دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

موشک‌های ضد زره، از «کرنت» روسی تا «دهلاویه» ایرانی با قابلیت درگیری با انواع زره‌های واکنشگر

موشک دهلاویه با الگوگیری از سلاح ضد زره کرنت طراحی شده است و با بردی حدود شش کیلومتر قادر به درگیری با انواع زره‌های واکنشگر، خودرو‌های زرهی و سنگر‌های بتنی است.
کد خبر: ۳۵۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۲ - 26July 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، موشک ضد زره دهلاویه در سال ۱۳۹۴ همزمان با هفته دفاع مقدس به یگان ضد زره نیروی زمینی ارتش الحاق شد تا در این حوزه نیز شاهد به‌روزرسانی و تجهیز یگان‌ها به آخرین دستاورد‌های روز متناسب با تهدیدات منطقه‌ای باشیم.

موشک ضد زره دهلاویه که برای نخستین بار در رزمایش محمد رسول الله (ص) ارتش مورد تست قرار گرفت، در طراحی و ساخت از روی موشک کرنت اقتباس شده و امروز با تلاش متخصصان داخلی حدود یک کیلومتر بر برد عملیاتی آن افزوده شد. همچنین این موشک امروز ضمن بکارگیری در حوزه رزم زمینی با توجه به سرعت و دقت عملکرد در حوزه پدافند ساحلی نیز مورد استفاده نیرو‌های مسلح ایران قرار گرفته است.

در ادامه به بررسی فنی موشک کرنت به عنوان یک موشک راهبردی که امروز مورد استفاده جبهه مقاومت است، می‌پردازیم.

کرنت یکی از مهمترین موشک‌های ضد زره قابل حمل توسط نفر است. نگرش روسیه تا سال ۱۹۹۴ در قالب موشک‌های هدایت‌شونده سیمی «فرمان به خط دید نیمه‌خودکار» بود که با محدودیت برد مواجه و همچنین متناسب با عکس‌العمل‌های احتمالی دشمن طراحی شده بود. در سال ۱۹۹۴ روسیه سامانه موشکی ضد زره جدید‌ «ام ۱۳۳ کرنت» را معرفی کرد که یک موشک پرتو سوار لیزر با «هدایت فرمان به خط دید نیمه خودکار» بود؛ این موشک که جایگزین موشک «کنکورس» شده است، مدل بزرگ شده موشک «متیس» است که به لحاظ پیکربندی دارای چهار بالک بزرگ می‌باشد. کرنت در کشور آمریکا نیز مورد توجه است و با کد‌ «ای تی ۱۴» در این کشور شناخته می‌شود.

از کرنت روسی تا دهلاویه ایرانی

این موشک که از پیشرفته‌ترین دستاورد‌های سامانه‌های موشکی ضد زره قابل حمل روسی است که در سال ۱۹۹۴ توسط دفتر طراحی «کی بی پی» ساخته شد و در واقع می‌توان گفت که طراحی موشک کرنت، مسیر جدید طراحی روس‌ها در حذف سیم رابط بین موشک و موشک‌انداز بود که در طبقه‌بندی به عنوان موشک ضد زره نسل سوم شناخته می‌شود.

سامانه کرنت دارای موشک‌انداز زمین‌پایه با وزن ۲۶ کیلوگرم است که امکان حمل آن توسط دو نفر وجود دارد و در شرایط سخت جغرافیایی و پنهان‌کاری آفندی و پدافندی می‌تواند کارآیی لازم را داشته باشد؛ البته توانایی شلیک موشک از نفربر و انواع خودرو‌های نظامی ازجمله جیپ که دارای سکوی پرتاب ویژه این موشک است، هم وجود دارد.

از کرنت روسی تا دهلاویه ایرانی

موشک‌انداز کرنت می‌تواند به دوربین حرارتی دید در شب مجهز شود که در این‌صورت برد مؤثر آن بین سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ متر خواهد بود.

کرنت وزنی در حدود ۲۷ کیلوگرم دارد و سرجنگی دو مرحله‌ای آن ۶/۸ کیلوگرم است. همچنین حداقل و حداکثر برد عملیاتی این سلاح در صحنه درگیری تا پنج کیلومتر عنوان شده است.

از کرنت روسی تا دهلاویه ایرانی

امروز موشک بومی‌سازی شده کرنت در ایران که با نام دهلاویه شناخته می‌شود، قادر به مقابله با نسل جدید زره‌های واکنشگر است و توان نفوذ تا بیش از هزار و ۲۰۰ میلی‌متر در انواع زره را داراست. یگان هوایی نیروی زمینی ارتش موسوم به هوانیروز امروز این موشک را بر روی بالگرد‌های کبرای خود نصب کرده و از آن به عنوان یک موشک دقیق هوا به زمین استفاده می‌کند.

همچنین یگان زرهی ارتش نیز از موشک دهلاویه که نوع پیشرفته موشک روسی کرنت است، بهره می‌برد و با نصب لانچر‌های آن بر روی خودرو‌های زرهی و نفربر‌ها بر قابلیت رزمی این ادوات نظامی افزوده است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها