مجید شاه‌حسینی:

تهیه کتاب‌های جامع یکی از اهداف راهبردی برای بهره‌برداری پژوهشگران است

«مجید شاه‌حسینی» کارشناس ارشد اسناد در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت: تهیه کتاب‌های جامع یکی از اهداف مهم و راهبردی برای بهره‌برداری پژوهشگران و محققین است. خصوصاً که در بحث تبادل اسرا آمارهای مشخص و متقنی وجود نداشت.
کد خبر: ۳۵۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۶ - 14August 2019

.«مجید شاه‌حسینی» کارشناس ارشد اسناد در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، ناظر محتوایی و ناظر فنی کتاب چهار جلدی جامع «اسناد تبادل اسرا» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس در خصوص موضوع این کتاب اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از ماموریت های سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، تالیف کتاب‌های جامع اسنادی است و این برنامه در اهداف این سازمان گنجانده شده است از سال گذشته تصمیم گرفتیم که در ارتباط با بحث اسرا و آزادگان کتابی را تالیف کنیم. با همکاری دوستان در سازمان اسناد، شروع به تحقیق و تهیه مقدماتی کردیم تا کتاب جامع اسناد تبادل اسرا در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را منتشر کنیم. این کتاب در چهار جلد تنظیم شده که جلد نخست آن توضیحات کلی در مورد موضوعات مربوط به اسارت آزادگان و اسرای عراقی و دیگر موارد مربوط به آن است و سه جلد بعدی پیوست جلد اول هستند که شامل فهرست اطلاعات و اسامی اسرای ایرانی و عراقی است.

وی ادامه داد: جلد اول کتاب شامل سه فصل است، فصل اول مربوط می شود به اسارت در جنگ تحمیلی هشت ساله که خود شامل هشت بخش است، «اسارت از دیدگاه اسلام»، «اسارت از دیدگاه حقوق بین‌الملل»، «اسارت و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ»، «دولت ایران و مبادی پیگیری اسرای ایرانی و عراقی»، «اسرای ایرانی در اسارت‌گاه‌های عراق»، «نقش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در امور اسرای ایرانی»، «بررسی عملکرد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در رابطه با اسرای عراقی» و در نهایت «جدول های تبادل اسرای ایران و عراق در جنگ تحمیلی».

کارشناس ارشد اسناد در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس توضیح داد: همچنین در فصل دوم و سوم اسناد صورت‌جلسات تبادل اسرای ایرانی و عراقی با ترجمه آنان به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. سه جلد دیگر کتاب که پیوست جلد اول است، مربوط به فهرست آزادگان بازگشتی ایران از عراق و اسرای بازگشتی عراق به کشورشان به ترتیب تاریخ بازگشت ذکر شده است. یعنی اگر شما در کتاب نگاه کنید اسامی همه اسرایی که در مراحل مختلف بین ایران و عراق تبادل شده‌اند، آورده شده است. این اسامی بر اساس اسناد و صورت‌جلسه‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تنظیم شده تا مستند بودن آن حفظ شود.

شاه‌حسینی در خصوص گروه همکاران این کتاب گفت: این کتاب در حقیقت مربوط به منابع اسناد و مدارک دفاع مقدس است که قبلا در اختیار کمیسیون‌های اسرا و مفقودین بوده توسط سردار غلامرضا علاماتی و دکتر علی منوچهری تالیف شده که بنده به عنوان ناظر محتوایی و ناظر فنی در خصوص این کتاب همکاری داشتم و آهنی رئیس دایره اسناد در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس نیز در این پروژه حضور داشت.

وی در مورد ضرورت پرداختن به چنین آثاری تصریح کرد: تهیه کتاب‌های جامع یکی از اهداف مهم و راهبردی برای بهره‌برداری پژوهشگران و محققین است. خصوصاً که در بحث تبادل اسرا آمارهای مشخص و متقنی وجود نداشت. در حالی که آمار واقعی آزادگان کمتر از عددی است که در رسانه‌ها به آن استناد می شود و این مربوط به آن است که طبق قانون، ایرانیانی که به دلایل سیاسی شش ماه در زندان های کشورهای دیگر زندانی شده باشند یا در رژیم پهلوی بازداشت شده باشند نیز جزو آزادگان محسوب می شوند، اما در این کتاب فقط به اسرای بازگشتی ایران از عراق پرداخته شده است.

این پژوهشگر تاریخ دفاع مقدس در پایان بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوع کتاب، قرار بود در ایام بزرگداشت سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی (26 مرداد)، رونمایی کتاب «اسناد تبادل اسرا» با هماهنگی‌های به عمل آمده با مؤسسه پیام آزادگان و معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در تاریخ 1398/05/26 در کنگره ملی الماس‌های درخشان ( تجلیل از آزادگان سرافراز) برگزار شود که متاسفانه معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران برنامه وزین رونمایی کتاب را از برنامه کنگره حذف کرد. ان‌شاءالله رونمایی کتاب مذکور در هفته دفاع مقدس توسط سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با مشارکت موسسه پیام آزادگان انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها