امیر رستگاری:

اسرائیل جرأت و قدرت حضور در ائتلاف دریایی را ندارد/ صادرات ناوهای موشک‌انداز به کشورهای دوست/ هر جنگنده متجاوزی را منهدم می‌کنیم

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: موضوع اعلام آمادگی اسرائیل برای حضور در ائتلاف دریایی آمریکا بلوفی بیش نیست و رژیم صهیونیستی کوچکتر از آن است که بتواند در این منطقه حضور یابد.
کد خبر: ۳۵۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳ - 26August 2019

حضور اسرائیل در ائتلاف دریایی آمریکا بلوف است؛ آن‌ها جرات و قدرت این کار را ندارند/ رژیم صهیونیستی کوچکتر از آن است که بتواند در این منطقه حضور یابد/ آسمان کشور با باور 373 امن‌تر خواهد بود/ می‌توانیم هر جنگنده متجاوزی را مورد هدف قرار دهیمبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «امیر رستگاری» رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در گفت‌وگو با العالم، پیرامون صنایع دفاعی کشور توضیحاتی ارائه داد.

دستاورد‌های صنایع دفاعی دریایی ایران پس از انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر ما نگاهی به صنعت دریایی کشورمان در قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که کشور ما صد در صد وابسته به غرب بود و ما حتی یک پارو هم نمی‌ساختیم، ولی به مدد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و روحیه خودباوری که حضرت امام (ره) در کالبد این ملت و خصوصا نیرو‌های مسلح دمیدند و آن روحیه خودباوری ایجاد شد امروز افتخار داریم که در تمامی زمینه‌ها، چه در حوزه شناور‌های تندرو، چه در حوزه شناور‌های سطحی، چه در حوزه شناور‌های زیردریایی و زیرسطحی و چه در حوزه شناور‌های اثر سطحی و هواناو‌ها امروز ما دارای محصولات بومی و تماما ایرانی هستیم که می‌تواند در مقابل شناور‌های روز دنیا مقابله به مثل کنند و امروز امنیت خلیج فارس، تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند و دریای عمان به وسیله همین محصولاتی که توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح طراحی و تولید شده، تأمین شده است و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی در این مناطق به اهتزاز در آمده است.

تولید زیردریایی فاتح در چه وضعیتی قرار دارد؟

ما با طراحی و تولید زیردریایی کلاس متوسط فاتح که در سال گذشته با حضور ریاست محترم جمهور تحویل نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد، عملا در جرگه 11 کشور تولیدکننده زیر دریایی در دنیا پیوستیم و امروز با توجه به اینکه تمامی زیرساخت‌های حوزه زیرسطح را در کشور بومی کردیم امروز قادر هستیم که زیردریایی‌هایی با تناژ بالاتر را هم طراحی و تولید کنیم و کار طراحی زیردریایی سنگین را هم در دستور کار گذاشتیم، امیدوار هستیم که ان‌شاءالله در چند سال آینده اولین زیردریایی سنگین جمهوری اسلامی ایران را هم با قابلیت‌های منحصر به فرد تحویل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بدهیم.

خط تولید زیردریایی در چه مرحله‌ای است؟

خط تولید زیردریایی در کشورمان راه اندازی شده است. الان فروند‌های دوم و سوم و چهارم آن در دست ساخت است و ان‌شاءالله سعی می‌کنیم در یک بازه زمانی کاملا منطقی و مطابق با استاندار‌های جهانی به ترتیب زیردریایی دوم و سوم و چهارم را هم تحویل نیروی دریایی ارتش بدهیم؛ علاوه بر این، همانطور که عرض کردم زیردریایی سنگین هم در دستور کار قرار گرفته و کار طراحی آن آغاز شده است که ان‌شاءالله امیدواریم در آینده نه‌چندان دور اولین زیردریایی کلاس سنگین مان را تحویل نیروی دریایی بدهیم.

درباره شناور‌های تندرو چه اقداماتی در دست اجرا دارید؟

در حوزه شناور‌های تندرو می‌توانم به جرات بگویم جزء پنج کشور برتر جهان و شاید هم بالاتر هستیم؛ چرا که ما به این توانمندی رسیدیم که شناور‌های تندوریی را طراحی کنیم که با سرعت بیش از 125 کیلومتر در ساعت در دریا حرکت کند؛ این‌ها می‌توانند تا فورس 3 عملیات انجام بدهند قابلیت حمل موشک‌های سطح به سطح را دارند قابلیت حمل رادار‌های هدایت و آتش را دارند و در دنیا شاید شناور‌های با سرعت 180 کیلومتر در ساعت هم ساخته شده باشد، ولی این‌ها عمدتا شناور‌های مسابقه‌ای و ریسر و بدون هیچ گونه تجهیزات نظامی هستند. ما امیدوار هستیم انشاءالله تا هفته دفاع مقدس اولین شناور تندروی بالای 90 گره دریایی یعنی حدود 170 کیلومتر بر ساعت را بتوانیم رونمایی کنیم و یک شناور تندرو دیگری که با استفاده از موتور‌های توربینی است می‌توانم بگویم ان‌شاءالله نسل جدیدی از شناور‌ها را رونمایی خواهیم کرد که با رانش توربین دریایی استفاده می‌شود. تا به امروز شناور‌های تندور با استفاده از موتور‌های دیزلی یا موتور‌های اوت بورد استفاده می‌شدند. ولی ما طرحی داریم که امیدوار هستیم تا هفته دفاع مقدس آن را آماده کنیم و اولین شناور تندرو با استفاده از توربین دریایی خواهد بود که می‌تواند سرعت حدود 150 کیلومتر در ساعت با قابلیت‌های حمل موشک سطح به سطح و دارای سامانه هدایت و آتش ایجاد بکند و می‌توانم بگویم شاید اولین شناور تندرویی است که در این منطقه در شمال اقیانوس هند با استفاده از رانش توربین برای سرعت‌های تند رونمایی خواهد شد که امیدواریم به هفته دفاع مقدس برسانیم.

تولید ناوشکن‌های ایرانی در کدام مرحله هستند؟

تا به امروز چندین فروند ناوشکن‌های کلاس موج را وزارت دفاع و همچنین نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید کرده‌اند، ناوشکن جماران، ناوشکن دماوند در دریای خزر، ناوشکن سهند در بندر عباس و تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند. الان الحمدالله خط تولید این ناوشکن‌ها در سازمان صنایع دریایی راه اندازی شده است ما در حال ساخت فروند‌های چهارم پنجم ششم و هفتم آن ناوشکن‌ها هستیم که این‌ها همگی برای شمال اقیانوس هند و دریای عمان پیش بینی شده است. در حوزه ناو‌های موشک انداز کلاس «سپر» تا الآن - همان‌طور که در رسانه‌ها دیده شده است - چندین فروند آن ساخته شده است و فروند‌های بعدی آن هم در دست تولید است که امیدواریم بتوانیم در سال آتی یک فروند دیگر ناو موشک انداز کلاس سپر را هم تحویل نیروی دریایی بدهیم همین‌طور آن‌ها به ترتیب در حال ساخت هستند؛ علاوه بر این، ما ساخت ناوشکن سنگین را در دستور کار داریم.

ناوشکن حدود شش هزار تن با قابلیت‌های ویژه و منحصر به فرد آن را هم کار‌های طراحی مقدماتی، مفهومی و طراحی مهندسی و جزئیاتش را داریم انجام می‌دهیم امیدواریم در چند سال آینده اولین ناوشکن سنگین ساخت جمهوری اسلامی ایران را تحویل بدهیم نکته‌ای که لازم است عرض کنم این است که در تمام دنیا ناوشکن سازی انجام می‌شود شناورسازی نظامی انجام می‌شود که عمدتا به صورت یک کنسرسیوم است بدنه را آن یک کشور می‌سازد سیستم هدایت و آتش را یک کشور دیگر می‌سازد توپ را یک کشور دیگر می‌سازد، سیستم رانش را یک کشور دیگری می‌سازد و در آن کشوری که کار طراحی و ساختش انجام می‌شود این‌ها یکپارچه می‌شود و کنار هم قرار می‌گیرد. ما در جمهوری اسلامی ایران این افتخار را داریم که بیش از 80 درصد سامانه‌های داخلی و منصوب بر روی ناوشکن هایمان و ناوهایمان و ناو موشک اندازمان تماما بومی است تماما ایرانی است تماما توسط سازمان‌های معظم وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ساخته می‌شود ما در سازمان صنایع دفاع مان توپش را می‌سازیم در سازمان هوافضایمان موشک‌ها را می‌سازیم در سازمان صنایع الکترونیک مان سیستم‌های هدایت و آتش، ناوبری، رادار‌ها و سیستم‌های حسگر را می‌سازیم و در سازمان صنایع دریایی انواع حسگر‌های مربوط به ناوبری و کمک ناوبری، اژدر‌ها و سامانه‌های مرتبط به دریا را تولید می‌کنیم و این‌ها در سازمان صنایع دریایی باصطلاح اینتگریت (یکپارچه) می‌شود و تبدیل به یک ناوشکن می‌شود و امروز آمادگی داریم این را صادر کنیم و می‌توانیم ان‌شاءالله بعد از یکی دو سال آینده خط صادراتی آن را برقرار کنیم و به کشور‌های دوست و هم‌پیمان خودمان ناوشکن‌ها و ناو‌های موشک اندازمان را هم بفروشیم.

آیا از کشور‌های دیگر درخواست خرید محصولات دفاعی داشته‌اید؟

بله، ما از چندین کشور دوست تا حالا درخواست داشتیم در حال مذاکره هستیم که ان‌شاءالله به محض اینکه نهایی بشود خط ساخت آن‌ها را هم برقرار می‌کنیم و به آن‌ها تحویل می‌دهیم.

چه وقت شروع به طراحی و تولید سامانه برد بلند باور 373 کردید؟

به نظر من یکی از افتخارات وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ورود به بحث طراحی و ساخت سامانه‌های پدافند هوایی برد بلند است شما دیدید که به دلیل صدور قطعنامه‌های سازمان ملل ما دچار تحریم شدیم و یکی از جا‌هایی که رویش دست گذاشتند و کشور دوست و هم پیمان ما مجبور شد که به ما سامانه را ندهد همین سامانه اس 300 بود و بحث تحویلش متوقف شد و همان موقع در دستور کار قرار گرفت و از سوی فرمانده معظم کل قوا به وزارت دفاع ابلاغ شد که حتما بروید و یک سامانه پدافند هوایی برد بلند را طراحی کنید و تولید کنید و آن تهدید تبدیل به یک فرصت شد. با استفاده از خود سازمان‌های صنعتی وزارت دفاع، سازمان صنایع الکترونیک، سازمان هوا فضا، کاربزرگی انجام شد تعدادی شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه آمدند همکار شدند و تعدادی از دانشگاه‌های ما در قالب پروژه‌های دکترا وارد شدند، این دانش و نیاز در قسمت‌های مختلف توزیع شد. بعد از 10 سال امروز افتخار داریم که دارای اولین سامانه پدافند هوایی برد بلند برای کشور باشیم به نام سامانه باور 373.

سامانه پدافند هوایی برد بلند باور 373 از سامانه اس 300 روسیه قوی‌تر است. این سامانه در فضای بیش از 300 کیلومتر می‌تواند 300 هدف پروازی اعم از هواپیما، موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز را کشف کند. در فاصله 250 کیلومتری قادر است بیش از 100 فروند را رهگیری کند و در فضای 200 کیلومتری می‌تواند از 60 فروندی که رهگیری می‌کند، شش هدف را بطور همزمان مورد اصابت قرار دهد که نشان می‌دهد سامانه تولیدی ایران از سامانه آمریکایی پاتریوت بالاتر است. بر این اساس می‌توان گفت امروز آسمان کشور با استفاده از سامانه باور 373 امن‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود و این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که پس از 10 سال از خلق ایده به تولید محصول مطلوب رسید. امروز ما این قابلیت را داریم که هر هدفی را در فاصله 300 کیلومتری دقیقاً رویت می‌کنیم، در فاصله 250 کیلومتری روی هدف قفل می‌کنیم و در فاصله 200 کیلومتری در ارتفاع 27 کیلومتری (حدود 81 هزار پا) یعنی سه برابر سقف پرواز هواپیما‌های مسافربری می‌توانیم هر جنگنده‌ای را که به سمت آسمان ایران در حرکت است، مورد هدف قرار دهیم.

درباره آخرین دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه ناو‌های موشک انداز در خلیج فارس و دریای عمان توضیح دهید؟

امروز به مدد تلاش متخصصان خود در سازمان هوافضا، در هر سه برد کوتاه، متوسط و بلند، تمام شناور‌های نظامی مان اعم از ناوشکن ها، ناو‌های موشک انداز و شناور‌های تندرو را به موشک‌های برد بلند مجهز کرده‌ایم و این قابلیت را داریم که در ورای افق هر شناور سطحی دشمن را مورد هدف قرار دهیم و در رزم دریایی نه‌تنها این توانمندی را برای شناورهایمان ایجاد کرده‌ایم بلکه امروز با استفاده از سامانه شبکه محور مدیریت نبرد، قادر هستیم یک جنگ شبکه محور علیه شناور‌های سطحی دشمن ایجاد کنیم یعنی ما می‌توانیم با استفاده از یک فرماندهی ثابت همزمان تمام اطلاعات نظامی صحنه نبرد را به نیرو‌های خود که در منطقه حضور دارند، انتقال دهیم و همزمان به وسیله هواپیما، بالگرد، ناوشکن، ناو موشک انداز و سامانه‌های ساحل به دریا، ناو مهاجم دشمن را از هوا، بالگرد، سطح دریا و ساحل مورد اصابت قرار دهیم و این قدرت طراحی نظامی جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند سامانه مدیریت نبرد شبکه محور را علیه شناور‌های سطحی و پرنده‌های دشمن بکار بگیرد.

ناو‌های موشک انداز ایران از چه فاصله‌ای می‌توانند ناو‌های دشمن را هدف قرار دهند؟

امروز ما می‌توانیم ناو‌های دشمن را در فاصله‌ای بیش از 300 کیلومتر هدف قرار دهیم و این قدرت موشک‌های کروز سطح به سطح ساخت سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ایران است.

جمهوری اسلامی ایران در حوزه پیشرانه‌های دریایی به چه پیشرفت‌هایی دست یافته است؟

در حوزه پیشرانه‌ها می‌توان گفت ایران قدم‌های بزرگی برداشته است. امروز در بخش پیشرانه‌های دریایی شاهد خودکفایی چشمگیری هستیم. در زمینه شفت و پروانه اعم از پروانه‌های ثابت و متحرک کاملاً بومی سازی کرده‌ایم. در حوزه رانش واترجت، سال گذشته اولین سامانه بومی در کشور رونمایی شد که تیر امسال تعداد زیادی از شناور‌هایی که به دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تحویل دادیم، به این سامانه مجهز شده بود. این سامانه این امکان را به شناور می‌دهد که در آب‌های کم عمق و عمیق بتواند با سرعت و مانور بالا حرکت کند. در حوزه دیزل به توانایی طراحی دیزل‌های هزار و 300 اسب بخار رسیده‌ایم. امروز دیزل هزار و 300 اسب بخار، دیزل 900 اسب بخار و ژنراتور‌های تا یک مگاوات را در کشور تولید می‌کنیم. با تغییر دیزل‌ها تا 5000 اسب بخار امروز انواع دیزل‌های صنعتی را به دیزل‌های دریایی تبدیل کرده و روی شناورهایمان نصب کرده‌ایم. هم‌اکنون ناوشکن‌های کلاس موج با دیزل‌های پنج هزار اسب بخار تردد می‌کنند که این دیزل‌ها توسط سازمان صنایع دریایی و زیرمجموعه‌های آن تبدیل به نوع دریایی شده است. ان شاء الله امیدوارم تا دو سال آینده اولین توربین دریایی را با قدرت 25 مگاوات با همکاری یکی از شرکت‌های توربین ساز کشور تولید و بر روی ناو‌های خود نصب و استفاده کنیم.

برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که این پیشرانه‌ها چه وسایلی هستند و آیا از این تجهیزات فقط در بخش نظامی استفاده می‌شود یا خیر؟

پیشرانه‌ها در واقع نظامی و غیرنظامی ندارند. آنچه که بتواند یک شناور را در دریا به حرکت وا دارد، به عنوان پیشرانه شناخته می‌شود. ما از سرریز این دانش بسیاری از شناور‌های غیرنظامی را هم به این پیشرانه‌ها تجهیز کرده‌ایم. در حقیقت این صنعتی است که هم کاربرد نظامی دارد و هم استفاده غیرنظامی و ما در این صنعت کاملاً خودکفا و بومی شده‌ایم.

آمریکا قصد تشکیل ائتلاف دریایی را در خلیج فارس دارد و رژیم صهیونیستی هم برای حضور در این ائتلاف اعلام آمادگی کرده است. موضع ایران در این خصوص چیست؟

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها این گزاره را تکرار کرده که امنیت منطقه صرفاً به دست کشور‌های همین منطقه باید تامین شود. هر جا کشور‌های فرامنطقه‌ای خصوصاً استکبار جهانی حضور یافته جز ناامنی، ترور و خشونت چیز دیگری را شاهد نبوده‌ایم. آمریکایی‌ها در افغانستان، عراق، یمن و سوریه و هر جایی که رد پا و نیابت آن‌ها وجود دارد، آثار خشونت و جنگ و درگیری از خود بجای گذاشته‌اند؛ لذا ما اعتقاد داریم که خلیج فارس و منطقه از سال‌های پیش در امنیت بوده و هیچ مشکلی ندارد. طرح موضوع ائتلاف دریایی فرامنطقه‌ای یک سناریوی ایران هراسی و توجیهی برای حضور آن‌ها در منطقه ماست. متاسفانه برخی کشور‌های جنوبی خلیج فارس متوجه این قضیه نیستند و آمریکایی‌ها هزینه حضور خود را از آن‌ها دریافت می‌کنند و برای توجیه حضور خود و دریافت هزینه آن از برخی کشور‌های منطقه، ایران هراسی را در دستور کار خود قرار داده‌اند در حالیکه این منطقه از نظر امنیت مشکلی نداشته و ندارد. هم اکنون سالانه 30 هزار شناور بدون هیچ مسئله‌ای در این منطقه مهم تردد می‌کنند. کشور‌های منطقه هم سال‌ها در کنار هم در صلح و دوستی در حال زندگی هستند و به نظر ما همه این کشور‌ها با کمک یکدیگر توان ایجاد امنیت را دارند و نیاز به هیچ کشور خارج منطقه‌ای نیست. موضوع اعلام آمادگی اسرائیل در ائتلاف دریایی آمریکا هم بلوفی بیش نیست و رژیم صهیونیستی کوچکتر از آن است که بتواند در این منطقه حضور یابد و خودش هم نسبت به این مسئله اطلاع دارد. اگر اسرائیل قدرتی برای خود متصور بود اجازه نمی‌داد حزب الله در دریای مدیترانه دو شناور و ناو صهیونیستی را مورد حمله قرار داده و غرق کند. اسرائیل نه قدرت دریایی قوی دارد و نه جرات این را دارد که در این منطقه حضور پیدا کند. تشکیل این ائتلاف هم فقط یک تحمیل هزینه است بر کشور‌های حاشیه خلیج فارس و بودن این ائتلاف نه‌تنها هیچ اثری در افزایش امنیت ندارد، بلکه می‌تواند به تنش و ناامنی دامن هم بزند.

آیا عملکرد و کارکرد نیرو‌های ایرانی در خلیج فارس در دو ماه گذشته تغییری داشته است؟

خیر. ما طبق روال قبل، گشت‌های دریایی خود را انجام می‌دهیم. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز و در خلیج فارس مشغول گشت‌زنی است. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تنگه هرمز به سمت شمال اقیانوس هند و دریای عمان در حال گشت هستند. شناور‌های نفتکش و کشتی‌های تجاری در امنیت کامل در حال تردد هستند و هیچ تغییری در این زمینه نمی‌بینیم و ما در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز هیچ‌گونه ناامنی نداریم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها