و عرضه می‌کنند که نتیجه آن به ضرر فرهنگ کشور خواهد بود. ما خوشبختانه سعی کرده‌ایم موضوع ترجمه را از ایران به خارج کشور هدایت کنیم و برخی از کارهایمان را به این شکل ترجمه کنیم.

گستره کار ما تنها در تهران نیست و در برخی از استان‌ها نیز نمایندگی داریم؛ یک سال نماینده مشهد ما کتاب «عبرت‌های عاشورا» را که به زبان عربی منتشر شده بود به ما نشان داد که خیلی خوشحال شدیم. این کتاب به زبان عربی در لبنان چاپ شده بود که موجب خوشحالی ما شد. البته مترجم این اثر به خوبی نتوانسته بود مفاهیم را ترجمه کند لذا تصمیم گرفتیم برخی از آثارمان را خودمان ترجمه کنیم.

کتاب‌هایی از جبهه مقاومت، معرفی شخصیت و سیره رهبر معظم انقلاب اسلامی را ترجمه کردیم که مورد استقبال قرار گرفت و تاکنون ۱۲ عنوان کتاب را به زبان عربی در کشور‌های عراق، سوریه و لبنان پخش کرده ایم.

دفاع‌پرس: دهه سوم فعالیت‌های شما در مجموعه قدر ولایت هم‌زمان با گام دوم انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بیانیه آن را منتشر فرمودند، در این زمینه چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

شاه بیت بیانیه «گام دوم انقلاب» تاریخ است. یعنی تبیین تاریخ پهلوی، تاریخ انقلاب و چشم انداز آینده انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم آمده است. بعد از انتشار بیانیه گام دوم رویکرد جدید ما نیز در موسسه قدر ولایت چاپ عناوین تاریخی و مورد اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهد بود. مقداری موسسه قدر ولایت تخصصی‌تر به تاریخ خواهد پرداخت. این رویکرد ما در زمینه گام دوم انقلاب خواهد بود.

دفاع‌پرس: رهبر انقلاب اسلامی تاکید دارند که تاریخ را بنویسند وگرنه تاریخ را برایمان خواهند نوشت؛ راهبرد ویژه شما چیست؟

اصلاً علت ورود ما به حوزه تاریخ همین فرمایش حضرت آقا بود. ایشان درباره جریان روشنفکری و تحریفات تاریخی خیلی تاکید داشتند و ما نیز آثاری در این زمینه چاپ کردیم و یا در حوزه ادبیات مجموعه سه جلدی با موضوع اخلاق گریزی و مذهب ستیزی در ادبیات معاصر را ارائه کردیم. یا کتاب «بنیاد‌های کج در تاریخ نگاری معاصر» را کار کردیم. سعی می‌کنیم با بضاعت کم خود وارد حوزه تاریخ شویم چراکه فکر می‌کنیم دغدغه رهبری است.

دفاع‌پرس: تریبون و ویترین همواره از مهم‌ترین لوازم برای عرضه یک محصول فرهنگی است؛ جبهه انقلاب اسلامی به دلیل جوان بودن شاید در زمینه ویترین عرضه محصولات به توانایی لازم نرسیده باشد؛ به این معنی که ما شاید در شهرستان‌ها و روستا‌های مناطق مختلف ایران فروشگاه‌های کتاب برای عرضه آثار فرهنگی و هنری نداشته باشیم، دایره فعالیت‌های مجموعه شما چه جغرافیایی از ایران را در برمی‌گیرد و تدبیر شما برای عرضه آثار چگونه بوده است؟

ما تقریباً در تمام استان‌ها نمایندگانی برای ارائه کتاب‌هایمان داریم، اما برگزاری نمایشگاه سراسری کتاب در مناطق مختلف کشور از جمله فعالیت‌های موفق ما بوده است. مثلاً در موضوع «خانواده و انقلاب اسلامی» فراخوان می‌دادیم و از ناشران مختلف آثاری را جمع‌آوری می‌کردیم و مقدمات برگزاری ۵۰۰ نمایشگاه با تخفیفات مناسب را در سراسر کشور ایجاد کردیم تا آثار را با ۶۰ درصد تخفیف در اختیار نمایشگاه‌ها قرار دهیم و آن‌ها کتاب‌ها را با ۵۰ درصد تخفیف به مخاطبین عرضه کنند که خیلی مورد استقبال ناشرین و مخاطبین قرار گرفت.

برگزاری ۳۰۰ نمایشگاه کتاب در سراسر ایران

در این طرح شهر‌ها و روستا‌های دوردست هم وجود داشتند و به دلیل تخفیف مناسب، کتاب‌های کمی برگشت داده می‌شد و در مقطعی ۳۰۰ نمایشگاه را با عنوان «محرم و انقلاب اسلامی» برگزار کردیم. این نمایشگاه‌ها با چندین موضوع برگزار شد و هم‌اکنون نیز چنین برنامه‌هایی داریم، اما چون وزارت ارشاد یارانه‌ای برای این کار به ما نمی‌دهد حجم تخفیفات را کم کرده‌ایم.

مثلاً اخیراً ۴۰ نمایشگاه در ۴۰ دانشگاه از استان تهران برگزار کردیم که مورد استقبال خوب دانشگاهیان قرار گرفت.

توجه ویژه «قدر ولایت» به حوزه تاریخ معاصر/ ترجمه آثار کودک به ضرر فرهنگ است

دفاع‌پرس: گرانی کاغذ و چاپ همیشه مشکلاتی را برای ناشران به همراه داشته و در شرایط امروز نیز اتفاقات خاص خود را رقم زده؛ چقدر هزینه‌های چاپ و اوضاع کاغذ بر روند فعالیت‌های شما تاثیرگذار بوده و احیاناً موجب اتخاذ تدبیر جدیدی برای حرکت به سمت انتشار دیجتال و کتاب صوتی نشده است؟

این مشکلات همیشه برای همه ناشران بوده و ما نیز از این قاعده خارج نیستیم چراکه با یک مجموعه کاملاً مردمی کار را شروع کرده‌ایم لذا ما نیز با این سختی‌ها روبرو هستیم، اما سعی کردیم از هزینه‌های جاری کم کنیم. مثلاً امسال ۴۳ عنوان کتاب چاپ اول به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آوردیم که ۱۸ عنوان آن کتاب بزرگسال بود و ۲۵ عنوان نیز در حوزه کودک و نوجوان.

ارائه کتاب‌های نمایشگاهی به همه هیئات سراسر کشور

 با امکانات دیجیتالی که فراهم کرده‌ایم سعی می‌کنیم محتوایمان را ارائه کنیم و این آمادگی را داریم که هر لحظه هر تعداد کتاب از ما خواسته شود، در مدت کمتر از دو روز چاپ و ارائه کنیم. ما کارمان را چابک‌سازی کرده‌ایم، اما عناوین کارمان را کم نکرده‌ایم درحالی که برخی معتقدند اصلاً نمی‌شود کار کنیم.

دفاع‌پرس: هیئات مذهبی و مراکز مختلف مردمی در گوشه و کنار کشور پویش‌های مختلف مطالعاتی را برگزار می‌کنند که درخواست تهیه کتاب‌های مختلفی را دارند؛ در مجموعه شما این امکان برای همکاری با چنین مجموعه‌هایی وجود دارد؟

بله؛ خیلی سریع، چابک و آسان هرکسی درخواست برگزاری نمایشگاه کتاب در هر نقطه از ایران را داشته باشد با ارائه یک معرفی‌نامه می‌تواند از ظرفیت انتشارات «قدر ولایت» استفاده کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار