مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان:

خبرنگار بایستی با مطالبه‌گری حق مردم را ادا کند

سرهنگ حجت الله ناصرپور گفت: خبرنگار بایستی با مطالبه‌گری حق مردم را ادا کند و خبرنگار شجاع‌ترین پایگاه در مقوله رسانه است چرا که بایستی با نزدیکی به سوژه‌ها عینیت را بیان کنند.
کد خبر: ۳۵۷۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲ - 10August 2019

خبرنگار بایستی با مطالبه‌گری حق مردم را ادا کند

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم‌آباد، سرهنگ «حجت‌الله ناصرپور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان امروز (شنبه) در نشستی صمیمی با خبرنگاران  فعال حوزه دفاع‌ مقدس استان لرستان که به میزبانی خبرگزاری دفاع‌پرس لرستان برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره خبرنگار شهید «محمود صارمی» و روز خبرنگار اظهارداشت: شهید «محمود صارمی» در دوران دفاع مقدس در جبهه های نبرد حضور داشت تا اینکه در این راه در حالی که با کفار و معاندین و وهابیون افغانی گرفتار اسارت شدند، در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر در «مزار شریف» به شهادت رسید.

 وی افزود: نامگذاری  روز شهادت این خبرنگار لرستانی به نام روز خبرنگار باعث افتخارات ما لرستانی‌ها است که امیدواریم خبرنگاران با حقیقت گویی راه این شهید را ادامه دهند.

سرهنگ ناصرپور با اشاره به آیه «ن والقلم و مایسطرون» گفت: قسم خدا به قلم نشانه اهمیت قلم و نوشتن است و خبرنگاران سربازان واقعی نبرد رسانه‌ای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان نقش خبرنگاران را در مدیریت دانش بسیار مهم  دانست و بیان کرد: دانش  2 وجه تصریحی و ضمنی دارد، دانش تصریحی آن چیزی که نوشته می‌شود و دانش ضمنی آن چیزی است که در ذهن انسان‌هاست و هنوز استخراج نشده است و خبرنگاران به عنوان واسطه بین قدرت حاکم و مردم، با مصاحبه و گفت و گو، آن بخش دانش ضمنی را از مردم استخراج و تبدیل به دانش تصریحی می‌کنند که کار بسیار ارزشمندی است.

 وی با بیان اینکه نوشتن وحی باعث ماندگاری آن شد، تصریح کرد:  انبیاء، کتاب‌های آسمانی مانند تورات، انجیل و قرآن را نوشتند که ماندگار شدند.

 ناصر پور خاطر نشان کرد: در واقع خبرنگاران علم و آگاهی بشریت را ثبت و ضبط می‌کنند و در قالب دانش تصریحی در طبق اخلاص  می‌گزارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان خبرنگاری را یک حرفه و یک شغل بسیار مقدس دانست و گفت:  صحت گفتار، دقت، استاندارد بودن، انصاف در نوشتار و توازن  در بیان واقعیات در نوشتار از ویژگی های کار خبرنگاری است.

 وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی خبرنگاران« شرافت» را به سایر مولفه‌های خبرنگاری اضافه کردند، افزود: شرافت را شهید صارمی‌ها و شهدای خبرنگار به مؤلفه‌های شغل خبرنگاری اضافه کردند.

ناصرپور یادآورشد: انقلاب اسلامی ما  با نگاه انقلابی، جهادی و ارزشی، بویژه در هشت سال دفاع مقدس گرد و غبار بسیاری از واژه‌ها مانند واژه «مقاومت» را برداشت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان گفت: خبرنگاران جمهوری اسلامی ایران انسان‌های شرافتمندی   هستند که این شرافت مبتنی بر گفتمان الهی شریعتمدار اسلام ناب محمدی(ص) است.

وی با تأکید بر اینکه در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به خبرنگاران به چشم انسان‌های آزاده، بی طرف، آشنا به حرفه خودشان  و شرافتمند نگاه می‌شود، افزود: اگر در مدیریت رویدادها و حوادث نقصی مشاهده شود خبرنگاران بر اساس واقعیت و حقیقت گویی نقص را بی طرفانه اعلام کنند و زبان گویای جامعه هستند.

ناصرپور با بیان اینکه وظیفه خبرنگاران با مطالباتی که از مسئولین دارند، رساندن خبر همگانی به مردم است، تصریح کرد: خبرنگار بایستی با مطالبه‌گری حق مردم را ادا کند و خبرنگار شجاع‌ترین پایگاه در مقوله رسانه است چرا که بایستی با نزدیکی به سوژه‌ها عینیت را بیان کنند که البته این مهم علاوه بر فرصت‌آفرینی برای مردم ، عاملی برای تهدید خبرنگار نیز محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: نزدیکترین افراد به گفتمان رزمندگان، در دوران فاع مقدس، خبرنگاران بودند، کسانی که حقایق جنگ را قدم به قدم  و پا به پای رزمندگان  حرکت کردند و حقایق جنگ را بیان کردند و یکی از وظایف خبرنگاران جوان این است که با مصاحبه با خبرنگاران دوران دفاع مقدس مانع از تحریف واقعیات جنگ شوند.

ناصرپور با ذکر این مطلب که امروز با توسعه فضای مجازی هر شهروند یک خبرنگار است، گفت: خبرنگاران اصلاح‌کننده کارهای مسئولان و مشوق فعالیت‌های ارزنده هستند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در ادامه سخنان خود گفت: اگر بخواهیم فرهنگ ناب انقلاب که در هشت سال دفاع مقدس تجلی یافته را به جوانان امروزی و همه سلحشوری و حماسه آفرینی رسانی‌ها را و همه جان فشانی ها و گذشت و از خود گذشتگی رزمندگان را معرفی کنیم، باید عمده مطالبات امروز خبرنگاران استان بر تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس متمرکز شود.

ناصر پور ادامه داد: ترویج فرهنگ ایستادگی در مقابل دشمن قوی‌پنجه که امروزه در فضای مجازی به دنبال بمباران تبلیغاتی و جنگ نرم علیه جوانان ایران اسلامی بوده، ضرورتی انکارناپذیر است.

وی محافظه‌کاری را آفتی برای رسانه‌ها دانست و بیان کرد: گاهی برخی جناح‌های خاص سیاسی به دنبال همراه کردن خبرنگاران با افکار خود هستند و این موضوع آفتی برای خبرنگار و رسانه بوده که بایستی از آن پرهیز کرد.

ناصرپور تأکید کرد: امروز جبهه فرهنگی به مراتب صدها برابر جبهه نظامی حائز اهمیت است و خبرنگاران سربازان شرافتمند جبهه فرهنگی به گستردگی قلب تمامی جوانان بوده که می‌توانند در توطئه نقشه‌های شوم دشمنان موثر واقع شوند.

همچنین مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان نبود اعتبار را عامل مهم به درازا کشیدن روند تکمیل باغ موزه دفاع مقدس دانست  و یاد آور شد: احداث باغ موزه دفاع مقدس سال 90 با زیربنایی بالغ 132 هزارمترمربع شروع و تاکنون حدود 110 میلیارد ریال از اعتبارات استانی و ملی برای آن هزینه شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ادامه داد: هم‌اکنون پیشرفت فاز نخست از 9 فاز باغ موزه دفاع مقدس 80 درصد بوده، ضمن اینکه اعتبار مصوب امسال استان برای این مجموعه یک و نیم میلیارد تومان است.

ناصرپور با اشاره به سبک معماری باغ موزه دفاع مقدس لرستان اظهار داشت: این سبک معماری منطبق با فرهنگ بومی استان لرستان است.

وی به حضور 103 شهیدگمنام در استان اشاره و تصریح کرد: تاکنون 17 یادمان شهید گمنام در استان ساخته شده، 11 مورد در حال تکمیل و طراحی بوده و 4 مورد نیز بدون اقدام مانده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان تأکید بر اینکه گردشگری مذهبی دغدغه مسؤولان استان نیست، گفت: اگر مسئولی دلسوز نظام و ارزش‌های دفاع مقدس که امروز در پایداری امنیت و جلوگیری از نبرد رسانه‌ای و جنگ نرم بسیار کارگشا و موثر باشد، بایستی دغدغه فرهنگی داشته و اولویت‌ها را صحیح و متناسب با شرایط روز جامعه قرار دهد.

وی میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل کامل باغ موزه دفاع مقدس لرستان را 20 میلیارد تومان بیان و تأمین آن را نیازمند کمک مسؤولان استانی و ملی عنوان کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان محرومیت  استان لرستان را ناشی از محرومیت مدیریتی دانست و اظهار داشت:  محرومیت استان لرستان  ناشی از منابع و ظرفیت‌های خدادادی نیست.

ناصر پور با ابراز تأسف از اینکه گاهی برخی مدیران دغدغه و اولویت فرهنگی ندارند، افزود:  نداشتن دغدغه فرهنگی عامل مهمی برای تکمیل نشدن مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس لرستان است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار