در گفت‌وگویی مطرح شد؛

ناگفته‌هایی از ماموریت ۲ فرمانده سپاه در لبنان برای ایجاد خط دفاعی مقابل صهیونیست ها

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: زمانی که در سفارت ایران در سوریه فعال بودم و برای ایجاد بیمارستان به بعلبک رفته بودم، دو نفر از فرماندهان سپاه اعزام شده بودند تا وضعیت لبنان را بررسی وخط دفاعی در برابر صهیونیست‌ها را تشکیل دهند.
کد خبر: ۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹ - 23September 2013

ناگفته‌هایی از ماموریت ۲ فرمانده سپاه در لبنان برای ایجاد خط دفاعی مقابل صهیونیست ها

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی گفتوگویی با اشاره به سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران گفت: هدف اسلام انسان است و رشد انسانی و فراهم کردن شرایط برای عبودیت انسان را دنبال میکند.


وی افزود: سیاست انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران این است که امنیت را در همه جهات تولید و ایجاد کند تا هر انسانی در هر مسئولیتی بتواند به بهترین وجه به تکلیفش عمل کند.


** سیاست دفاعی ایران احساس آرمش مردم جهان است


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران این است که جامعه احساس امنیت کند و آرام باشد. همچنین همسایگان نیز از ما احساس آرامش کنند و جهان نیز این احساس آرامش را داشته باشند و به نوعی جمهوری اسلامی ایران به آرامش مردم در جهان کمک کنند.


سرلشکر فیروزآبادی خاطر نشان کرد: سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران قدرت دفاعی و بازدارندگی در برابر هر کسی است که بخواهد آرامش این ملت را به هم بریزد.


وی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: در این جنگ 8 ساله تعدادی از مردم جان خود را به صحنه آوردند و به میدانهای نبرد شتافتند و اموال و سرمایه و همه چیز خود را به جبههها فرستادند تا در راه اسلام هزینه شود و انقلاب اسلامی حفظ شود و این انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) تداوم پیدا کند لذا اقدامی که مردم انجام دادند مقدس بود و ایستادگی، صبر، مقاومت و پایداری در راه دین و دفاع از کشور مقدس جمهوری اسلامی به شمار میروند.
 

** مقدس بودن دفاع 8 ساله از همه جهت درخشندگی دارد


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: از هر جهتی به دفاع مقدس ملت ایران و جنگ تحمیلی نگاه میکنیم، نور قدسی را میبینیم و مقدس بودن این دفاع 8 ساله از همه جهت درخشندگی دارد.
فیروزآبادی در خصوص ریشه اختلافات جنگ میان ایران و عراق گفت: از زمان استعمار انگلیس آنها نقشه جغرافیایی منطقه شرق، غرب و شمال آفریقا را ترسیم کردند و در مرزها نقاطی برای بهانهگیری میان کشورها گذاشتند. یعنی در جاییکه کشوری بر آن حساسیت داشت، آن را به کشور دیگری واگذار میکردند و یا برعکس که این می تواند بهانهای برای آغاز یک آتش میان کشورها و کشورهای همسایه باشد.


وی ادامه داد: این قضیه حتی در مرزهای دریایی و مرزهای منافع اقتصادی در آبها نیز وجود دارد. چند نقطه در مرز ایران و عراق از گذشته مورد اختلاف ایران و عراق بود و در اروندرود بر سر خط میانی رود شط العرب به تفاهم نهایی در زمان رژیم گذشته نرسیده بودند. صدام اصولا یک عنصر تربیت شده آمریکایی بود که گرایشهای مارکسیستی داشت و این فرد مسیر زندگیاش به شکلی تحت تاثیر و هدایت سازمانهای جاسوسی بوده است و از این مسیر به عراق میآید و کرسیهایی را طی میکند و به قدرت میرسد.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: این حال قدرتطلبی در شخص صدام به عنوان رئیس کشور عراق وجود داشت. عراق از نظر جغرافیایی یک مشکل راهبردی داشت و دسترسیاش به شمال خلیج فارس محدود بود و او میخواست که از جنوب کشورش دسترس وسیعی به شمال خلیج فارس داشته باشد. این انگیزهها در رژیم عراق وجود داشت، اما اینها کنترل شده بود و در زمان رژیم گذشته به الجزایر رفته بودند و توافق انجام گرفته بود و مشکلی وجود نداشت.


سرلشکر فیروزآبادی اظهار داشت: بعد از وقوع انقلاب اسلامی موجی از حرکت انقلابی و جوشش معنوی در ایران بوجود آمد و این امواج به سراسر سرزمینهای اسلامی نفوذ کرد. عراق تقریبا در اولین هجوم این امواج تحت تاثیر قرار گرفت. آمریکاییها که تا آن روز مهار منطقه را در دست داشتند و کنترل نفت منطقه در اختیارشان بود، شاه را به عنوان ژاندارم منطقه از دست داده بودند و دیدند که اگر دیر بجنبند در کشورهای منطقه بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی (ره) رخ خواهد داد.


وی تاکید کرد: آمریکاییها ابرسرمایهداری نظام هدایت قدرتهای شیطانی در جهان بودند و به این نتیجه رسیدند که باید جلوی نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه گرفته شود. لذا از همه وسایل تبلیغاتی و عملیات روانی استفاده کردند و فراریان را علیه جمهوری اسلامی بسیج کردند حتی در داخل ایران کودتا کردند و در مناطق مختلفی در میان اقوام جریانات مختلفی را به کار گرفتند تا بتوانند انقلاب را متوقف کنند. حتی از عوامل داخلیشان استفاده کردند تا بتوانند حکومت را در ایران مهار کنند اما قدرت و نفوذ حضرت امام خمینی (ره) به حدی بود که نه عوامل داخلی آنها موفق شدند و نه توطئههای آنها به ثمر برسد.


** منافقین و فراریان ضد انقلاب صدام را دچار اشتباه محاسباتی کردند


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: لذا آنها دست به یکی کردند و صدام را برای حمله به ایران تحریک کردند و همه گونه حمایت تسلیحاتی، مالی و نیروی انسانی به صدام دادند و صدام دچار یک محاسبه غلط شد. او به حرف فراریانی که از ایران رفته بودند و ضد انقلاب و منافقین اعتماد کرد چرا که آنها میگفتند ایران قدرت دفاعی ندارد و ارتش تضعیف شده است و فرماندهانش فرار کردهاند و بر اساس همین حرف منافقین صدام اعلام کرد که 3 روزه تهران را فتح میکند و با همین انگیزهها او را وادار کردند با بهانههای واهی به ایران حمله کند، اما مقصدش این بود که انقلاب اسلامی در ایران را خاموش کند.


فیروزآبادی گفت: ریشه اختلافات تاریخی، جغرافیایی، مرزی، اروندرود و حتی گرایشات راهبردی حکومت بعث عراق و گرفتن شمال خلیج فارس انگیزه اصلی جنگ با ایران نبود بلکه انگیزه اصلی آنها متوقفکردن انقلاب امام و انقلاب اسلامی ملت ایران بود تا اسلام در منطقه توسعه پیدا نکند.


** فرماندهی کل قوا عامل اصلی یکپارچه عمل کردن ارتش و سپاه بود


وی در پاسخ به این سوال که چگونه ارتش و سپاه به عنوان نیروهای مکمل از کشور دفاع کردند، اظهار داشت: باید شعار رزمندگان در ابتدای جنگ را مجددا تکرار کنم که میگفتند "ارتشی سپاهی دو لشکر الهی" این الهی بودن انقلاب و رهبری حضرت امام و وحدت فرماندهی در فرماندهی کل قوا که مرجع تقلید و نایب امام زمان مردم بود، عامل اصلی یکپارچه عمل کردن ارتش و سپاه بود.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: ارتش و سپاه مانند دو سرباز و دو برادر و همرزم که برای دفاع از اسلام و انقلاب و ارزشها و سرکوب دشمن متجاوز وارد عمل شدند بنابراین اصل اعتقادات باطنی ارتشی و سپاهی این مکمل بودن و متمم بودن را ایجاد کرده بود اما با توجه به اینکه بر اساس قانون اساسی فرماندهی کل قوا در کشور وجود داشت حضرت امام خمینی، حضرت امام خامنهای را در آن روز به عنوان مسئول امور نیروهای مسلح تعیین کرده بودند و ایشان ارتش و سپاه را کنار یکدیگر جمع میکردند و هدایت میکردند.


فیروزآبادی گفت: قرارگاه حضرت خاتمالانبیاء در طول جنگ قرارگاه واحد فرماندهی معظم کل قوا بود که برنامههای ارتش و سپاه در این قرارگاه تصویب میشد. همچنین این برنامهها در شورای عالی دفاع نیز مطرح میشد ما در آن زمان تنها یک شورای عالی دفاع داشتیم که در آن ارتشیها و سپاهیها و سران سه قوه عضویت داشتند بنابراین فرماندهی در آن زمان وحدت داشت. وحدت فرماندهی موجب شد تا ارتش و سپاه در آن زمان مکمل هم باشند.


** اتحاد ارتش و سپاه صدام را شکست داد


وی گفت: در مراحلی ارتش و سپاه مستقل عمل میکردند اما در مرحلهای ارتش و سپاه به هم پیوستند نه اینکه در هم ادغام شوند بلکه فرمانده نیروی زمینی ارتش شهید صیاد شیرازی با فرمانده کل سپاه سردار محسن رضایی با یکدیگر نشستی برگزار کردند و با ارزیابی موقعیت اطلاعات را یکچارچه کردند و با طراحی عملیات یکپارچه برای نجات سرزمینهای اشغال شده توسط ارتش بعث در روزهای اول برنامهریزی کردند. در این مرحله عملیات فتحالمبین، طریق القدس، بیتالمقدس صورت گرفت که به طور مشترک توسط ارتشیها و سپاهیها انجام شد و غالب خاک ایران در عملیات مشترک انجام شده آزاد شد و در اینجا ارتشی و سپاهی جدا از هم نبودند، بلکه در هر قرارگاهی یک فرمانده ارتشی و یک فرمانده سپاهی وجود داشت و نیروها به صورت متحد هدایت میشدند و این اتحاد و یکپارچه عمل کردن موجب شد تا نیروهای بعثی با وجود همه حمایتهای اطلاعاتی و مالی توسط آمریکاییها و فرانسویها، شوروی، شکست بخورند.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نقش نیروهای بسیجی و مردمی در دفاع مقدس اظهار داشت: بسیجیها یاران امام بودند و هر سمتی که انگشت اشاره امام به آن سمت حرکت میکرد حرکت میکردند. بنده در آن زمان پزشک  بسیجی بودم و آموزشهای بسیج را در اولین روزی که امام فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند ثبت نام کردیم و فرا گرفتیم. بسیجی به هیچ چیز جز خواسته امام فکر نمیکرد بنابراین برای هر امری که در کشور لازم بود، بسیجی حاضر بود.


** بسیجی ها از بزرگترین عرفای تاریخ بهتر عملکردند


فیروزآبادی خاطر نشان کرد: بسیجیها از بزرگترین عرفای تاریخ ایران در عمل ایثارگرانه برای خدا و نشان دادن معرفت به حق تعالی و اهل بیت (ع) بهتر عمل کردند. بسیجی به خانهاش بر نمیگشت و حتی به خانهاش تلفن نمیزد و به محض اینکه برای انجام دادن کاری دعوت میشد حاضر بود و هر کاری که به او سپرده میشد عمل میکرد. لذا وقتی در ترکمنصحرا و کردستان عناصری از گروهکهای وابسته به شرق و غرب حرکتهایی را برای اذیت کردن مردم آغاز کردند و سلاح به دست گرفتند بسیجیها به سمت این مناطق حرکت کردند و در کنار کمیته انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران قرار گرفتند و تحت امر سپاه قرار گرفتتند و همین بسیجیها بودند که اصلا سپاه را تشکیل دادند.


وی ادامه داد: اولین سپاهیها، بسیجیهایی بودند که برای دفاع مسلحانه از انقلاب حرکت کرده بودند. به تدریج که تهدیدات گسترش پیدا کرد و در 31 شهریور 59 که صدام به جمهوری اسلامی حمله کرد بسیجیها جدای از بلد بودن آموزشهای نظامی به سمت خوزستان و کرمانشاه، کردستان حرکت کردند و آنجا سلاح به دست گرفتند و سازماندهی شدند. در روزهای اول بسیجی تنها توسط سپاه به کار گرفته نمیشد بلکه در آبادان که سپاهی فرماندهی را به عهده داشت به او کمک میکردند و در مناطقی که ارتش مشغول به دفاع بود بسیجیها در کنار برادران ارتشی قرار میگرفتند.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: خضوع مقام معظم رهبری که در آن زمان امام جمعه بودند و دعوت ایشان از بسیجیها و عزیمت خودشان به جبهه نقش زیادی در سازماندهی نیروهای بسیج داشت که اسم آن فرماندهی جنگهای نامنظم بود و شهید چمران ریاست این ستاد را به عهده داشت و آقا فرماندهی میکردند. در این مرحله آقا با فرماندهی مشترک با نیروهای ارتشی و سپاهی و بسیجی توانستند محاصره سوسنگرد را بشکنند و هزاران نفر از جوانان انقلابی که در محاصره قرار داشتند نجات پیدا کردند.


فیروزآبادی افزود: زمانی که سپاه متوجه حضور مردم شد تاکید کرد که بدون آموزش سلاح و رزم نمیتوان از این نیروهای بسیجی استفاده کرد.لذا در تمام استانها و شهرستانها مراکز آموزش نظامی به بسیجیها راه اندازی شد و تمام نیروهای ارتشی، ژاندارم، پرسنل نیروی هوایی ارتش و هوانیروز مشغول آموزش نظامی به بسیجیها شدند. یعنی در روزهای اول آموزش بسیجیها منحصر به سپاه نبودو همه نیروهایی که رزم را بلد بودند به بسیجیها آموزش میدادند. بعدها بسیجیها تحت امر سپاه سازماندهی شدند و به جبههها اعزام شدند.
 

وی ادامه داد: در عملیات بیتالمقدس که عملیات فتح خرمشهر بود، 150 گردان بسیجی حاضر به خدمت شدند و ارتش و سپاه را حمایت کردند ما چندین میلیون بسیجی در کشور داشتیم که این چند میلیون آموزش نظامی دیدند و ممکن بود دانشجو، پزشک یا استاد دانشگاه باشند اما به محض اینکه در یگان سپاهی که حضور داشتم علامتی دریافت میکردند که عملیاتی در جریان است به سرعت ساک خود را بر میداشتند و خود را به جبههها میرساندند و بعد از پیروزی در عملیات ساکها را بر میداشتند و به سر کار خود بر میگشتند. این بسیجیها حتی اسیر و جانباز هم داشتند و آنهاییکه مجروح میشدند همهشان به پشت خط باز نمیگشتند بلکه حتی بسیجیهایی وجود داشتند که با قطع دست و پا بعد از مداوای جزئی در جبههها حاضر میشدند و این موضوع جزو معجزات دوران دفاع مقدس است.


** ناگفتههایی از حضور دو فرمانده سپاه در لبنان برای ایجاد خط دفاعی در برابر صهیونیستها


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه برای اولین بار میخواهم خاطرهای را در رسانه ملی بیان کنم اظهار داشت: بنده در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بودم و بیمارستانی را به بعلبک برده بودم تا در آنجا مستقر شود چرا که در روزهای اولیه حمله اسرائیل به لبنان قرار داشتیم و مجروحانی وجود داشتند. در آنجا دو نفر از فرماندهان سپاهی ما اعزام شده بودند تا وضعیت لبنان را بررسی کنند تا خط دفاعی در برابر صهیونیستها را تشکیل دهند. یکی از همراهان آنها به من میگفت آقای دکتر این دو برادر مجروحیت زیادی دارند.
 

فیروزآبادی ادامه داد: من به این دو برادر اصرار کردم تا آنها را معاینه کنند و دیدم در ران یکی از این برادران زخمی بسیار عمیق وجود دارد که دست من در این ران جا میشد و زمانی که پانسمان را برداشتم دیدم که این زخم عمیق در پای این فرمانده قرار دارد و به او گفتم که با این وضع حق نداری به لبنان بروی بلکه باید به ایران بر گردی تا معالجه شوی تا اگر لازم شد مجددا به لبنان بیایی. این فرد به من گفت که برادر دیگرمان زخم بزرگتری دارد و او اجازه نداد که او را معاینه کنم و همین دو نفر به لبنان رفتند و اسیر شدند و جزء رفقایی به شمار میروند که امیدواریم روزی به میهن بازگردند و اگر شهید شدهاند با امام و شهدا محشور باشند.


وی گفت: بسیجی برای انتظار خبر عملیات خواب و آرامش نداشت و میخواست هر چه زودتر به جبهه اعزام شود. حتی در جامعه پزشکی خودمان نیز تعدادی از پزشکان حضور داشتند که متخصص جراح بودند و جزء جراحان بزرگ کشور به شمار میرفتند آنها همواره ساکهای خود را آماده نگه میداشتند تا در صورت نیاز به جبههها اعزام شوند. فرق بسیجیان جامعه پزشکی با سایر بسیجیان این بود که سایر بسیجیان را در خطوط مختلف جبهه جابجا میکردند و حتی از بسیجیها برای عملیات فریب هم استفاده میشد یعنی بسیجیها به ما اعتراض میکردند که ما به منطقهای اعزام شدهایم اما عملیات انجام نشد و میگفتند چرا ما را به منطقه فریب فرستادهاید اما پزشکان مجبور بودند به همان مناطق اصلی عملیاتی بروند و تنها 3 یا 4 ساعت قبل از عملیات به آنها اطلاع داده میشد که عملیات لو نرود.


** بسیجیان در برابر اراده امام خامنهای شناور عمل میکنند


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه امروز بسیجیان در برابر اراده امام خامنهای شناور عمل میکنند و هر چه ایشان اراده کنند انجام میدهند گفت: رهبر معظم انقلاب بر تولید علم تاکید کردند و امروز بسیجیان نیز در بحث تولید علم کمک میکنند و ماهوارهها را همین بسیجیها درست کردند. انرژی صلح آمیز هستهای نیز به دست همین بسیجیها درست شد. امروز امام ما تاکید دارند که همه ملت ایران بسیجی هستند و هر کس خودش را به میدان بیاورد و برای نیازهای کشور و اسلام انقلابی تلاش کند بسیجی است.
 

فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: اولین دستاورد جنگ، ساختن انسان با الفبایی بود که امام خمینی (ره) اراده کرده بودند.


** واژه ایثار در دفاع مقدس مجددا احیاء شد


وی با بیان اینکه واژهها در دوران دفاع مقدس مجددا تعریف شدند اظهار داشت: مثلا واژه ایثار در دفاع مقدس مجددا احیاء شد و ما دیدیم که همه واژهها در دفاع مقدس معنای معطر و نورانی گرفت و الگویی به انسانها از الگوی اسلام ناب ارائه شد.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه حسینی، زینبی و علوی عمل کردن در دفاع مقدس شناخته شد اظهار داشت: واژههای نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه در دفاع مقدس مجددا تفسیر شد. دستاورد دیگر دفاع مقدس انتقال تجربیات به سراسر کشور و ایجاد وحدت میان ملت ایران بود. بهگونهای که ترک، کرد، بلوچ، فارس، شمالی، جنوبی، شرقی و غربی همه با هم به جبههها میرفتند و کنار هم حرکت میکردند و در جبههها زندگی مشترک انقلابی پیدا شد.


فیروزآبادی ادامه داد: فرهنگی که در دفاع مقدس وحدت و اتصال بین ملت ایران را ایجاد کرد با خون و جان نوشته شد و اقشار و اقوام مختلف ملت ایران همدیگر را در جبههها درک کردند و یکپارچگی را احساس کردند.


** قدرتمندی فعلی ایران بیمه زمان جنگ است


وی با بیان اینکه دفاع مقدس اقتدار ملت ایران را به جهانیان ثابت کرد افزود: قدرتمندی فعلی جمهوری اسلامی ایران بیمه زمان جنگ است چرا که ملت ایران در دفاع مقدس توانست بر همه ابرقدرتها پیروز شود ما شاهد بودیم که صدام با وجود کافر بودن در پایان جنگ به دست خودش الله اکبر را بر پرچم عراق نوشت. الله اکبر رزمندگان ما دل صدام را شکست لذا امروز هیچ قدرتی جرات پیدا نمیکند که به سمت ملت ایران بیاید.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه پزشکان ما در دوران دفاع مقدس اقدامات خیره کنندهای انجام دادند گفت: علم پزشکی بر اثر اتفاقات دوران دفاع مقدس چندین برابر جهش پیدا کرد و کارهای مهندسی و معماری نیز از زیر صفر امروز به 70 درصد رسیده است. به گونهای که مهندسی و صنعت ما با دنیا رقابت میکند. در ادبیات و شعر و هنر نیز فهم هنر انقلابی افزایش پیدا کرد و هنر نهیلیستی و هنر برای هنر به هنر برای عشق تبدیل شد. امروز نمیتوانیم زاویهای را در ابعاد علوم انسانی و فناوریهای روز پیدا کنیم که دفاع مقدس هسته اولیه آن را شکل نداشته باشد.


فیروزآبادی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس گنجی است که هنوز گشوده نشده و هر کسی که تلاش کرده تنها توانسته بخشی از این گنج را استخراج کند گفت: هنوز فرصتهای فراوانی است تا بر پایههای نورانی دفاع مقدس بناهای رفیع و چشمپرکن برای جهانیان بسازیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار