مازیار حاتمی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

قیمت‌گذاری کتاب‌های دفاع مقدس منصفانه است

مدیر نشر «27 بعثت» طی شدن صحیح روند تولید کتاب را موجب ارزان شدن قیمت کتاب دانست و گفت: قیمت‌گذاری کتاب‌های دفاع مقدس منصفانه است.
کد خبر: ۳۶۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵ - 27September 2019

«مازیار حاتمی» مدیر نشر 27 بعثت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به تاثیرات در بازار ادبیات پایداری اظهار داشت: گرانی کاغذ حقیقتاً ناشران را اذیت می‌کند؛ درست است که هرقدر قیمت کاغذ گران شود، ناشران آن را روی قیمت کتاب اعمال می‌کنند اما ما خودمان به عنوان ناشر دفاع مقدس از این ماجرا عذاب می‌کشیم.

وی گفت: وقتی کتاب من به عنوان ناشر قیمت مناسبی با اوضاع سبد خانوار امروز ندارد، امید ما نسبت به خانواده‌ای که درآمدی حدود 2 میلیون دارد کم می‌شود چراکه آن‌ها دیگر نمی‌توانند کتاب را در سبد خانواده خود حفظ کنند. از طرفی هیچ حمایتی برای حفظ قیمت کتاب نمی‌شود؛ برخی ناشران که کاغذ دولتی را دریافت می‌کنند و در بازار آزاد می‌فروشند؛ طبعاً این روش حمایتی هیچ تاثیری در کنترل قیمت کتاب نخواهد داشت.

مدیر نشر 27 بعث تصریح کرد: ناشرانِ خصوصیِ دفاع مقدس هم که خالصانه وضعیت انتشار کتاب‌هایشان را اعلام می‌کنند و منتظر دریافت کاغذ دولتی‌اند، دیگر توان ادامه کار نخواهند داشت. جایی که بخواهد در این مسیر دست آن‌ها را بگیرد نیز وجود ندارد. البته که ناشران دولتی در این شرایط شاید بتوانند خودشان را حفظ کنند چراکه بودجه‌ای دریافت می‌کنند و شاید هزینه‌های جاری کمتری داشته باشند اما ناشران خصوصی ما در این مسیر واقعاً با مشکلات زیادی روبرو هستند و اگر ناشر خصوصی دفاع مقدس کنار زده شود، قطعاً بازار نشر ضربه خواهد خورد و کیفیت کار پایین می‌آید.

وی به سطح کیفی آثار ادبی دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: ما در موضوع ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی، آثار بسیار خوبی داریم؛ اخیراً این موضوع خیلی قوی‌تر شده است و نویسندگان و ناشران خیلی خوبی به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند.

این ناشر اضافه کرد: اینکه سبقه نشر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سابقه کمی است و جوان هستیم. یعنی قدیمی‌ترین نشر حوزه ما، 40 ساله است درحالی که در سایر موضوعات ناشرات سابقه‌های طولانی دارند و در موضوع خودشان کارهای خوبی تولید کرده‌اند. ما نیز جای کار زیاد داریم و از طرفی آثار خوبی را شاهدیم که عرضه می‌شود.

حاتمی عنوان کرد: واقعاً من خودم به این موضوع اعتقاد دارم که اوضاع ناشر با تمام مشکلات موجود، اوضاع بدی نیست. یعنی اگر کمی به داد ناشران ادبیات پایداری رسیدگی شود، قطعاً اوضاع خیلی خوب خواهد بود چراکه ناشران این عرصه، ناشران جوان، باانگیزه، انقلابی و جهادی هستند و کاش به داد این‌ها می‌رسیدند. از نظر اقتصادی اگر کمی رسیدگی شود، به نظرم اوضاع خوبی وجود دارد و فعالیت ناشران ما چند برابر سایر ناشرین است.

مدیر نشر 27 بعث اظهار داشت: ناشران دفاع مقدس انصافاً قیمت‌گذاری کتاب‌هایشان منصفانه است؛ ناشران ادبیات پایداری بحث قیمت‌‌گذاری را رعایت می‌کنند چراکه آن‌ها می‌خواهند که مردم کتاب بخواهند و در مرحله بعد به مسئله اقتصادی فکر می‌کنند. نه اینکه نخواهند در بحث اقتصادی موفق باشند چراکه اگر خوب بفروشند شبکه تولید خوبی خواهند داشت. برخی از ناشران دفاع مقدس هزینه نویسنده و چاپ را پرداخت کرده‌اند اما کاغذ دولتی دریافت نکرده‌اند و با وجود استفاده از کاغذ آزاد اما قیمت‌گذاری مناسب داشته‌اند چراکه به اینکه کتابش گران نباشد، متعهد است.

وی در خصوص راه حفظ مخاطب ادبیات دفاع مقدس گفت: اگر تمام روند تولید کتاب به درستی شکل گیرد ما شاهد رساندن کتاب ارزان به مخاطب خواهیم بود که این یک وجه موضوع است در این میان ما مخاطبانی داریم که دانستن بخشی از تاریخ ایران برایشان مهم است و به هر طریقی برخودشان لازم می‌‌دانند که در جریان اتفاقات تاریخ کشورمان باشند. از طرفی به نظرم بازار امروز اصلا بازار بدی نیست و اگر کمی مسوولین به داد ناشران دفاع مقدس برسند، اوضاع خیلی خوب خواهد بود.

حاتمی در خاتمه افزود: ما کتاب‌های شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم را چاپ می‌کنیم و با وجود همه مشکلات مردم تشنه دانستن از دفاع مقدس و جریان جنگ سوریه و عراق هستند و آثار این عرصه را جدی دنبال می‌کنند و اگر کمی به داد ناشران برسند، اوضاع بهتر می‌شود تا ما کتاب را بهتر به دست مخاطبان برسانیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار