ظریف:

ایران آماده است با هر تهدید آمریکا مقابله کند/ موفقیت طرح فرانسه بستگی به همکاری آمریکا دارد

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین از توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس در جبل‎الطارق انتقاد کرد و گفت: توجیه‌های لندن برای این کار، «بچگانه و مضحک» است.
کد خبر: ۳۵۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷ - 11July 2019

موفقیت طرح فرانسه بستگی به همکاری آمریکا داردبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‎پرس، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران امروز در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان از اقدام انگلیسی‌ها در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‎الطارق انتقاد کرد.

وی گفت: انگلیسی‌ها برای توقیف این نفت‌کش توجیه‌هایی می‌آوردند که بچگانه و مضحک است.

ظریف در مورد تیم ضد ایرانی موسوم به «تیم ب» گفت که ابتدا «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا عضو این تیم بودند ولی بعدها «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی و «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی به این تیم ملحق شدند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود: « آن دو (بن زاید و بن سلمان) می‌توانند از این تیم خارج شوند و ما به این مسئله (خروج آن‌ها) راغبیم».

وی به همسایگان ایران در منطقه توصیه کرد که به جای ملحق شدن به گروه‌های جدید به آغوش منطقه برگردند.

سیاست‌های برخی در منطقه علاوه بر ایران به ضرر کشورهای عربی هم است

محمد جواد ظریف گفت که برخی از همسایگان ایران نه تنها علیه ایران دست به اتخاذ تصمیم‌های می‌کنند بلکه این مسئله در مورد سایر کشورهای عربی نیز صدق می‌کند. «نگاه کنید به عربستان سعودی و امارات و ببینید علیه یمن چه می‌کنند».

ظریف در مورد اقدامات ضد قطری عربستان سعودی و امارات نیز گفت: «آیا قطر متحد ما بود تا آن‌ها (سعودی‌ها و اماراتی‌ها) تا علیه این کشور این اقدامات را انجام دهند؟ آیا سودان نیز متحد ما بود؟»

وی ادامه داد: «اگر کمک‌های ما به قطر نبود، آن‌ها (سعودی‌ها و اماراتی‌ها) می‌خواستند این کشور را محاصره و خفه کنند».

ایران آماده گفت‌وگو با امارات و عربستان است

ظریف بار دیگر از ضرورت گفت‌وگو بین کشورهای منطقه حمایت کرد و گفت که ایران تمایل دارد نه‌تنها امارات بلکه عربستان سعودی نیز به سمت گفت‌وگو و همکاری در منطقه برگردد. او ابراز امیدواری و استقبال کرد که این کشورها از تحرکات ثبات‌زدای آمریکا که به وسیله نتانیاهو بولتون شکل گرفته، فاصله بگیرند.

وی با بیان اینکه ایران آماده است از آن‌ها همانند دوستان، برادران دینی و همسایگان و متحدان خود حمایت و دفاع کند، سوریه و عراق را مثال زد و گفت که «ما در کنار مردم این کشور در راستای مقابله با تروریسم خون دادیم، آیا آن‌ها (سعودی‌ها و اماراتی‌ها) از آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌توانند چنین انتظار و توقعی داشته‌ باشند؟».

وزیر امور خارجه ایران در مورد گزارش‌های اخیر در احتمال تغییر رویکرد و سیاست‌های امارات در منطقه و به ویژه یمن نیز اظهار داشت که شواهدی وجود دارد دال بر اینکه احتمالا امارات سیاست‌های جدیدی در منطقه در پیش بگیرد، در صورت این تغییرات، این مسئله می‌تواند به نفع امارات تمام شود.

ایران آماده است با هر تهدید آمریکا مقابله کند

محمد جواد ظریف در بخشی از مصاحبه اختصاصی خود با شبکه المیادین به اقدامات و تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا اشاره و تأکید کرد که ایران آماده مقابله با هر گونه تهدید آمریکا است؛ چرا که ایران کشور قدرتمندی است و آمادگی لازم را برای مقابله با آمریکا را دارد.

وی به جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران اشاره کرد و گفت که ایرانی‌ها در برابر صدام به رغم همه حمایت‌ها و امکاناتی که در اختیار او گذاشته بودند، مقاومت و استقامت کردند.

هزینه‌های نظامی ایران در مقایسه با عربستان و امارات ناچیز است

ظریف تأکید کرد: «ما هم‌اکنون به رغم اینکه هزینه‌های نظامی ما تنها بخش کوچکی از هزینه‌های نظامی سعودی و اماراتی است، قوی‌ترین کشور منطقه هستیم».

وی بار دیگر بر عدم تمایل ایران به جنگ و تنش در منطقه تأکید کرد، با این حال گفت که اگر برخی با جمهوری اسلامی ایران به مقابله و ستیز برخیزند، «پاسخ محکمی» دریافت خواهند کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران را «جنگ اقتصادی» خواند و گفت که به تنش‌ها در منطقه می‌توان با توقف تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران پایان داد.

وی در مورد تلاش‌های مقامات فرانسه برای حفظ توافق برجام نیز اظهار داشت که فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند که آمریکا تحریم‌ها خود علیه ایران را کنار بگذارد ولی موفقیت آن‌ها در این راستا منوط به میزان همکاری آمریکایی‌ها است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: «فرانسوی‌ها گفته‌اند که در این مسئله میانجی (بین ایران و آمریکا) نیستند بلکه همه تلاش خود را [برای حفظ برجام و انتفاع ایران از مزایای اقتصادی این توافق] به کار می‌گیردند و ما هم از هرگونه تلاشی جهت کاهش تنش استقبال می‌کنیم».

وی گفت: ایران نه تنها از تلاش‌های فرانسه بلکه از هر گونه تلاشی که بتواند توافق هسته‌ای را به مرحله اجرایی بازگرداند، استقبال می‌کند؛ توافقی به عنوان یک دستاورد بین‌المللی مطرح است.

ظریف به اقدامات ایران در راستای کاهش به برخی از تعهدات برجامی طی دو ماه اخیر اشاره کرد و گفت که در صورتی که تحریم‌های آمریکا متوقف و یا تعهدات اروپایی‌ها اجرا شود، همه اقدامات اخیر ایران قابل بازگشت است.

انگلیس رسما اعلام کند که برده آمریکا است

وی توقیف نفتکش ایران از سوی مقامات انگلیس را محکوم کرد و توجیهات آن‌ها در ارتباط با این اقدام را که مدعی‌اند این کار را به درخواست آمریکا انجام داده‌اند، بچگانه و مضحک خواند و گفت: «انگلیسی‌ها رسما اعلام کنند که برده آمریکا هستند و دستورات این کشور را اجرا می‌کنند».

ظریف در مورد اهانت‌های «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به سفیر انگلیس در واشنگتن و «ترزا می»، نخست‌وزیر این کشور اشاره کرد و گفت که ترامپ این «محبت انگلیسی‌ها» را با «کودن و احمق» خواند این دو پاسخ داد.

آمریکا دیروز در جلسه شورای حکام منزوی شد

وزیر امور خارجه ایران به نشست دیروز شورای حکام آژانس بین الملل انرژی اتمی جهت بررسی اقدامات اخیر ایران در مورد توافق برجام نیز اشاره کرد و گفت که پایان بی‌نتیجه این نشست، بهترین دلیل بر انزوای آمریکا است.

نشست دیروز شورای حکام به درخواست ایالات متحده آمریکا و جهت بررسی کاهش تعهدات برجامی ایران برگزار شد و بنابر گزارش بلومبرگ اعضای این شورا بر سر راهبرد آمریکا در قبال ایران اختلاف دارند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها