با صابران عاشق -۱۸/اصغر عزیزی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

عراق را مجبور کردیم تا «لشکری» با تشریفات وارد کشور شود

اصغر عزیزی گفت: برای ورود «حسین لشکری» تشریفات برپا کردیم. ابتدا عراق نمی‌پذیرفت، ولی ما گفتیم که حتما باید حسین لشکری با تشریفات و استقبال نظامی وارد کشور شود.
کد خبر: ۳۵۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ - 09August 2019

عراق را مجبور کردیم تا لشکری با تشریفات وارد کشور شودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سرلشکر «حسین لشکری» خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که ۱۲ عملیات هوایی انجام داد. وی در اوایل جنگ در یکی از عملیات‌ها هواپیمایش دچار سانحه شد. این حادثه منجر به اسارت وی شد. سرلشکر حسین لشکری پس از ۱۸ سال اسارت (۶۴۱۰ روز) در زندان‌های رژیم بعث عراق، در فروردین ۱۳۷۷ به ایران بازگشت. او دارای درجه جانبازی ۷۰ درصد بود و در طول جنگ تحمیلی تا پیش از اسارت توانست در ۱۲ عملیات هوایی شرکت کند. او از سوی مقام معظم رهبری به لقب «سید الاسراء» مفتخر شد. سرانجام این سرلشکر سرافراز ۱۹ مرداد ۸۸ بر اثر عارضه‌های ناشی از دوران اسارت در سال‌های جنگ تحمیلی به همرزمان شهیدش پیوست.

«اصغر عزیزی» معروف به «حاج آقا عزیزی» عضو کمیسیون اداره اسرای جنگی بود. برخی او را پدر اسرا می‌نامند. او مقدمات بازگشت حسین لشکری از عراق به ایران را انجام داده است. خاطره لحظه ورود حسین لشکری به کشور و نخستین گفت‌وگو با همسرش را از زبان اصغر عزیزی بخوانید:

حسین لشکری آخرین اسیر در بند رژیم بعث بود که در سال ۷۷ وارد کشور شد. برای ورود این آزاده بزرگوار تشریفات برپا کردیم. ابتدا عراق نمی‌پذیرفت، ولی ما گفتیم که حتما باید حسین لشکری با تشریفات و استقبال نظامی وارد کشور شود. وقتی لشکری وارد نقطه صفر مرزی شد، حلقه گل را بر گردنش انداختیم و با حضور نیرو‌های نظامی و اجرای سرود زنده، به خاک کشور قدم گذاشت. لشکری از این موضوع خبر نداشت، پیش از اینکه مراسم آغاز شود، در گوشش گفتم که مراسمی به یمن ورودش برگزار خواهیم کرد.   

نیرو‌های لشکری و کشوری برای استقبال آمده بودند. پس از اتمام مراسم، نیرو‌ها به دور او حلقه زدند و ورودش به کشور را تبریک گفتند.

چند ساعت بعد از ورودش به همسرش اطلاع دادیم که حسین لشکری آزاد شده است و ترتیب انجام یک مکالمه تلفنی را دادیم. پیش از این با یک خبرنگار و فیلمبردار هماهنگ کرده بودیم که به منزل لشکری برود. مکالمه لشکری و همسرش ضبط و در صدا و سیما پخش شد.

برنامه دیگرمان برای لشکری و دیگر اسرای خلبان، دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. پس از هماهنگی، ۹۵ خلبان با رهبر دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار فرمودند «خدای متعال را با تمام وجود سپاسگزارم که این نقطه غم انگیز همیشگی را در خاطرات ما و ذهن ما و ملت ایران زدود؛ و شما عزیزان میهن و آزادگان عزیز که حقیقتا سربازان فداکار انقلاب اسلام بودید در دشوارترین شرایط شما را به آغوش میهن و خانواده برگرداند.»

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار