در برنامه «تیتر امشب» مطرح شد؛

ساخت نخستین سامانه رانش واترجت ۱۷۰۰ اسب بخار/ ایران برترین کشور منطقه در حوزه «جنگال»

مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: نخستین سامانه رانش واترجت ۱۷۰۰ اسب بخار تا پایان سال ساخته می‌شود.
کد خبر: ۴۷۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹ - 23August 2021

امیر شهرام و دریادار رستگاریبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «شاهرخ شهرام» مدیرعامل سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع و امیر دریادار «امیر رستگاری» مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع شامگاه یکشنبه با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر درباره دستاورد‌های صنایع دفاعی کشورمان مطالبی را بیان کردند.

دریادار رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در ابتدای این برنامه درباره فناوری موتور‌های BLDC یا جریان مستقیم ساخت صنایع دفاعی اظهار داشت: در زیردریایی‌ها از موتور‌های BLDC یا جریان مستقیم استفاده می‌کنیم و امروز از سرریز دانش طراحی این موتورها، الکتروموتور‌های دوچرخه و موتورسیکلت برقی و همچنین کولر آبی استفاده می‌کنیم. بخش خصوصی در حال مذاکره با ما برای به دست آوردن این فناوری‌های بومی به منظور ایجاد خط تولید این‌گونه محصولات در کشور است.

وی ادامه داد: در حوزه رانش واترجت به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و آن را برای شناور‌های خود به‌طور بومی تولید می‌کنیم. امروز با سازمان بنادر و دریانوردی برای شناور‌های جستجو و نجات آن‌ها قرارداد منعقد کرده‌ایم و نخستین سامانه رانش واترجت ۱۷۰۰ اسب بخار تا پایان سال ساخته می‌شود.

امیر سرتیپ شهرام، مدیرعامل سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع نیز در ادامه برنامه درباره جایگاه ایران در حوزه جنگال (جنگ الکترونیک) در منطقه گفت: در این حوزه در منطقه اول هستیم و تجهیزات این حوزه را به صورت بومی تولید می‌کنیم. علم طراحی و ساخت تجهیزات جنگ الکترونیک در ایران بومی شده است؛ یعنی از مرحله مهندسی معکوس عبور کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما در این حوزه تحریم هستیم و نمی‌توانیم محصولات خارجی تهیه کنیم؛ البته ممکن است برخی کشور‌های منطقه مانند عربستان بتوانند این تجهیزات را تهیه کنند، ولی تجهیزات آن‌ها به‌روز و جدید نیست.

مدیرعامل سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع افزود: بخش صنایع الکترونیک مأموریت ویژه در حوزه تهدیدات و جنگ سایبری دارد که توانستیم یک رشد پنج برابری نسبت به سال گذشته در تجهیزات این حوزه ایجاد کنیم.

در ادامه، مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع به برخی دستاوردهای این سازمان اشاره و عنوان کرد: الحاق ناوشکن «دنا» در تیرماه سال گذشته، اولین ناو مین‌شکار ایران با نام «شاهین» که تماماً توسط متخصصان ایرانی طراحی شد، چند سامانه دیگر مانند سامانه رباتیک کشف و انفجار مین و چندین شناور سطحی و زیرسطحی برخی از دستاورد‌های این مجموعه در سال گذشته بود؛ البته این‌ها گوشه‌ای دستاورد‌های قابل گفتن هستند.

دریادار رستگاری درباره ناو مین‌شکار بومی شاهین نیز گفت: در ناو مین‌شکار «شاهین» از بدنه‌ی ۱۳ میلیمتری از جنس کامپوزیت استفاده شده که با فولاد با ضخامت ۱۰ میلی‌متر برابری می‌کند. این شناور نخستین شناوری است که به دست پرتوان متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها