دریادار سیاری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

پیشرفت‌های راداری و موشکی امروز ریشه در دفاع مقدس دارد

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه قدرت امروز نیرو‌های مسلح با گذشته قابل قیاس نیست، گفت: توان پدافندی ایران اسلامی امروز در سطح منطقه بی نظیر است و تمامی این پیشرفت‌ها ریشه در فرهنگ و تجربیات دوران دفاع مقدس دارد.
کد خبر: ۳۶۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۳ - 23September 2019

پیشرفت در حوزه راداری و سامانه‌های موشکیامیر دریادار «حبیب الله سیاری» رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، در خصوص روند پیشرفت کشور در حوزه پدافند هوایی اظهار داشت: برای اینکه بدانیم توانمندی کشور در حوزه پدافند هوایی به چه میزان است و در ۴۰ سال چقدر ارتقا یافته، باید سابقه پدافند هوایی و تاریخ فعالیت آن در ایران را بررسی کنیم. در سال ۱۳۵۷ نیروی پدافند هوایی کشور تنها تجهیزاتی که در ارتفاع پست در اختیار داشت، یک سری سلاح‌ها و تجهیزات مانند توپ ۲۳ میلی‌متری بود، در ارتفاع متوسط نیز تنها سامانه هاگ با برد ۴۵ کیلومتر را در اختیار داشتیم.

وی افزود: دفاع مقدس را ما با همین تجهیزات پشت سر گذاشتیم، توپ ۲۳ میلیمتری که امروز اصلاً در بحث پدافند هوایی جایگاهی ندارد؛ همچنین سامانه‌ای از اروپا خریداری کرده بودیم با عنوان «اسکای گارد» و در کنار سامانه موشکی هاگ، دیگر هیچ تجهیزاتی در عرصه پدافند هوایی در اختیار نداشتیم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: در حوزه رادار نیز در ابتدای انقلاب آنچنان که باید در سطح کشور پوشش کامل راداری نداشتیم و یکی از دلایلی که استکبار جهانی توانست در برخی جا‌ها نفوذ کند به دلیل نبودِ همین پوشش کامل راداری بود.

دریادار سیاری در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های عظیم کشور در حوزه پدافند هوایی گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی، در اقصی‌نقاط کشور سامانه‌های پدافندی ثابت و متحرک مستقر شده است.

وی با اشاره امنیت کامل آسمان ایران افزود: امروز تمامی سطح آسمان کشورمان تحت پوشش کامل راداری قرار دارد و توسط مرکز فرماندهی و کنترل ۲۴ ساعته رصد می‌شود. این پیشرفت‌های کشور در حوزه راداری است که نشان می‌دهد از کجا به این جایگاه رسیده ایم.

امیر سیاری سپس به پیشرفت‌های حوزه پدافند هوایی کشور در حوزه سلاح اشاره و عنوان کرد: در حوزه سامانه سلاح امروز دیگر به توپ ۲۳ و سامانه اسکای گارد فکر نمی‌کنیم؛ بلکه به سامانه‌های ضد کروز دست پیدا کرده‌ایم و انواع و اقسام سامانه‌های موشکی برد متوسط را در اختیار داریم که کیفیت همه آن‌ها از سامانه هاگ بهتر است.

وی در ادامه با اشاره به رونمایی از سامانه باور ۳۷۳ گفت: رونمایی از سامانه باور ۳۷۳ موجب تعجب دنیا شد، این درحالی است که این سامانه تجربه اول ما در حوزه برد بلند است و ما به این توانمندی بسیار مهم دست پیدا کرده‌ایم که قابلیت رقابت در سطح دنیا را دارد.

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطرنشان کرد: این پیشرفت‌ها بسیار ارزشمند است، ولی باید توجه داشت که پدافند هوایی بعد از انقلاب اسلامی از صفر شروع کرد و به برکت انقلاب و با همت و همکاری همه بخش‌ها، صنایع، مراکز علمی و آموزشی این توانمندی‌ها به دست آمده که موجب افتخار و غرور است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها