هیات دانشجویی رمز ماندگاری و جریان‌سازی عاشورا را تحلیل کنند

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه امیرکبیر گفت: رمز ماندگاری، اثرگذاری و جریان‌سازی عاشورا و این همه عشق و ارادت به امام حسین (ع) باید تحلیل شود.
کد خبر: ۳۵۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ - 06August 2019

هیات دانشجویی رمز ماندگاری و جریان‌سازی عاشورا را تحلیل کنندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام‌‌ سیدمهدی میراحمدی مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نهمین طرح ضیافت رضوی ضمن اشاره به ارزش و اهمیت اقامه عزای حسینی، در تبیین جایگاه هیأت و تفاوت آن با سایر تشکل‌ها اظهار داشت: در حقیقت هیأت، بستر تربیت و پرورش شیعه در زمان غیبت است.

وی افزود: اینکه امام خمینی (ره) می‌فرمایند «اسلام را محرم و صفر حفظ کرده است»، یعنی هیچ صنف یا تشکلی قابلیت مقایسه با هیأت را ندارد؛ اساسا خط امامت در دوره غیبت با تشکیلات و شبکه هیئات مذهبی تاکنون حفظ شده و تا ظهور تداوم خواهد یافت.

حجت‌الاسلام میراحمدی تصریح کرد: در طول تاریخ همواره شبکه‌سازی و انسجام‌بخشی و انتقال معارف اهل بیت (ع) در میان شیعه توسط هیئات سامان یافته و خدمات اجتماعی، سیاسی فرهنگی نیز از همین طریق ارائه شده است.

از سرمایه‌های هیأت استفاده کنید

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های استان تهران خطاب به فعالان هیئات دانشجویی تأکید کرد: رمز ماندگاری، اثرگذاری و جریان‌سازی عاشورا و این همه عشق و ارادت به امام حسین (ع) باید تحلیل شود تا جایگاه هیأت شناخته شود؛ این‌ها سرمایه‌های هیأت است که اگر نسبت به آن آگاه باشید، می‌دانید چطور از آن‌ها استفاده کنید.

وی با اشاره به اینکه یقینا عاشورا فراموش شدنی نیست چراکه با فطرت انسان‌ها گره خورده است، اضافه کرد: عاشورا حتی به لحاظ هنری نیز فراموش نخواهد شد چرا که تعریف هنر یعنی تبدیل حقایق معقول به حقایق محسوس با نهایت ظرافت در آن اتفاق افتاده است.

هیأت صرفا محل اقامه عزا نیست؛ باید یاران امام زمان (عج) را پرورش دهد

حجت‌الاسلام میراحمدی خاطرنشان کرد: در نظام تفکر شیعی همواره بر دو امر بسیار تأکید شده است؛ نخست حسرت به‌خاطر عدم حضور در کربلا و بعد آرزوی درک حضور امام زمان (عج) و جهاد و شهادت در رکاب ایشان و مطابق رهنمودهای ائمه اطهار (ع)، هیأت باید اتصال‌دهنده این دو به یکدیگر باشد و کسانی که می‌خواهند برای نصرت امام عصر (عج) پرورش یابند در مکتب عاشورا و در قالب هیئات آموزش ببینند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه امیرکبیر با تأکید براینکه هیأت صرفا محل اقامه عزا نیست، یادآور شد: اینکه در زیارات خطاب به ائمه اطهار (ع) می‌گوییم نصرت ما برای یاری‌تان آماده است، این آمادگی باید در هیأت کسب شود و هیأت در واقع جمع منتظران واقعی (نه منتظران منفعل) برای کربلای بعدی باشد.

وی با بیان اینکه مرارت و سختی اننظار ظهور، سهم ما به‌عنوان جاماندگان عاشوراست، گفت: از فلسفه‌های تشکیل هیأت، تربیت صحیح یارانِ حسینِ دومِ تاریخ است و عشق و محبت نسبت به امام حسین (ع) به‌عنوان سوخت حرکت به سمت یاری امام زمان (عج) باشد.

در هیأت افراد، ورای منافع خود حول محور اهل بیت گرد هم می‌آیند

حجت‌الاسلام میراحمدی، هیأت دانشجویی را پایگاه اصلی فهم صحیح از مسئولیت‌ها و تکالیف مبتنی بر درس‌ها و پیام‌های عاشورا دانست و گفت: هیأت به‌عنوان مهمترین پایگاه دینی در جامعه اسلامی، شامل مجموعه‌ای از انسان‌ها است که بر محور یک امر مقدس دور هم جمع شده و تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری هایشان ضرورتا بر اساس آن هدف و امر مقدس است.

وی با تأکید بر اینکه هیأت، جمع ورزشی و فامیلی و علمی نیست که پیوند افراد در آن به‌خاطر منافع شخصی، سیاسی، حزبی و قومیتی باشد، افزود: در صحیفه سجادیه می‌فرماید: درود بر کسانی که در راه احیای دین خدا رشته خویشاوندی را (به علت انکار حق) از خویش دور کرده و به‌خاطر پیامبر (ص) به هم نزدیک شده‌اند. در هیأت نیز افراد، ورای منافع خود، حول محور اهل بیت (ع) گرد هم می‌آیند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های استان تهران ادامه داد: میزان موفقیت هیأت به میزان خلوص و توجه اعضای آن به این محور و امر مقدس بستگی دارد و مادامی که این محور وجود باشد، هیأت ماندگار خواهد بود ولو اعضا و خادمان آن تغییر کنند.

حجت‌الاسلام میراحمدی یادآور شد: یک هیأتی تراز، نه‌تنها طالب تشویق و جلب نظر دیگران نیست، بلکه مدام این نگرانی را دارد که آیا توانسته درست خدمت کند یا نه؟ لذا بزرگترین و سخت‌ترین کارها را عاشقانه و بدون مزد و منت انجام می‌دهد.

تفاوت هیأت با سایر تشکل‌ها/ «کلّکم راعٍ و کلّکم مسئولٌ عَن رعیته» یک اصل در هیأت است

وی با تأکید براینکه کار هیأتی هرگز به‌معنای بی‌نظمی و بی‌برنامگی نیست، اضافه کرد: هیأت هم یک تشکل است که در آن تقسیم کار وجود دارد با این تفاوت که در تشکل‌ها و جمع‌های عادی، اگر فرد مسئولیتش را انجام داد ولی همکارش انجام نداد، ضرورتی ندارد کار زمین مانده همکارش را جبران کند اما در هیأت،«کلّکم راعٍ و کلّکم مسؤولٌ عَن رعیته»، یک اصل است و هیأتی‌ها خود را نسبت به امور بر زمین مانده مسئول می‌دانند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه امیرکبیر افزود: همچنین در هیأت، مسئول معنا دارد نه رئیس، لذا هر که خادم‌تر و خالص‌‎تر باشد، آقاتر و مطیع است. مسئولان هیأت باید در علم و تحصیل، اخلاق و اهل عمل بودن تراز بالایی داشته باشند.

در هیأت، حب و بغض‌های شخصی جایگاهی ندارد

حجت‌الاسلام میراحمدی درباره شرایط عضوگیری و همکاری با هیأت خاطرنشان کرد: در هیأت، حب و بغض‌های شخصی جایگاهی ندارد و هر کسی محور جمع را که کار برای خدا و اهل بیت (ع) است قبول دارد می‌تواند هیأت بیاید. هیأت تنها تشکلی است که می‌تواند همه را با هر سلیقه‌ای گردهم بیاورد، لذا حق نداریم افراد را دسته‌بندی کنیم.

ویژگی‌های هیأت تراز

وی در ادامه به تبیین ویژگی‌های هیأت تراز پرداخت و گفت: هیأت تراز، پرهزینه‌ و کم‌بهره نیست و در هزینه کرد هر ریال حساس و دقیق است، البته این به‌معنای خساست نیست، بلکه منظور بی‌حساب خرج نکردن است.

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه امیرکبیر عدم تحریک احساسات سایر تشکل‌ها برای رقابت را دومین ویژگی هیأت تراز معرفی و اظهار کرد: هیأت نه‌تنها رقابت دیگران را بر نمی‌انگیزد بلکه تلاش می‌کند همه را زیر چتر خود بگیرد.

وی ادامه داد: هیات طراز، روحیه طلبکاری، طعنه و ملامت دیگران را ندارد و دچار نزاع‌های کودکانه نمی‌شود. همچنین از روش‌های  نادرست برای رسیدن به هدف مقدس هیأت استفاده نمی‌کند.

حجت‌الاسلام میراحمدی، حفض جناح و نرمش با همگان را دیگر ویژگی هیأت تراز دانست و گفت: درست‌گویی غیر از درشت‌گویی است و نباید به بهانه درست‌گویی، درشت‌گویی کرد. در پاسخ مخالفت افراد (اعم از اعضای هیأت یا پشتیبانان آن و...)، باید مخالفت را رفع و حذف کرد نه مخالف را.

وی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که «مراکز هیأت‌ها، حسینیه‌ها و مساجد است»، تأکید کرد: پایگاه اصلی بچه‌های هیأت باید مسجد باشد و هیأت‌های دانشجویی باید بتواند از مسجد به‌عنوان پایگاه استفاده کنند نه اینکه وابسته جاهای دیگر باشد.

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های استان تهران به مسئولان هیئات دانشجویی یادآور شد: شکل‌گیری هیأت را منوط به یک سری امکانات خاص نکنید؛ شروع کنید جور می‌شود. همچنین در برگزاری مراسم‌ها دغدغه کمیت شرکت‌کنندگان را نداشته باشید و به‌خاطر خدا کار کنید.

حجت‌الاسلام میراحمدی در پایان خاطرنشان کرد: عدم ورود به مسائل سیاسی، نوعی انحراف هیأت است، اما بنا نیست هر مسأله سیاسی در هیأت، مطرح و سیاسی کاری شود.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار