در مراسم رونمایی از 25 عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس مطرح شد؛

سه فرضیه از آخرین وضعیت «مسعود رجوی»/ تاریخ شفاهی مکملی برای رفع کمبود منابع مستند است

معاون سابق عملیات قرارگاه ثارالله (ع) گروهک منافقین را یک تهدید دانست و به تشریح سه فرضیه درباره آخرین وضعیت «مسعود رجوی» پرداخت.
کد خبر: ۳۵۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ - 27July 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از 25 عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس، صبح امروز (شنبه) همزمان با سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد در سالن جلسات ساختمان آرشیو اسناد ملی برگزار شد.

تاریخ شفاهی مکملی برای رفع کمبود منابع مستند است

سردار سرتیپ دوم «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: تاریخ شفاهی روشی تازه برای گردآوری و روایت شفاهی رخدادها و وقایع جنگ در هشت سال دفاع مقدس است که کمبود منابع مستند در آن زمان را می‌تواند به نوعی بیان و مکملی برای اسناد باشد.

وی به بیانات امام خامنه‌ای (مدظله العالی) اشاره کرد و گفت: حضرت آقا فرمودند «دفاع مقدس یک ذخیره است و از این ذخیره بایستی برای پیشرفت کشور و رشد ملی و آمادگی در میدان‌های فراوانی که هر ملتی در برابر خود دارد، استفاده شود».

سه فرضیه از آخرین وضعیت «مسعود رجوی»/ تاریخ شفاهی مکملی برای رفع کمبود منابع مستند است

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس تصریح کرد: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس براساس وظیفه ذاتی خود در حوزه دفاع مقدس، سیاست‌گذاری برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی از زبان تمام ایثارگران، دستگاه‌های کشوری و لشکری و همچنین ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در فعالیت‌های دستگاه‌ها و ترویج حماسه‌های رزمندگان با استفاده از روایت رزمندگان در دفاع مقدس را برعهده دارد.

سردار علاماتی به همزمانی رونمایی این آثار با سالروز عملیات مرصاد اشاره کرد و افزود: عملیات مرصاد در مقطع پایانی جنگ و زمانی رخ داد که قطعنامه 598 توسط امام (ره) پذیرفته شده بود ولی صدام مجدداً تهاجم خود را در جنوب از سر گرفت اما در غرب کشورمان با تهاجم منافقین کوردل روبرو بودیم که با پاسخ سخت رزمندگان و ملت ما روبرو شدند.

وی تاکید کرد: رهبری فرمودند «اگر شما جنگ را روایت نکنید، دشمن شما جنگ را آن طور که خودش دلش می‌خواهد روایت خواهد کرد» لذا ما در این سازمان تلاش می‌کنیم از قلب‌ها و دل‌های شاهدان عینی، وقایع و رخدادهای دفاع مقدس خاطرات را ضبط و حفظ کنیم. به همین دلیل امروز به دنبال حرکتی که سال گذشته با رونمایی از 100 عنوان کتاب رخ داد از 25 عنوان کتاب تاریخ شفاهی رونمایی خواهیم کرد که حاصل تلاش همکاران ما در استان‌های قم، تهران، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد، گلستان، مرکزی و کرمان است.

سه فرضیه درباره زنده بودن «مسعود رجوی»

در ادامه این مراسم سردار ناصر شعبانی جانشین دانشگاه امام حسین (ع) به ذکر خاطرات و تشریح چگونگی تهاجم منافقین به مرزهای غربی کشورمان پرداخت و درخصوص مسعود رجوی گفت: گروهک منافقین همواره تهدید بوده‌اند اما درخصوص وضعیت «مسعود رجوی» سه فرضیه وجود دارد که من به واسطه فعالیت‌ها و اسنادی که در کارهای تحقیقاتی به آن رسیدام این فرضیه‌ها را درباره او مطرح می‌کنم.

سه فرضیه از آخرین وضعیت «مسعود رجوی»/ تاریخ شفاهی مکملی برای رفع کمبود منابع مستند است

وی گفت: پیش‌بینی اول این است که مسعود رجوی مُرده است و وزیر اطلاعات عربستان نیز او را مرحوم رجوی خطاب کرد و این فرضیه را تایید کرد. فرضیه بعدی چیزی است که محافظ او نقل می‌کند که: «من ماشن بنز او را دیدام که از طرف شاگرد منفجر شد و قسمتی از ماشین سوخت». با توجه به این نقل‌قول این فرضیه مطرح است که چهره رجوی به‌قدری سوخته باشد که حال انسان از دیدن او بد ‌شود. البته کارشناسان ما تایید می‌کنند که پیام‌هایی که از سوی سازمان منافقین منتشر می‌شود شبیه به همان پیام‌هایی است که سال 1360 منتشر می‌شده اما تصویر ندارند؛ یعنی تایید اینکه رجوی زنده باشد. فرضیه آخر نیز اینکه رجوی براساس اعتقادات خود غایب شده باشد و منتظر فرصتی برای ظهور است.

سه فرضیه از آخرین وضعیت «مسعود رجوی»/ تاریخ شفاهی مکملی برای رفع کمبود منابع مستند است

بر اساس این گزارش، در حاشیه رونمایی از کتاب‌های دفاع مقدس، نمایشگاه اسناد و تصاویر عملیات مرصاد نیز در ساختمان آرشیو ملی به همت سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برپا شد. این نمایشگاه به طور همزمان در ۳۲ استان کشور برپاست.

نمایندگان ادارات کل حفظ آثار هشت استان فعال در عرصه تاریخ شفاهی تقدیر شدند

در ادامه این مراسم که با حضور امیر «محمد فهمیده قاسم‌زاده» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، امیر سرتیپ دوم خلبان «محمدرضا تقی‌پور» رئیس بازرسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «علی زرفشان» معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سردار «ناصر شعبانی» معاون سابق عملیات قرارگاه ثارالله (ع)، سردار سرتیپ دوم «سید مجید هاشمی‌دانا» معاون اداری پشتیبانی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار «علی‌اصغر محسن شیخی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران، حجت‌الاسلام «محمدحسین دانش» رئیس عقیدتی سیاسی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جمعی از مسوولین و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برگزار شد، از نمایندگان ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌های تهران، قم، کرمان، خوزستان، یزد، چهار محال و بختیاری، گلستان و مرکزی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار