یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

دیپلماسی اقتدار در خلیج فارس

آمریکا و متحدان غربی‌اش از جمله انگلیس روز به روز در مقابل اقتدار ایران در منطقه و از جمله خلیج فارس درمانده شده‌اند و در مقابل تحرکات میدانی ایران نمی‌توانند تصمیم درستی اتخاذ کنند، تا جایی که ترامپ برای حفظ پرستیژ، به دروغ‌گویی متوسل شده است.
کد خبر: ۳۵۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵ - 23July 2019

دیپلماسی اقتدار در خلیج فارسگروه اخبار داخلی  دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ خلیج فارس این روزها کانون توجه قدرت‌های بزرگ شده است. روز پنج‌شنبه 30 خرداد پهپاد فوق پیشرفته و جاسوس «گلوبال هاوک» آمریکا روبروی کوه مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران سرنگون شد. پس از 15 روز نفتکش «گریس 1» که حامل دو میلیون بشکه نفت خام ایران بود، در تنگه بین‎المللی جبل‎الطارق از سوی گارد سلطنتی انگلیس به دلیل اتهامات واهی متوقف شد.

روز پنج‌شنبه 27 تیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که ناو آمریکایی یو‌اس‌اس باکسر که یک شناور آبی‌-خاکی تهاجمی است، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این موضوع را با انتشار تصاویر و فیلم قویا تکذیب کرد. در کمتر از 24 ساعت روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی به نام «استینا ایمپرو» در تنگه هرمز خبر داد.

زنجیره این اتفاقات به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا و متحدان غربی‌اش از جمله انگلیس روز به روز در مقابل اقتدار ایران در منطقه و از جمله خلیج فارس درمانده شده‌اند و در مقابل تحرکات میدانی ایران نمی‌توانند تصمیم درستی اتخاذ کنند. ترامپ که پس از انتشار مدارک معتبر از سوی سپاه پاسداران همچنان بر ادعای خود پافشاری می‌کند و به تناقض‌گویی افتاده و برای حفظ پرستیژ به دروغ‌گویی متوسل شده است و جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس پس از توقیف قانونی کشتی کشورش ابراز نگرانی کرده است.!

استعمار پیر در حالی نگران توقیف نفتکش استینا ایمپرو است که در قبال نفتکش ایرانی توقیف‌ شده در جبل‌الطارق تنها به سیاسی‌بازی روی آورده بود و برای آمریکا خوش رقصی می‌کرد و می‌خواست دست برتر در مذاکرات هسته‌ای با ایران را داشته باشد. اما اقتدار ایران در پاسخ به اقدام غیر قانونی انگلیس، دست کشورمان را برای اتخاذ موضع حداقل برابر با مذاکره‌کنندگان اروپایی باز گذاشت.

اراده مصمم ایران باعث شد تا انگلیس به ناخداهای کشتی‌هایش دستور دهد از تردد در تنگه هرمز بپرهیزند و همچنین سخنان ترامپ که پاسخ خوش‌رقصی انگلیس را اینگونه داد: «ما نفتکش‌های کمی آنجا داریم اما کشتی جنگی زیاد داریم. بریتانیا متحد نزدیک ماست البته در این مورد با بریتانیا توافق مکتوبی نداریم. با نخست‌وزیر بعدی آنها همکاری خواهیم کرد.»

به نظر می‌رسد با این اتفاقات، ترامپ تقریبا تمام تیرهایش را شلیک کرده، این را می‌توان با مرور تحریم‌ها و گاف‌هایی که می‌دهد مشاهده کرد. همین چند ماه پیش بود که اخبار تحریم ایران با عنوان «تحریم‌های فلج‌کننده و بی‌سابقه‌ در خروجی رسانه‌های داخلی و بین‌المللی قرار گرفت و آمریکا تا می‌توانست از عامل موثر «جنگ روانی» بهره برد و به تورم و گرانی دامن زد. اما جامعه به تهدیدها و تحریم های ترامپ توجه نکرد و انگار همین بی‌توجهی ترامپ را عصبانی کرده و دست به ماجراجویی دریایی زده است.

البته به این نکته نیز باید توجه کرد که آمریکا همواره با تداوم حضور خود در منطقه و ایجاد روابط با دول همسایه ایران در شمال، جنوب، شرق و غرب به دنبال ایجاد فضایی تنش‌زا در ارتباط ایران با کشورهاست. مخالفت ایران با طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا در منطقه، به رسمیت نشناختن رژیم غاصب صهیونیستی، تأکید بر استقلال و پیگیری عزت‌مدارانه پرونده هسته‌ای منجر به احساس خطر از این ناحیه برای آمریکا و متحدانش شده است.

با توجه به اهمیت استراتژیک ایران در منطقه، راهبرد آمریکا در منطقه خاورمیانه در قبال ایران محدود ساختن و به طور کلی حذف ایران از معادلات منطقه است و برای رسیدن به این مهم و نیز تسلط بر منابع اقتصادی و موقعیت استراتژیکی منطقه از تمامی ابزار دیپلماسی و حتی نظامی در مقیاس گسترده استفاده می‌کند.

اما ترامپ باید بداند که جهان دیگر زمین بازی او نیست و نمی تواند برای همه کشورها حکمرانی کند و دیگر دوره ای که کشورها برای پیوستن به ائتلاف او در جنگ های خاورمیانه بر هم پیشی می‌گرفتند دیگر سپری شده و هرگز این دوران بازنخواهد گشت.

امروز مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن بیشتر خود را نشان می‌دهد، آمریکایی ها بارها در مقابل ایستادگی ملت ایران شکست خورده‌اند اما عبرت نمی‌گیرند و با انواع عملیات روانی در فضای مجازی علیه نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند اما باید بدانند مقاومت باعث شکست توطئه‌هایش خواهد شد. آمریکا باید تا الان متوجه شده باشد که پیروزی انقلاب اسلامی منافع استکبار جهانی را در 40 سال پیش به خطر انداخت و ایالات متحده را به انزوا کشاند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار