قمی: تحقق «عدالت» و «کرامت» باید بعد جهانی پیدا کند

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: باید مفاهیمی مانند عدالت و کرامت انسانی به موضوعی جهانی و بین‌المللی تبدیل شود و همه بشریت برای تحقق آن کوشش کنند.
کد خبر: ۳۵۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹ - 16July 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، نشست تبیین و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب ویژه فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی اهل سنت صبح امروز (سه‌شنبه) در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی برگزار شد.

تحقق «عدالت» و «کرامت» باید بعد جهانی پیدا کند

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری محور سخنان خود را اخلاق، معنویت و سبک زندگی اسلامی قرار داد و اظهار داشت: باید مفاهیمی مانند عدالت و کرامت انسانی به موضوعی جهانی و بین‌المللی تبدیل شود و همه بشریت برای تحقق آن کوشش کنند.

قمی: تحقق «عدالت» و «کرامت» باید بعد جهانی پیدا کند

وی افزود: جهان دارای دو چهره مادی و فرامادی است. معنویت به تعبیر قرآن یعنی جهان محسوس و نامحسوس و باور به اینکه جهان نامحسوس وسیع‌تر از جهان محسوس است. همچنین باور به اینکه انسان ۲ چهره یعنی چهره مادی و چهره معنوی دارد و بخش ملکوتی انسان به جهان غیب کل هستی مرتبط می‌شود.

«اضطراب» مهم‌ترین چالش کشورهای پیشرفته است

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به مشکلات کنونی بشر تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلات امروز بشر، اضطراب است؛ به‌گونه‌ای که یونسکو اعلام کرده است در سال ۲۰۲۰ دومین بیماری فراگیر جهان «اضطراب» خواهد بود. زیرا بشر نتوانسته شادی اثرگذار را به ارمغان بیاورد تا او را آرام کند.

وی علت این اضطراب را ناسازگاری فعالیت‌ها او با فطرت بشری دانست و ادامه داد: این فعالیت‌ها ناشی از مصرف مواد مخدر، افزایش خانواده‌های بی‌سرپرست، افزایش همجنس‌گرایی، قطع صله رحم و بی‌هدفی است. جالب اینجا است که اضطراب طبق آمار اعلام شده در کشور‌های پیشرفته از نظر اقتصادی، بیشتر است.

علت روی آوردن آمریکایی‌ها به معنویت

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: در آمریکا ۴۰ درصد از افراد بالای ۱۸ سال، دچار اضطراب هستند و به همین خاطر برای درمان آن‌ها به معنویت روی آورده و مطب‌های معنوی راه‌اندازی کرده‌اند. با این وجود مشکل دومی که بشریت با آن دست و پنجه نرم می‌کند، «احساس تنهایی» است.

وی در ادامه با اشاره به معنای مختلف واژه «تنهایی» افزود:‌ یک معنای آن فیزیکی است. نوع دوم تنهایی در بینش فرد و سوم تنها بودن در قدرت است. مسأله قابل تأمل اینکه هر چه شخصیت انسان فرهیخته‌تر باشد، تنها‌تر خواهد بود. به طور مثال امام  علی (ع) در دوران خودشان بسیار تنها بودند و دلیل این تنهایی نیز جهل مردم بود.

قمی: تحقق «عدالت» و «کرامت» باید بعد جهانی پیدا کند

تنها کسی با وجود او تنها نخواهید بود

حجت‌الاسلام قمی خاطرنشان کرد: معنای عمیق‌تر تنهایی این است که اگر مردم قدرت کمک کردن به من را هم داشته باشند، به خاطر من کمک نمی‌کنند و تنها به خاطر خودشان این کمک را انجام خواهند داد. این موضوع هم ناشی از نقص مردم است.

وی گفت: اگر چنین موجودی را پیدا کردید که این سه مورد را داشته باشد، شما دیگر تنها نیستید و این جز در خدای متعال جود ندارد؛ «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» است. پس باید بدانیم تنها کسی که ما را به خاطر خودمان دوست دارد، خدای متعال است.

پوچی حاصل دستاورد قرن ۲۱ است

عضو مجلس خبرگان رهبری، پوچی را از دیگر مشکلات انسان قرن ۲۱ توصیف کرد و ابراز داشت: نیچه می‌گوید پوچی و نیهیلیسم بزرگترین درد بشریت در قرن حاضر است. همچنین احساس ناامنی از دیگر دستاوردهای زندگی امروزی است تنها راه خروج از این مشکلات بازگشت به معنویت، دین و اخلاق وحیانی است. بر همین اساس، یونسکو تربیت معنوی را از سال ۲۰۰۰ در کنار سه رکن تربیت عاطفی، جسمی و عقلانی قرار داده است.

وی با اشاره به شعارهای مطرح شده در سده‌های گذشته در جناح غرب و شرق مبنی بر آزادی و عدالت افزود: در دهه‌های آخر قرن بیستم یک گفتمان دیگر فراتر از این دو گفتمان به وجود آمد که گفتمان قرآنی بود و شعار آن «کرامت» است. در حالی که قرآن بیشترین وصفی که از خود دارد، کریم بودن است. همچنین در سراسر آموزه‌های دینی ما بحث «کرامت» مطرح است. انسان موجودی است که خداوند او را کرامت بیش از حد عنایت کرده و به صورت کلی او را متفاوت از دیگر موجودات قرار داده است.

چگونه زنان در غرب صاحب کرامت شدند

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اینکه کرامت امروز در جهان جایگاه خود را از دست داده است، بیان داشت: این در حالی است که موضوع «کرامت زن» یکی از موضوعاتی است که رهبر انقلاب بار‌ها تأکید کردند که باید به اصل خود بازگردد و متأسفانه امروز بسیار لگدکوب شده است. در غرب زنان دارای حق مالکیت نبودند و هنگامی که کارخانه‌ها نیاز به کارگر داشتند با استفاده از برخی روش‌ها جایگاه‌هایی را برای زنان متصور شدند و در ادامه نیز حسادت را جایگزین غیرت و حیا را به کم‌رویی تعریف کردند.

وی با بیان اینکه «عدالت» یکی از اهداف مهم انبیا بوده است، ادامه داد: از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم (ص) همگی شعارشان عدالت بوده است. امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که مملو از بی‌عدالتی است و از این جهت چهره بسیار زشتی دارد. متأسفانه امروز از نظر عدالت اقتصادی، عدالت رسانه‌ای، عدالت سیاسی، عدالت فرهنگی و جنسیتی وضع بسیار بدی داریم. امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که روزانه ۱۹ هزار کودک از فقر مطلق می‌میرند.

قمی: تحقق «عدالت» و «کرامت» باید بعد جهانی پیدا کند

علما پرچم تحقق عدالت را برافراشته کنند

این مبلغ بین‌المللی با اشاره به نقش مهم علما در بالا نگه‌داشتن پرچم عدالت در جهان اظهار داشت: باید یک نگاه کلان بین‌المللی در این زمینه داشته باشند. در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب نیز ضرورت توجه ویژه به جوانان، خدمت و جذب آن‌ها احساس می‌شود. رهبر انقلاب در این بیانیه ۵ مسأله عدالت، گفتمان‌سازی، ترویج گفتمان معنویت، گفتمان عرفان و اخلاق را مطرح کردند. باید توجه داشت که بحث عرفان امروز جاذبه‌های فراوانی دارد که باید مبتنی بر شریعت‌ و عقل‌ باشد.

گفتنی است، طی روزهای ۲۴ و ۲۵ تیر بیش از ۶۰ نفر از فرهیختگان اهل سنت در این نشست به بررسی مباحثی نظیر تبیین کلی بیانیه گام دوم انقلاب، تبیین محور علم، پژوهش و اقتصاد، محور اخلاق، معنویت و سبک زندگی اسلامی، محور عزت ملی و روابط خارجی و دکترین مقاومت امام خمینی (ره) می‌پردازند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار