مروی مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از ۳۰ میلیون زائر آستان قدس برای ترویج کتابخوانی

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر در حرم امام رضا (ع) گفت: باید از این ظرفیت برای ترویج کتابخوانی استفاده کنیم.
کد خبر: ۳۵۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹ - 13July 2019

ضرورت استفاده از ۳۰ میلیون زائر آستان قدس برای ترویج کتابخوانیبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، همزمان با دهه کرامت و میلاد با سعادت امام رضا (ع) آیین رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده توسط آستان قدس رضوی با حضور حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی و حجت‌الاسلام گنابادی نژاد رئیس سازمان فرهنگی، هنری آستان قدس رضوی در مرکز پژوهش‌های اسلامی این آستان نورانی برگزار شد.

در این برنامه کتاب‌های «فقه احادیث الامام الرضا و ابنائه الکرام»، «عبقات الانوار فی امامه الائمه الاطهار»، «موقف به صرف عصرانه»، «رسم حضور»، «چشمه حکمت رضوی»، «تفسیر آه» و «تاریخ کلام امامیه در ماوراء النهر» رونمایی و از برخی از صاحبان آثار تجلیل به عمل آمد.

قلم هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود و هرچقدر در آن سرمایه‌گذاری کنیم باز هم جای دارد

در این نشست مروی ضمن ادای احترام به اصحاب قلم و ادب اظهار داشت: اسلام با خواندن و قلم شروع شد و جوامع و تمدن‌ها با قلم شکل گرفتند پس ما هر چقدر در حوزه قلم سرمایه‌گذاری کنیم و هر مقدار اصحاب قلم را تکریم کنیم جای دارد.

وی با بیان اینکه قلم هیچگاه کارایی خود را از دشست نمی‌دهد، گفت: قلم ابزاری است که هیچ‌گاه کارایی خود را از دست نمی‌دهد و هر میزان که آن را گسترده‌تر کنیم قوی‌تر می‌شود.

زبان منبر محدود به زمان و مکان است، اما زبان کتاب محدودیت ندارد

وی با ذکر چند نکته به اصحاب قلم و ادب گفت: یکی از نکاتی که باید شما عزیزان در نظر بگیرید این است که مخاطبان در سنین به سطوح مختلف باید تفکیک شوند و با آن‌ها با زبان قلم سخن گفت، البته منبر هم زبانی است که در هدایت جامعه موثر است، اما منبر برای همان لحظه‌ای مخاطب که در مقابل شما حضور دارد موثر است در حالی که قلم منبری است که همیشه همراه مخاطب است و محدود به زمان و مکان نیست، حتی می‌توان در رختخواب هم از منبر کتاب استفاده کرد.

باید در کشور‌های اسلامی حرف اول را در فرهنگ و کتابخوانی بزنیم

وی با بیان اینکه درصد کتابخوانی و مطالعه در کشور ما پایین است گفت: این موضوع کتابخوانی یکی از موضوعاتی است که باید به آن بسیار توجه کرد، زیرا علاقه به کتاب در کشور ما آنقدر نیست که باید باشد ما کشوری هستیم که پیشینه و سابقه تاریخی بسیار کهن در حوزه قلم و کتاب دارد و باید امروز در کشور‌های اسلامی رتبه اول مطالعه را داشته باشیم.

وی ادامه داد: زمانی که در اروپا و غرب یک کتابخانه وجود نداشت، کتابخانه‌هایی باد‌ها هزار جلد کتاب در کشور ما فعالیت می‌کرد آن هم کتبی که با دست نوشته شده بود و تهیه آن‌ها بسیار مشکل بود.

باید تفاسیر قرآن هر ۵۰ سال یکبار نگارش شوند

مروی با اشاره به ضرورت اهمیت ترویج مفاهیم قرآن کریم گفت: مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمایند: ما باید هر ۵۰ سال یک تفسیر نگارش کنیم، زیرا کتاب خدا برای همه زمان‌ها و همه ادوار است و نیاز‌های مردم امروز با مردم ۵۰ سال قبل تفاوت دارد پس باید با نگارش به روز تفسیر، نیاز‌های امروز را به وسیله قرآن کریم پاسخ دهیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به محتوای کتاب گفت: کتاب باید آنچنان در خواننده اثر کند که با خواندن آن گویی در متن و ماجرای کتاب حضور دارد و اتفاقات را از نزدیک می‌بیند. این ارزش و اهمیت کتاب است، همچنین کتاب باید تولید فکر و دانش و مطلب باشد، زیرا در غیر این صورت فقط کاغذ و هزینه به شما تحمیل کرده است.

مروی ادامه داد: در یکی از دیدار‌ها با رهبر معظم انقلاب یکی از دوستان نزد آقا آمد و از فعالیت هایش در حوزه چاپ نشریه خبر داد. رهبری با تورق این نشریه بلافاصله فرمودند: در چاپ کتاب و نشریه به محتوا بسیار توجه کنید و با توجه به گرانی و کمبود کاغذ هر موضعی را چاپ نکنید.

ضرورت تغییر نام انتشارات به نشر

تولیت آستان قدس رضوی از ضرورت تغییر نام انتشارات این استان خبر داد و گفت: متاسفانه فعالیت‌هایی که در حوزه خوراک و موضوعاتی از این دست داریم به نام رضوی مزین است، اما فعالیت فرهنگی و نشر کتاب ما عنوانش به نشر است و ضروری است که نام این انتشارات تغییر کند.

باید کاری کنیم که اگر کسی آرم آستان را برروی کتابی دید برای خرید آن اقدام کند

مروی با اشاره به اینکه کتاب‌های آستان خود باید برند و ویژه باشند گفت: باید کتبی توسط آستان قدس رضوی به چاپ برسد که اگر کسی آرم آستان را بر روی کتاب دید بدون تردید بگوید این کتاب مفیدی است و برای خرید آن اقدام کند.

ضرورت استفاده از ظرفیت ۳۰ میلیونی زائران آستان قدس برای ترویج کتابخوانی

وی از ضرورت استفاده از ظرفیت زائران آستان قدس رضوی برای گسترش کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: ما سالانه ۳۰ میلیون زائر در مشهد داریم و باید دید چه میزان از این افراد از انتشارات و از کتب آستان قدس استفاده می‌کنند باید کار را به گونه‌ای رقم بزنید که حداقل در سال ۲ الی ۳ میلیون نفر از زائران به شما مراجعه کنند، زیرا مردم امروز با مردم چند دهه قبل متفاوت هستند و همه باسواد و اهل مطالعه هستند.

کتابفروشی‌های آستان باید فاخر و زیبا باشند

وی با اشاره به اینکه باید کتابفروشی‌های زیبا و فاخر و با داشتن کتاب‌های پرمحتوا راه‌اندازی کنیم، گفت: نباید به این صورت باشد که فروشگاه‌های لوازم خوراکی و اقلامی از این دست بسیار زیبا باشند، اما کتابفروشی‌ها در سوله و چادر قرار گیرند، باید ضمن این که به محتوای کتاب‌ها اهمیت می‌دهیم کتابفروشی‌های آستان هم در فضایی زیبا و فاخر برپا شوند.

در پایان این مراسم از نویسندگان رمان‌های اوسنه گوهرشاد نوشته سعید تشکری، ماه غریب من نوشته مجید ملامحمدی و چشمه معارف رضوی نوشته محمدباقر پورامینی تجلیل و این کتاب‌ها رونمایی شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها