احمد خلیلی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

کاهش عناوین کتب دفاع مقدس به دلیل مشکلات کاغذ است

مدیر انتشارات شهید کاظمی از کاهش عناوین کتاب‌های دفاع مقدس به دلیل گرانی کاغذ اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی راه‌گشای مشکل صنعت نشر است.
کد خبر: ۳۶۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵ - 26September 2019

«احمد خلیلی» مدیر انتشارات شهید کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به اوضاع کاغذ و تاثیرات آن بر ادبیات دفاع مقدس اظهار داشت: اوضاع کاغذ فوق‌العاده تاثیر منفی بر اوضاع کار کتاب، به ویژه کتاب دفاع مقدس داشته است. ویژگی کتاب‌های دفاع مقدس در مخاطبان این است که همگی مخاطب عام‌اند؛ یعنی مردمی که از قشر متوسط به پایین جامعه هستند. قیمت کاغذ خیلی بالا رفته و قدرت خرید مردم نیز کلا پایین آمده و به نظرم این اوضاع ضربه سنگینی بر نشر دفاع مقدس است.

وزارت ارشاد نیاز ما را برآورده نکرده است

وی گفت: وزارت ارشاد تاکنون تقریباً کمتر از یک پنجم از نیاز ما به کاغذ را تامین کرده است که به نسبت تولید ما این کاغذها چشم‌گیر نیست درحالی که کاغذی که به ناشران کمک آموزشی مانند گاج داده می‌شود با کتاب دفاع مقدس قابل مقایسه نیست. اگر مقدار کاغذی که به ناشران دفاع مقدس داده شده را با ناشران کمک آموزشی مانند گاج مقایسه کنیم، درصدی که ما کاغذ گرفته‌ایم خیلی ناچیز خواهد بود. گاج ناشری است که کاغذ تعاونی را دریافت می‌کند و کتاب‌هایش را به قیمت آزاد منتشر می‌کند، یعنی هیچ نظارتی به قیمت کتاب وجود ندارد ولی ناشران دفاع مقدس انصاف دارند و مسائل شرعی را رعایت می‌کنند و اگر کاغذ دولتی دریافت کنند، معمولاً قیمت را دولتی اعمال می‌‌کنند.

مدیر انتشارات شهید کاظمی تصریح کرد: البته با تمام این حرف‌ها وزارت ارشاد با کاغذ دولتی خیلی به وضعیت نشر کمک کرده و نباید زحمات آن‌ها را نادیده بگیریم. کاغذ دولتی کم بوده اما همین هم خیلی کمک کرده ولی لازم است بیشتر باشد.

خلیلی بیان کرد: قطعاً کاهش عناوین داشته‌ایم اما یکی از ناشران در مصاحبه‌ای به فروش سه برابری کتاب اشاره کرده بود. گرانی کتاب موجب نمی‌شود ما بتوانیم چاپ عناوین را بیشتر کنیم! ما 10 سال است که در حال کار هستیم و به جامعه هدف و مخاطب مشخصی رسیده‌ایم. امروز که چاپ کتاب‌های ما تمام می‌شود ما به هر قیمتی که شده کاغذ تهیه می‌کنیم تا آن‌ها را چاپ کنیم. ما اگر بنشینیم تا پس از سه ماه نوبت دریافت کاغذ پیدا کنیم و وزارت ارشاد به ما کاغذ بدهد، مخاطب‌مان را از دست خواهیم داد لذا مجبوریم که کاغذ بازار آزاد تهیه کنیم تا کتابمان را چاپ کنیم. ناشران بزرگ دفاع مقدس مثل سوره مهر نیز چنین وضعیتی دارند.

وی اقتصاد مقاومتی را راه حل گذر از مشکلات صنعت نشر دانست و گفت: ما معتقد به اقتصاد مقاومتی هستیم و با اعتقاد کار می‌کنیم ولی خیلی کاهش عناوین کتاب داشته‌ایم چرا که با نبود کاغذ روبرو و از طرفی مجبور بوده‌ایم کاغذ آزاد تهیه کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار