یادداشت/ رحیم محمدی؛

قطع امید از بیگانگان مهم‌ترین درس دفاع مقدس

شاید مهم‌ترین درسی که دفاع مقدس به ملت ایران اسلامی داد، تکیه بر توانمندی‌های داخلی به جای امید بستن به کمک‌های خارجی باشد.
کد خبر: ۳۶۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۳ - 29September 2019

مهم‌ترین درس دفاع مقدس؛ قطع امید به کمک‌های خارجیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ هفته دفاع مقدس، امسال در حالی به چهلمین سال خود نزدیک می‌شود که اگر بخواهیم نگاهی به گذشته داشته باشیم، متوجه می‌شویم که در طول دوران دفاع مقدس رزمندگان سپاه اسلام علی‌رغم آن‌که به لحاظ تجهیزات نظامی و پشتیبانی با محدودیت‌های بسیاری مواجه بود، اما توانستند با همان تجهیزات اندکی که در اختیار داشتند در برابر جبهه متحد شرق و غرب علیه مردم کشورمان، ایستادگی کنند و نشان دهند که «خون بر شمشیر پیروز است».

حال اینکه چرا معتقدیم «خون بر شمشیر پیروز است» به سابقه این موضوع برمی‌گردد؛ یعنی سال ۶۱ هجری و زمانی که کاروان امام حسین (ع) در صحرای نینوا به محاصره سپاه یزید درآمد و طی آن امام حسین (ع) و اصحاب ایشان که به لحاظ عِده و عُده در برابر سپاه کفر، اندک بودند، با شهادت توانستند پیروزی واقعی را کسب کنند.

رزمندگان سپاه اسلام نیز با تأسی از واقعه کربلا علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که داشتند با نثار جان خود توانستند مانع از پیروزی دشمن شوند؛ البته دوران دفاع مقدس برکاتی هم برای کشور به‌ویژه در بخش دفاعی داشت و آن اینکه با تکیه بر توانمندی نخبگان کشورمان به دست‌آورد‌های قابل توجهی دست یافتیم که نمونه آن را می‌توان در بخش موشکی دید.

در دوران دفاع مقدس زمانی که در تهیه موشک برای مقابله با ارتش بعث عراق با کارشکنی‌های متعددی از سوی کشور‌های به ظاهر دوست مواجه شدیم، عده‌ای از جوانان و رزمندگان مانند شهید طهرانی‌مقدم بر آن شدند تا ابتدا با ساخت موشک به روش مهندسی معکوس بتوانند مقابله به مثل کنند و به نوعی مانع از حملات موشکی عراق به شهرهای کشورمان شوند.

بعد‌ها و پس از اتمام جنگ تحمیلی روند ساخت موشک ادامه یافت تا اینکه صنعت دفاعی کشورمان توانست به دانش بومی ساخت انواع راکت و موشک‌های کروز و بالستیک با برد‌های مختلف دست یابد و پس از دست‌یابی به دانش ساخت موشک با تأکید فرمانده معظم کل قوا تلاش خود را معطوف به ساخت موشک‌های نقطه‌زن کردیم به گونه‌ای که اکنون جمهوری اسلامی ایران در منطقه قدرت اول موشکی را دارا است.

داشتن قدرت برتر موشکی در منطقه موجب شده تا نیرو‌های فرامنطقه‌ای به دلیل اطلاع از همین توانمندی، جرأت تعرض و حمله نظامی به کشورمان را نداشته باشند. حتی زمانی که پهپاد «گلوبال هاوک» آمریکا بر فراز آب‌های سرزمینی کشورمان مورد هدف قرار گفت و سرنگون شد هم، وجود همان قدرت بازدارندگی، موجب شد تا رئیس جمهور این کشور از فکر حمله به کشورمان منصرف شود؛ بنابراین هرچند که در دفاع مقدس بیش از ۲۰۰ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی شد، اما درس‌های بزرگی برای ملت ایران اسلامی به همراه داشت که شاید مهم‌ترینِ آن تکیه بر توانمندی‌های داخلی به جای امید بستن به کمک‌های خارجی باشد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار