روحانی در دیدار مدیران جهاد دانشگاهی:

آمریکا به اهدافش نمی‌رسد/ توان دولت محدود اما صبر مردم نامحدود است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ما سال گذشته، سال سختی را گذراندند و امسال هم سال سختی را خواهند گذراند، گفت: منابع و توان دولت محدود است اما صبر و تحمل مردم نامحدود است.
کد خبر: ۳۵۶۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ - 07August 2019

آمریکا به اهدافش نمی‌رسد/توان دولت محدود اما صبر مردم نامحدود استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع مدیران و محققان جهاد دانشگاهی، اظهار داشت: نام مقدسی بر روی نهاد جهاد دانشگاهی قرار دارد، از ماه‌های اول پیروزی انقلاب یکی از نام‌هایی که سر زبان افتاد مسئله جهاد بود و دانشجویان و دانش آموزان تلاششان را در زمینه جمع آوری محصولات کشاورزی و دیگر حوزه‌ها تحت عنوان جهاد شروع کردند. این موضوع پیوند خیلی خوبی را بین دانشجویان و دانش آموزان و محیط تولید برقرار کرد.

وی افزود: پیشتاز علم و دانش، تخیل است و این تخیل است که ما را وادار به حرکت می‌کند و همه علم و دانش امروز از تخیل شروع شده است. تنها شعر تخیل نیست، علم هم سرآغازش از تخیل بوده. ما الان در شرایطی هستیم که نیاز دولت و ملت به تلاش جوانان، مبتکران و اساتید از هر زمان دیگری بیشتر است. هیچ زمانی بدخواهان ما با این سختی و فشار ما را تحریم نکرده بودند.

رئیس جمهور ادامه داد: اهداف اولیه‌ای که در تحریم سخت ما داشتند به نظر من می‌دانند که به آن اهداف نمی‌رسند و این موضوع از همه پیام‌هایی که به ما می‌دهند و می‌بینیم مشخص است، آمریکایی‌ها از شکستن آرمان ملت ایران و تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران کاملا مایوس شده‌اند. مردم ما سال سختی را پارسال پشت سر گذاشتند، امسال هم در حال گذراندن سال سختی هستند و سختی می‌کشند. توان و منابع مردم محدود است، اما صبر مردم به نظر من نامحدود است.

روحانی گفت: زمانی که شهید بهشتی زنده بود با خود فکر می‌کردم که یک انسان چقدر می‌تواند صبر داشته باشد و از پای در نمی‌آید. یک انسان عالم و فرهیخته و مجاهد پرتلاش از صبح که بیدار می‌شود به او ناسزا می‌گویند و تهمت می‌زنند. هر فولاد و سنگ سختی باشد نمی‌تواند ایستادگی کند.

وی با بیان اینکه اگر انسان به خداوند تکیه کند، صبرش نامحدود خواهد بود، تصریح کرد: این توانی که خداوند به ما عطا کرده در سختی‌ها فعال می‌شود. خداوند قدرتی به ما داده که می‌توانیم اوج بگیریم. در ذهن من این است که در دین آنچه خداوند برای آینده ما ترسیم می‌کند، کلمه نهایی‌اش فلاح است و حتی تقوا که در بسیاری از آیات بعنوان ثمره عبادات بزرگ است، مقدمه‌ای برای فلاح است.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی تمام استعداد‌ها به شکوفایی برسد، ما به فلاح رسیده‌ایم و این در سختی‌ها زودتر رشد می‌کند. امروز در روز سختی و فشار هستیم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. بسیاری از کار‌ها در زمان جنگ را توانستیم به آن برسیم که شاید اگر جنگ نبود به آن نمی‌رسیدیم. ما در زمان جنگ فکر نمی‌کردیم که بشود روی دریا پل زد، اما در فاو که نزدیک خلیج فارس بود، پلی زدیم که هیچ بمبارانی روی آن اثر نداشت؛ این پل را با کمک اساتید توانستیم احداث کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما از تهدید و فشار باید بعنوان فرصتی جدید استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: مجموعا علیرغم اینکه مردم ما در فشار بودند، اما آمار و ارقام ما نشان می‌دهد که در ۳-۴ ماه اخیر آرامش و تلاش مردم بیشتر شده و کارآفرینان با امید بیشتر کار می‌کنند و هم اینکه بسیاری از نیازمندی‌هایی که از خارج وارد می‌کردیم، امروز به دست صنعت گران و محققین ما دارد ساخته می‌شود که خیلی ارزشمند است.

وی ادامه داد: اینکه ما یک پهپاد آمریکایی را ساقط کنیم یک هنر است، و اینکه ما این پهپاد را با موشک ساخت خودمان بزنیم هنر دوم است و اینکه این پهپاد را با سیستم راداری خودمان جستجو کنیم هنر سوم است و اینکه ما این پهپاد را با سیستم خودمان قفل کنیم هنر چهارم است. طراحی، ساخت، رادار و موشک ساخت ایران است که برای ما بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور تاکید کرد: جهاد دانشگاهی در مقام عمل نشان داده که می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای ما باشد. باید در جهاد دانشگاهی دانشجویان، محققین و استعداد‌ها را جذب کنید تا در نهایت به محصولی که میخواهیم دست پیدا کنیم. در خودکفایی، درمان بیماری‌ها، استخراج نفت و فناوری‌های نو می‌توانیم به جهاد دانشگاهی تکیه کنیم.

روحانی افزود: از جهاد دانشگاهی میخواهم که مقداری محیط فعالیتش را محدودتر کند و لازم نیست همه چیز‌هایی که در عالم وجود دارد ما در جهاد دانشگاهی درست کنیم، در علوم انسانی خیلی جا‌های دیگری هستند که اگر جهاد دانشگاهی تلاش نکند، آن‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند. از طرف دیگر باز هم توصیه می‌کنم دستگاه‌های مختلف به یکدیگر نزدیک باشند.

وی با بیان اینکه بدون ریسک نمی‌توانیم پیشرفت و نوآوری داشته باشیم، عنوان کرد: اگر پنج مرحله جلو رفتیم و به نتیجه نرسیدیم در نهایت به نتیجه خواهیم رسید. خارجی‌ها هم اینگونه پیشرفت کرده‌اند، از نظر خلقت که از ما برتر نیستند و تجربیات می‌گوید هوش ما ایرانی‌ها اگر بیشتر از دیگران نباشد، کمتر نیست.

رئیس جمهور گفت: هیچ ملتی نیست که در طول سال چندبار کامل بازسازی شود، اما ما کامل بازسازی می‌شویم. هر سال‌ایم محرم و عشقی که به امام حسین (ع) در این ایام در سرتاسر کشور وجود دارد، ما را کامل تغییر می‌دهد. ماه مبارک رمضان هم این چنین است و ما روحیه جدیدی می‌گیریم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: در سایه تلاش و وحدت از این دوره سختی عبور خواهیم کرد و نباید در آن تردیدی داشته باشیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها