در نشست خبری جشنواره «دف؛ نوای رحمت» مطرح شد؛

بیژن کامکار: موسیقی سنتی در حال انقراض است/ زرویی‌نصرآباد: محدودیت‌های بودجه همواره برای فرهنگ اعمال می‌شود

نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوازی «دف؛ نوای رحمت» در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲ - 07August 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوازی «دف؛ نوای رحمت» با حضور «بیژن کامکار» دبیر افتخاری جشنواره، «محمد زرویی نصرآباد» مدیرعامل سپهر سوره هنر و «امین مرادی» رییس حوزه هنری استان کردستان در حوزه هنری برگزار شد.

بیژن کامکار: انقراض موسیقی سنتی/ فعالیت 150 کانال ماهواره‌ای علیه موسیقی ایرانی

«بیژن کامکار» دبیر افتخاری این جشنواره در سخنانی با تاکید براینکه موسیقی سنتی در حال منقرض شدن است، اظهار داشت: 150 کانال ماهواره‌ای بر ضد موسیقی ما کار می‌کنند و ما کار خودمان را ادامه می‌دهیم؛ با این وجود تکنولوژی کمر ما را خم کرده است. امروزه به شکل‌های بسیار نامناسبی موسیقی مبتذل را بین مردم پخش می‌کنند و با کمک موسیقی به موسیقی ضربه می‌زنند.

وی گفت: از روزی که دف به دست گرفتم، آرزو داشتم روزی هزاران نفر دف بزنند و امروز میلیون‌ها نفر دف به واسطه برگزاری این جشنواره به دست دارند و به آرزویم رسیدم و از حوزه هنری تشکر می‌کنم که بانی این امر خیر شد.

دبیر افتخاری این جشنواره با بیان اینکه در تصور عامه هرچیزی که گرد و پوستین باشد، دف است که اشتباه است، اظهار داشت: دف با شکل و ویژگی‌هایی که در ایران وجود دارد، در هیچ‌کجای دنیا وجود ندارد و اختصاصاً متعلق به ایران است.

کامکار به حضور در فستیوال‌های مختلف بین‌المللی اشاره کرد و تصریح کرد: شاید نزدیک به 150 نوع ریتم با سازهای توبه‌ای نواخته می‎شود اما هیچ‌کدام از این ریتم‌ها همانند ریتم دف نیست. دف از ابتدا در ایران وجود داشته و متعلق به موسیقی ایرانی است.

وی افزود: دف در اشعار بزرگانی چون رودکی مورد اشاره قرار گرفته و نشان از قدمت آن در موسیقی ایرانی است. با ورود اسلام به ایران، سازهایی مانند چنگ و عود به مناطق دیگر دنیا مهاجرت کردند اما دف و نی بخاطر بست نشینی با مراسمات آیینی ماندگار شدند.

کامکار افزود: دف در گذشته همانند اذان که فراخوان نماز است، چنین کاربردی داشته است. دف تا سال 1352 در خانقاه بود و ما آن را بیرون آوردیم. برای وارد کردن دف به موسیقی ایرانی من از چهار خلیفه بزرگ آن زمان اجازه گرفتم که حرمت این ساز حفظ شود و با مدیریت هوشنگ ابتهاج و با کمک محمدرضا لطفی آن را مطرح کردیم.

مرادی: سنندج به عنوان مهد و خاستگاه دف جهان ثبت شد

در ادامه مرادی رییس حوزه هنری کردستان گفت: دف نوازی حامل معنا و حاوی مسائل هویتی است؛ سازی ضربی با پیشینه عرفانی و آیینی و متعلق به مناسک مذهبی است که در طول تاریخ با مراسم فرهنگی همراه بوده و از کنج خانقاه‌ها به دل جامعه راه پیدا کرده است. دف در نیایش و ذکر و سماع خانقاهی و ... استفاده می‌شود. بین مردم کردستان این ساز تقدس دارد و حلقه مهم در ایجاد وحدت و تقریب مذاهب است. دف گسترده‌ترین ساز مذهبی با گستره جغرافیایی بسیار وسیع از خلیج فارس تا شبه جزیره قفقاز است.


وی با ارائه توضیحاتی درباره جشنواره «دف؛ نوای رحمت» ادامه داد: این جشنواره در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در دیدار ایشان از کردستان در اردیبهشت 88 که استان کردستان را استان فرهنگ و هنر نامگذاری و این مدال را به این استان اهدا کردند، برگزار می‌شود. ما به عنوان نمایندگان حوزه هنری این فرمایشات را کلید واژه و نقشه راه قرار داده‌ایم و با این جشنواره به مقابله با تکفیر رفته‌ایم. مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در میدان آزادی به طریق نقشبندیه و قادریه اشاره داشتند و حمایت و تقویت طریقت و خانقاه را از راه‌های مبارزه با افراطی گری مذهبی دانستند.

مرادی درباره اهداف این جشنواره بین‌المللی گفت: ترویج مضامین و مفاهیم رفیع اسلامی و انسانی، کشف و حمایت از استعدادهای جوان، مقابله با تهاجم فرهنگی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری فاخر، خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی، توجه به موسیقی عرفانی برگرفته از تعالیم دینی و اسلامی، تحکیم پایه‌های وحدت و همدلی در بین مسلمانان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موسیقی عرفانی نیز از جمله اهداف این جشنواره است.

رییس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به بخش‌های بین‌المللی، سراسری و جنبی در نهمین دوره از جشنواره گفت: بخش بین‌الملل به صورت غیر رقابتی و بر اساس میزان درخواست گروه‌های مختلف از کشورهای منطقه برگزار می‌شود. بخش سراسری شامل تک نوازی، گروه نوازی و مولودی خوانی است. برگزاری ورک شاپ‌ها و نشست‌های تخصصی در این دوره نیز پیش بینی شده است.

وی درباره مقررات جشنواره نیز گفت: بخش تک نوازی در دو رده سنی نوجوانان و بزرگسالان آقا و خانم برگزار می‌شود، بخش مولودی خوانی ویژه آقایان و به صورت گروهی برگزار می‌شود و در بخش مولودی خوانی با توجه به هویت جشنواره تنها ساز دف و سازهای دو طبله و تاس مجاز به شرکت هستند و سازهای به اصطلاح ملودیک (ایرانی و غیرایرانی) حق شرکت ندارند.

مرادی همچنین عنوان کرد : همنوازی گسترده‌ای که سال گذشته در عمارت خسرو آباد سنندج برگزار شد به ثبت ملی رسید و باعث شد ساز دف را به نام سنندج می‌شناسند و استان کردستان در حال حاضر به عنوان مهد و خاستگاه دف جهان ثبت شده است.

زرویی نصر آباد: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی توسط وزارت‌خانه‌های بی‌ربط به فرهنگ
در ادامه این مراسم «محمد زرویی نصر آباد» مدیرعامل سپهر سوره هنر گفت: امسال سال خوبی به لحاظ مالی برای بخش فرهنگ و هنر نیست؛ دولت با توجه به محدودیت‌هایش در اولین بخشی که صرفه‌جویی را لحاظ می‌کند، بخش فرهنگ و هنر است و متاسفانه در این شرایط شاهد هستیم که برخی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های بی ارتباط جشنواره‌های متنوع فرهنگی هنری را به طور خیلی مفصل و با بودجه زیاد برگزار می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته قول بین‌المللی کردن جشنواره را داده بودیم و پای آن هستیم. سه گروه مهمان خارجی در این دوره شرکت کرده‌اند که شامل گروه «مولانا» از کردستان عراق، گروه «غوالی» از هند و افغانستان و گروه «سماج» از بوشهر که گروه عربی زبانی است، می‌شوند.

زرویی همچنین توضیح داد: از دوره چهارم در سال 93 بخش تجلیل را در جشنواره گنجانده‌ایم که مدنظرمان پیشکسوتان عرصه موسیقی به خصوص در منطقه کردستان بوده است که در ابتدای امر با استاد بیژن کامکار شروع شد و ما در خدمتشان بودیم و هستیم و ایشان به حق پدر دف ایران و پدر معنوی جشنواره دف نوای رحمت نیز هستند.

وی عنوان کرد : در بخش تجلیل امسال از استاد محمد جلیل عندلیبی تقدیر و تشکر می شود و مستندی از ایشان نیز در جشنواره اکران خواهد شد. دردوره پنجم از 18 استان شرکت کننده داشتیم در حالیکه امسال از 30 استان کشور شرکت کننده در جشنواره حضور دارد و این رشد و تسری و علاقه‌مندی به هنر دف نوازی که از هنرهای اصیل ایرانی است، دلگرم کننده است و اگر امکانات مالی اجازه بدهد از ظرفیت‌های بین‌المللی هم بیشتر استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار