ربانی مطرح کرد؛

تمدن‌سازی بومی راهکار‌ مقاومت در برابر فرهنگ غرب

رایزن فرهنگی سابق ایران در اندونزی و تایلند گفت: در شبه قاره هند فضای جامعه بشری به سمتی می‌رود که در برابر فرهنگ غرب سدی ایجاد شود و راهکار مقاومت در برابر فرهنگ غرب و آمریکا، تولید زیرساخت تمدن بومی است.
کد خبر: ۳۵۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ - 10August 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، برنامه «آغاز یک پایان» با موضوع (بررسی علمی افول قدرت آمریکا در جهان، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در رقابت با آمریکا) با حضور محمدعلی ربانی، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی وزارت فرهنگ و ارتباطات و رایزن فرهنگی سابق در اندونزی و تایلند روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

محمدعلی ربانی اظهار داشت: مسائلی که امروز در روابط فرهنگی با آن درگیر هستیم مانند ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی مدت‌ها در قالب مطالعه و پژوهش، همچنین نشست علمی و اخذ نقطه نظرات پژوهشگران و اهل علم بر آن کار شده و هنوز کار بر آن ادامه دارد. هر چند که ما با این نوع کار پژوهشی فاصله داریم، اما در واقع تمرکز پژوهشی بر طرح‌های ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی، امروز بسیار مورد توجه سیاست‌های فرهنگی کشور‌های معارض با ماست. با این حال من معتقدم اگر ما یک وظیفه بیشتر در تعاملات فرهنگی نداشته باشیم، آن وظیفه، تبیین و ترویج و تبلیغ ارزش‌های انقلاب اسلامی و شیعی باید باشد. این وظیفه را می‌توان در رویکرد‌های فرهنگی و تمدنی و با روش‌های متناسب با فهم قدرت معرفی و منتقل کرد.

وی افزود: یکی از دغدغه‌ها و مسائلی که ما در آسیای جنوب شرقی داشتیم، معرفی و تبلیغ شیعه بود، اما در آسیای جنوب شرقی، شیعه را می‌توان از دور تبلیغ کرد، یکی رویکرد کلامی و مسائل ایدئولوژیکی و دیگری با رویکرد تاریخی و فرهنگی تمدنی. شاید در یک حوزه‌ای مانند عراق رویکرد‌های مقاومتی بتواند خیلی موثر و پاسخگو باشد، اما در کشور‌های آسیای جنوب شرقی که ملاحظات و حساسیت‌های سیاسی و مذهبی وجود دارد، طبیعتا روش مناسب در تبلیغ تشیع، ارزش‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی است. از آنجا که تشیع سهم تاریخی موثری در تمدن‌سازی و اسلامی‌سازی در بسیاری از جوامع دارد، یکی از ظرفیت‌هایی است که امروزه می‌توان از این قابلیت در بیان و تبیین ارزش‌ها و گفتمان‌های موثر نیز استفاده کرد.

رایزن فرهنگی سابق در اندونزی و تایلند ادامه داد: همان‌گونه که تشیع در گذشته توانسته بود تاثیرگذاری‌اش را در میان ملت‌ها داشته باشد و فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز شد و امروز رکن و جزئی از فرهنگ و تمدن و ظرفیت‌های اجتماعی قابل قبول جوامع شده است؛ به نظر می‌رسد امروز هم بتوانیم با بهره‌گیری از فهم مشترکی که یک تجربه تاریخی مثبت نیز نسبت به آن اتفاق افتاده است، از ظرفیت آن در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی بهره بگیریم، ظرفیتی که شیعه دارد، در کنار گفتمان و ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌تواند قابل جمع باشد، یعنی گفتمان انقلاب اسلامی در عدالت‌خواهی را می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگی و تاریخی تمدنی منتقل کرد. چون یک حس مشترک و فهم مشترک می‌تواند به درستی شکل بگیرد.

محمدعلی ربانی با اشاره به تحولات منطقه شبه قاره و کشور‌های قدرتمند اسلامی گفت: ظهور قدرت‌های نوظهور عمدتا در بخش‌های سیاسی و تجاری است، اما به نظر می‌رسد آنچه که امروز در برخی حوزه‌ها مانند اندونزی، ترکیه، مالزی، هند و به ویژه جمهوری‌اسلامی اتفاق می‌افتد، زمینه و بسترسازی مناسبی برای ممکن بودن ظهور تمدن‌های جدید است و فراهم شدن فضا‌های رقابتی بیشتر با تمدن غرب و آمریکا. به نظرمی‌رسد در این سمت که جامعه بشری پیش می‌رود، این احساس نیاز در میان بسیاری از ملت‌ها شکل گرفته که یکی از راهکار‌های اصلی مقاومت در برابر فرهنگ غرب و آمریکا ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی تمدنی بومی است.

وی افزود: آنچه که امروز به ویژه در شبه قاره و هند شاهد آن هستیم و به سرعت اتفاق می‌افتد، چشم‌انداز مناسبی را در شکل‌گیری قدرت‌های نوظهور و همچنین ایجاد یک تمدن مشترک آسیایی در آینده نزدیک نشان می‌دهد. از سویی مجموعه ساز و کار‌هایی که پیش‌بینی شده در قالب سازمان‌های منطقه‌ای فرهنگی و میل به تشکیل یکسری نهاد‌های فرهنگی منطقه‌ای ناشی از همین احساس نیاز است؛ لذا امروز اکو فرهنگی یا بخش‌های دیگری که تمایل به فعالیت فرهنگی دارند، فعالیت‌هایشان در حال سامان پیدا کردن است، به نظر می‌رسد این احساس نیاز در بسیاری از کشور‌ها شکل گرفته که نیازمند تقویت وجه فرهنگی و تمدنی خودشان هستند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها