یک فعال فرهنگی:

پیام فرهنگی انقلاب باید برای نسل امروز ترجمه شود

سمیه سرافراز گفت: ارتباط مداوم با مردم و به‌ویژه نسل‌های جدیدتر و ترجمه پیام فرهنگی انقلاب از طریق رسانه ملی و چهره به چهره ازجمله راه‌های اجرای سند مهندسی فرهنگی محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۳۵۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ - 14August 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» با موضوع «گفتمان مهندسی فرهنگی؛ از نظریه تا عمل» با حضور محمداسماعیل صالحی‌مقدم سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۱۳ تهران، مدرس دانشگاه و متخصص ادیان و عرفان و همچنین سمیه سرافراز فعال فرهنگی و بین الملل از «شبکه رادیویی گفت‌وگو» پخش شد.

صالحی مقدم در ابتدای مطلب زبان مشترک را اصلی‌ترین ویژگی گفتمان عنوان کرد و اظهار داشت: با ایجاد زبان مشترک می‌توان به یک روال منطقی و قابل تحلیل و تجزیه دست یافت.

سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۱۳ تهران گفت: پسرفت‌های ما در حوزه فرهنگ و عملیاتی نکردن برنامه‌های فرهنگی در جامعه، ناشی از بسته بودن تصمیمات در حوزه فرهنگ در جامعه‌ی بسته و شیوه مدیریت سنتی است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۹ برای اولین بار بحث مهندسی فرهنگی را مطرح فرمودند: خاطرنشان کرد: رهبری در مقاطع مختلف زمانی و مکررا این موضوع را گوشزد کردند، اما تا سال ۱۳۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد مادر در حوزه فرهنگ سردرگم بود و نهایتاً «شورای تخصصی مهندسی فرهنگی» تشکیل و مقرر شد که نقشه مهندسی فرهنگی تدوین شود.

وی در ادامه مطلب، یادآور شد: این سند از سال ۱۳۸۶ معطل ماند تا اینکه در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، اما شورا از سال ۱۳۹۱ تاکنون این سند را در کجا عملیاتی کرده و با توجه به تغییر پذیری و دامنه گسترده فرهنگ، چگونه در شش سال باقی مانده این سند را به روز رسانی خواهد کرد؟

سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۱۳ تهران با اشاره به سه لایه فرهنگ در ایران گفت: لایه اول فرهنگ، فرهنگ نظری است که در آن، اطلاعات فردی، خانوادگی و اجتماعی جمع آوری می‌شود، لایه دوم لایه گرایشی و لایه سوم، لایه رفتارهاست که مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

صالحی مقدم راهکار‌های اجرایی کردن سند مهندسی فرهنگی را در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پیش بینی کرد و گفت: یکی از نرم افزار‌های فرهنگی در این خصوص، کتاب است که از آن غفلت کرده‌ایم.

همچنین در ادامه، سرافراز حرکت فرهنگی را یک حرکت کاملاً مردمی خواند و گفت: وضعیت فرهنگی جامعه باید بررسی شود و بهبود آن نیازمند توجه به فرآیند صحیح است.

وی با انتقاد از عدم تبیین و تشریح اصول تدوین شده شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۱ و قبل و بعد از آن برای مردم بیان داشت: رسیدن به هدف مطلوب جامعه به ویژه «تمدن نوین اسلامی» نیازمند مشارکت مردمی است، به عبارتی مردم باید داوطلبانه، عاشقانه و خودخواسته مسیر طولانی فرهنگ را طی کنند.

این فعال فرهنگی و بین الملل با تصریح بر نبود ارتباط بین نخبه و مردم برای تشریح مسئله فرهنگ افزود: فرهنگ به قدری گسترده و پرهزینه و طاقت فرساست که بدون حضور مردم پیش نمی‌رود.

سرافراز همچنین مطرح کرد: 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و هم اکنون مقام معظم رهبری گفتمان جدید تمدن نوین اسلامی را مطرح فرمودند، اما هم وضعیت اولیه و هم هدف نهایی (تمدن نوین اسلامی) برای مردم تشریح نشده و بخشی از جامعه و نسل جوان نیز در این میان هنوز با گفتمان رهبری ارتباطی برقرار نکرده‌اند.

فعال فرهنگی و بین الملل در پایان مطلب با اشاره به راهکار‌های اجرای اسناد بالادستی از جمله «سند مهندسی فرهنگی کشور» گفت: یکی از رویکرد‌های ما حضور مستمر و ارتباط مداوم با مردم و به ویژه نسل‌های جدیدتر و ترجمه پیام فرهنگی انقلاب از طریق رسانه ملی و رسانه چهره به چهره است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها