دفاع پرس گزارش می دهد/

تغییر موضع کشورهای عربی در مبارزه با اسد؛ از طرح های جدید عربی- آمریکایی تا بازگشت سفرای عرب به سوریه

موفقیت پیروزی جبهه مقاومت در سوریه و اتحاد مردم و انتخاب مجدد اسد به عنوان رییس جمهور در سوریه مهمترین دلایل تغییرات استراتژیک و سیاسی در جبهه مخالفان اسد می باشد.
کد خبر: ۳۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳ - 09December 2014

تغییر موضع کشورهای عربی در مبارزه با اسد؛ از طرح های جدید عربی- آمریکایی تا بازگشت سفرای عرب به سوریه

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، موفقیت پیروزی جبهه مقاومت در سوریه و اتحاد مردم و انتخاب مجدد اسد به عنوان رییس جمهور در سوریه مهمترین دلایل تغییرات استراتژیک و سیاسی در جبهه مخالفان اسد می باشد.

عربستان بعد از گذشت چهار سال از بحران سوریه که تمام توان خود را با متحدان غربی و عربی خود به کار گرفت تا دولت اسد سقوط کند به تازگی طرح جدیدی را برای این کشور در دستور کار قرار داده است.

عربستان که تا پیش از این به طور رسمی اعلام کرده بود برکناری اسد مهمترین هدف ریاض در منطقه است اخیرا با همکاری روسیه رضایت به حضور موقت اسد در قدرت داده است.

 

وزیر خارجه عربستان در سفر اخیر خود به روسیه طرحی را ارائه داده است که بر اساس آن بشار اسد در مرحله کنونی در قدرت باقی بماند ولی بخشی از اختیارات وی به دولتی تعلق بگیرد که متشکل از حامیان و مخالفان دولت کنونی سوریه باشد.

 روزنامه الجمهوری لبنان با انتشار گزارشی در مورد طرح جدید عربستان برای سوریه، نوشت: تصادفی نبود که سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی قبل از حضور فوری خود در ژنو به مسکو سفر کرد.
 
بر اساس این گزارش گفته میشود وزیر خارجه عربستان راهکاری برای پرونده سوریه ارائه داد که محور این سفر بود. براساس این راهکار بشار اسد رئیس جمهور سوریه دستکم در مرحله کنونی از قدرت کنار نمیرود، بلکه بخشی از اختیارات وی به دولتی تعلق میگیرد که از میان حامیان و مخالفان دولت کنونی سوریه تشکیل میشود.
 
 
در همین راستا هیئتی روسی به ریاست سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور که به ژنو رفته بود و راهکاری برای حل مسائل هستهای ارائه داد، اندکی بعد با هیئت سوری به ریاست ولید معلم وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. این هیئت سوری همچنین برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در سوریه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز دیدار کرد. پوتین در این دیدار از اقدام مشترک با بشار اسد برای مقابله با تروریسم خبر داد.
 
بر اساس این گزارش تفاهمی ملموس بین دولتهای مرتبط با سازش در سوریه بزودی در ژنو شکل خواهد گرفت که شامل تشکیل دولت وحدت ملی متشکل از گروههای مخالف نزدیک به عربستان سعودی خواهد بود که برخی از اختیارات ریاست جمهوری را در دست خواهند گرفت. نکته قابل توجه اینکه پایتختهای عربی در پی اعلام مواضع پوتین هیچ انتقادی را در این زمینه مطرح نکردند.
 
راهکار نظامی مخالفان اسد همچنان روی میز
 
با وجود این طرح مشترک همزمان عربستان با آمریکا به دنبال تجهیز ارتش آزاد سوریه هستند.

متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز" شاهزاده سعودی  در مصاحبه تلویزیونی از قول پدرش گفت که دخالت هرچه سریع تر در سوریه اولویت مهم عربستان است و آمریکا نیز به موازات آموزش معارضان سوری، طرحی برای مسلح کردن فوری آنها دارد.

وی افزود: تعیین سرکرده هایی برای طراحی نقشه های نظامی از دیگر اهداف طرح آمریکاست. تابعیت این سرکرده ها مشخص نشده است.

شاهزاده سعودی با اشاره به مذاکراتش با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درباره سوریه، عراق، یمن و برنامه هسته ای ایران گفت: واشنگتن عراق را مانند سوریه اولویت نخست نمی داند هرچند ممکن است اختلافاتی در نوع دیدگاه آمریکا و عربستان وجود داشته باشد.

بازگشت آرام کشورهای عربی به سوریه

اخیراً با نزدیک شدن بحران سوریه به سال چهارم خود و تغییر نگرش و اولویت دولت آمریکا در سرنگونی نظام سوریه و انتقال به مرحله تضعیف آن و پس از آن هم تلاش آمریکا برای تمرکز در خصوص نابودی گروههای تندرو و در رأس آنها "داعش" باعث شد تا دولت های عربی تصمیم به بازگشایی سفارت خود در سوریه بکنند.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در شیوه تغییر موضع دیپلماتیک خود شیوه و شگرد خاص خود را در پیش میگیرند، این سیاست و شگرد در صبر و اقدامات تدریجی خلاصه میشود و بعد از آن رفته رفته مواضع قبلی خود را در قبال یک موضوع بهخصوص تغییر میدهند و پس از آن آبها به مسیر قبلی خود بازمیگردند و جریان مییابند .
 
دولت تونس هم بهصورت موازی روابط دیپلماتیک خود را با سوریه عادی کرده است، با این عنوان و بهانه که دفتری در دمشق پایتخت سوریه داشته باشند و از طریق این دفتر دیپلماتیک اوضاع شهروندان تونسی در سوریه را که گفته میشود در حدود 3000 نفر هستند و به گروههای جهادی در این کشور پیوستهاند پیگیری نماید و اکنون این افراد جزو گروههای مخالف نظام حاکم در سوریه شدهاند.
 
اعتراف به اشتباه قطع رابطه با دولت اسد
 
بسیار طبیعی است که دولت سوریه از هر تلاشی که برای عادی سازی روابط و بهبود روابط دیپلماتیک و تجاری با کشورهای دیگر صورت گیرد استقبال کند، چرا که این تغییر مواضع در قبال دمشق بهمثابه پیروزی دولت سوریه تلقی میشود، و اذعانی است به اشتباه عملکرد سابق این کشورها در قبال نظام حاکم در سوریه، و بر اشتباه بودن تصمیم مربوط به تعطیلی سفارتخانههای این کشورها در دمشق و فراخواندن دیپلماتها از این کشور حکایت دارد، و قطع شدن روابط این کشورها با سوریه را نشان میدهد که تصمیم اشتباه بزرگی بوده است، این امر در وهله نخست باعث تقویت مواضع حامیان سوریه و تأیید کنندگان مواضع این کشور میشود و در مرحله بعد هم این رویداد باعث از سرگیری مجدد روابط دیگر کشورها با نظام حاکم در سوریه خواهد شد.
 

اکنون این سؤال بسیار مهم و جدی مطرح است: آیا دولتمردان و مقامات سوریه این اشتباه بزرگ دیگر کشورها را میتوانند فراموش کنند، و آیا آنها حاضر خواهند بود از این تقصیر و اشتباه گذشت کنند؟ چرا که اشتباه بزرگی در حق نظام و ملت سوریه مرتکب شدهاند، اگر بخششی صورت گیرد نشان از بزرگی دارد.
 
انتهای پیام/ح
نظر شما
پربیننده ها