دفاع‌پرس منتشر کرد؛

پاوه؛ سقوط یک شهر، خروش یک ملت

خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت گرامیداشت سالروز شکست حصر پاوه با انتشار جدیدترین شماره نشریه‌ «سروقامتان» به بررسی ابعاد این واقعه و مسائل پیرامونی آن پرداخت.
کد خبر: ۳۵۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵ - 17August 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت گرامیداشت سالروز شکست حصر پاوه، با انتشار جدیدترین شماره نشریه‌ «سروقامتان» تحت عنوان «پاوه؛ سقوط یک شهر، خروش یک ملت» به بررسی ابعاد این واقعه و مسائل پیرامون آن پرداخته است.

در این واقعه که طی روزهای ۲۳ تا ۲۸ مرداد سال ۱۳۵۸ رخ داد، احزاب کومله و دموکرات با خط‌گیری از دشمنان انقلاب نوپای اسلامی به شهر پاوه هجوم آوردند و به بهانه استقلال کردستان، درپی اشغال این شهر برآمدند. در مقابل، نیروهای ژاندارمری و سپاه پاسداران به مقابله با مهاجمان پرداختند. در این میان تعدادی از نیروهای سپاه تحت فرماندهی «اصغر وصالی» ملقب به دستمال سرخ‌ها به مدافعان پیوستند. تا روز ۲۷ مرداد، برتری با مهاجمان بود. آنها با خلق فجایع انسانی توانستند تقریباً همه شهر بجز پاسگاه ژاندارمری و پادگان سپاه را تصرف کنند. پس از تلاش‌های «ولی‌الله فلاحی» فرمانده نیروی زمینی ارتش و «مصطفی چمران» نماینده دولت موقت، در نهایت با صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره)، نیروهای مسلح با همراهی بسیج مردمی، به‌ویژه مردم شریف پاوه با حضور گسترده در منطقه، مهاجمان را به عقب راندند و پاوه را از لوث اشرار متخاصم پاک کردند.

در این ویژه‌نامه ضمن مروری بر بیانات حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) درخصوص این واقعه، سخنانی از شهید مصطفی چمران، سردار علی‌اکبر مصطفوی و ابراهیم حاتمی‌کیا بازخوانی شده است. همچنین چهره‌هایی چون؛ سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل کوثری، امیر سرتیپ سید حسام هاشمی، حجت‌الاسلام حسن نوروزی و محمد حسینی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران، حسین الله‌کرم، همسر شهید اصغر وصالی و... طی گپ‌و‌گفت‌هایی، خاطرات و  دانسته‌های خود را در خصوص غائله پاوه بیان کرده‌اند.

«پاوه؛ سقوط یک شهر، خروش یک ملت»

این نشریه که با حمایت «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس»، صاحب امتیازی خبرگزاری دفاع مقدس، مدیر مسئولی سردار سید مجید هاشمی دانا و سردبیری رسول شادمانی تهیه شده است، امروز (شنبه 26 مرداد) عرضه می‌شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها