لطیفی:

بهبود شرایط اقتصادی اجرای گام دوم انقلاب را سرعت می‌بخشد

یک کارشناس علوم سیاسی گفت: بهبود شرایط اقتصادی در سبک زندگی، جامعه را به یک آرامش نسبی می‌رساند که تحقق گام دوم را سرعت می‌بخشد.
کد خبر: ۳۵۴۸۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴ - 21July 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، برنامه «گام دوم» با موضوع بررسی ابعاد تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب اسلامی، با حضور سیدعلی لطیفی، دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روانه آنتن شد.

لطیفی در این برنامه با بیان اینکه مفهوم تمدن در عین ظاهر ساده خود نیازمند تبین پیچیده است، اظهار داشت: در تمدن سازی به دو عامل انسانی و ساختاری نیازمندیم. در مورد اول بعد روان شناختی و در خصوص عامل دوم نگاه جامعه شناختی نقش دارد.

وی افزود: بسته به اینکه در کدام نقطه جغرافیایی زندگی می‌کنیم، هم تاریخ و هم جغرافیا در شکل گیری معرفت شناختی تمدنی موثر هستند. به عنوان مثال ممکن است در جامعه اروپایی عامل انسانی یا کارگزار و در کشور دیگر امریکایی عامل ساختار نقش اساسی داشته باشد.

این کارشناس علوم سیاسی در ادامه مصاحبه با رادیو گفت و گو عنوان کرد: از آنجایی که جغرافیا فرهنگ ساز است و بسیاری از مولفه‌های تمدن را تعیین می‌کند، زمانی که رهبری از الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت صحبت می‌فرمایند، در واقع مسئله جغرافیا را مطرح می‌کنند.

لطیفی تمدن سازی را نیازمند یک نوع عقلانیت دانست و اظهار کرد: این عقلانیت که به صورت تاریخی است بر اساس انباشته معرفتی شکل می‌گیرد و به این شکل نیست که در یک بازه زمانی از پیش تعیین شده به یک دوره وارد شویم.

وی اضافه کرد: در همین راستا انقلاب اسلامی ساحت جدیدی در عصر متریالیستی ایجاد کرد که همان قرار دادن دین و دنیا در کنار هم بود. به معنای دیگر انقلاب اسلامی جهان سه قطبی که شامل امریکا، شوروی و ایران بود را پایه گذاری کرد. در واقع ایران با ظهور انقلاب یک رقیب برای این دو پارادایم شد و می‌توان گفت: یکی از دلایل معرفتی فروپاشی شوروی انقلاب اسلامی ایران بود.

این کارشناس علوم سیاسی مهمترین مولفه تمدن سازی مورد نظر گام دوم را سبک زندگی دانست و گفت: سبک زندگی جمع علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد و عدالت است. مقام معظم رهبری با بیان اقتصاد مقاومتی نقش بزرگی در ارائه سبک زندگی نوین داشته‌اند.

لطیفی ادامه داد: اگر بحث اقتصادی در سبک زندگی را جدی نگیریم و جامعه به یک آرامش نسبی نرسد ما نمی‌توانیم گام دوم را با شتاب بیشتری اجرا کنیم. در واقع اگر جوانان مورد خطاب رهبری در آرامش نباشند در تحقق گام دوم ضعیف عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها