بخش پایانی/ فلسفه حجاب/

حجاب؛ حفظ و استیفاى نیروى کار در جامعه است

یکى از فواید مهم حجاب در بُعد اجتماعى، حفظ و استیفاى نیروى کار در سطح جامعه است.
کد خبر: ۳۶۱۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۵ - 12September 2019

حجاب///گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- کبری درویش‌پیشه؛ امروزه مشاهده‌ی بدحجابی در میان برخی جوانان و نوجوانان جامعه زنگ خطری است برای دست به کار شدن صاحب‌نظران و مصلحت‌اندیشان؛ تا عزم جزم کرده و تمام تدابیر خویش را در جهت مبارزه با این پدیده‌ی شوم که غرب تمام توان خود را برای رواج بی بندوباری کرده است بکار گیرند. به عوامل گرایش به بدحجابی اشاره‌ای کوتاه شود تا ضمن شناخت آفات و ناهنجاری‌های آن، از فلسفه پوشش اطلاع یافته و در افکار و رویّه خویش، در زمینه پوشش تجدید نظر کنند؛ چرا که بی شک امروزه دشمنان عفاف و حجاب که سنگ آزادی زن را به سینه می‌زنند، مایلند تا او را با پلاک آزادی، اما با پیکری عریان و بزک کرده در صحنه‌ی اجتماع وارد کنند.

در بخش نخست به تعریف واژه حجاب و تاریخچه آن پرداختیم و در بخش دوم به پیامد‌های بدحجابی در جامعه و عوامل گرایش به آن اشاره شد و در بخش پایانی به نقش حجاب در استحکام خانواده و زندگی فردی و اجتماعی اشاره می‌شود که در ادامه می‌خوانید:

وقتی در جامعه بدحجابی افزایش یابد، طبیعتا روابط نامشروع نیز زیاد می‌شود. زمانی که مردان بخش زیادی از نیاز جنسی خود را از غیر روابط مشروع و قانونی ازدواج تامین کنند. میل و رغبتی به ازدواج ندارند؛ چرا که تشکیل خانواده و پذیرش مسئولیت نوعی محدودیت و گرفتاری برای آن‌ها به وجود می‌آورد. (مطهری، 1357، 27). برخی از متفکران معتقدند یکی از فلسفه‌های حجاب این است که جذابیت زن‌ها برای مردان حفظ شود؛ زیرا در غیر این صورت مردان هرگز حاضر به ازدواج نخواهند شد.

افزایش طلاق

یکی از پیامد‌های مخرب بدحجابی در جامعه، آسیب دیدن کانون گرم خانواده است. وقتی مردان هر روز با انواع و اقسام خانم‌های بدحجاب روبرو می‌گردند. آن زمان است که به اشکال تراشی و بهانه گیری از همسر خود روی می‌آورد و زمینه برای از هم پاشیده شدن خانواده فراهم می‌شود (حداد عادل، 1374، 110). بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش بدحجابی در جامعه علاوه بر اینکه آمار طلاق زیاد می‌گردد. ازدواج‌های بدون شناخت و سطحی نیز که بیشترآن‌ها بعد از مدتی به طلاق منجر می‌شود افزایش می‌یابد.

وقتی با بدحجابی، جاذبه‌های جنسی در اجتماع زیاد شود دیگر جوانان به نگاه چشم چرانی اکتفا نمی‌کنند و تا مرحله‌ای پیش می‌روند که از ضوابط و شرع دست می‌کشند و به روابط نامشروع گرفتار می‌گردند (مطهری، 1357، 184) و این همان بحرانی است که امروزه در غرب بیداد می‌کند. بیماری‌های مقاربتی مثل؛ ایدز، فرزندان نامشروع، سقط جنین...

افزایش آمار جنایت و خشونت علیه زنان

زمانی که بدحجابی در جامعه افزایش یابد آمار خشونت و جنایت علیه زنان بالا می‌رود. چنان که شاهد هستیم امروزه در غرب آزار‌های جنسی و مساله خشونت علیه زنان روز به روز افزایش می‌یابد. بدون شک بسیاری از تجاوزها، قتلها، مزاحمت‌های خیابانی و آدم ربایی‌ها از پیامد‌ها منفی گسترش بدحجابی در جامعه به شمار می‌رود.

فواید حجاب
الف) ایجاد آرامش روانى در فرد
یکى از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردى، ایجاد آرامش روانى در افراد جامعه است که یکى از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریک جنسى است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادى معاشرت‌هاى بى بندوبار میان زن و مرد، هیجان‌ها و التهاب‌هاى جنسى را فزونى مى بخشد و مخلّ آرامش روانى افراد است. غریزه جنسى، غریزه‌اى نیرومند، عمیق و دریاصفت است و هر چه بیش‌تر از آن اطاعت شود بیش‌تر سرکش مى شود.

ب) استحکام بیشتر کانون خانواده

یکى از فواید مهم حجاب در بُعد خانوادگى، اختصاص یافتن التذاذهاى جنسى به محیط خانواده و در کادر ازدواج مشروع است.
اختصاص مذکور، باعث پیوند و اتصال قوى‌تر زن و شوهر و در نتیجه، استحکام بیش‌تر کانون خانواده و برعکس، فقدان حجاب باعث انهدام نهاد خانواده مى‌‌شود؛ بنابراین باید گفت، زنى که چادر بر سر مى‌گذارد، نه تنها اولین قدم را در حفظ کانون گرم خانواده برداشته، بلکه آبرو و شرافت مادرى را بدین وسیله فراهم ساخته است و خود را از آزار و اذیت‌ها و نگاه هایى که همچون تیر به قلب خانواده اصابت مى کند و آن را از هم مى پاشد محفوظ داشته است. (پارسا، 1374، 52).

ج) حفظ و استیفاى نیروى کار در جامعه

یکى از فواید مهم حجاب در بُعد اجتماعى، حفظ و استیفاى نیروى کار در سطح جامعه است. در مقابل، بى حجابى و بدحجابى باعث کشاندن لذت هاى جنسى از محیط و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروى کار افراد جامعه مى گردد. بدون تردید، مردى که در خیابان، بازار، اداره، کارخانه و ... همواره با قیافه هاى محرّک و مهیّج زنان بدحجاب و آرایش کرده مواجه باشد، تمرکز نیروى کارش کاهش مى یابد.

برخلاف نظام‌ها و کشورهاى غربى، که میدان کار و فعالیت هاى اجتماعى را با لذت جویى هاى جنسى درهم مى آمیزند، اسلام مى خواهد با رعایت حجاب و پوشش، محیط اجتماع از این گونه لذت‌ها پاک گردد و لذت هاى جنسى، فقط در کادر خانواده و با ازدواج مشروع انجام شود (مطهری، 1360، 55).

پژوهش‌ها نشان مى دهد که زنان ایران زمین از زمان ماد‌ها داراى حجاب کاملى شامل: پیراهن بلند چین دار، شلوار تا مچ پا و چادر بر روى لباس‌ها بودند. برابر متون تاریخى، در همه ى. آن زمان‌ها پوشاندن موى سر و داشتن لباس بلند و شلوار و چادر رایج بوده است و زنان با آن که آزادانه در محیط بیرون از خانه رفت و آمد مى کردند و همپاى مردان به کار مى پرداختند، داراى حجاب کامل بودند و از اختلاط هاى فسادانگیز شدیداً پرهیز مى کردند.

د) فایده‌ى اقتصادى حجاب

استفاده از حجاب و پوشش، به ویژه در شکل چادر مشکى، به دلیل سادگى و ایجاد یکدستى در پوشش بانوان در بیرون منزل، مى تواند از بُعد اقتصادى نیز تأثیرى مثبت در کاهش تقاضاهاى مدپرستى بانوان داشته باشد؛ البته به شرط این که خود چادر مشکى دست خوشِ این تقاضا‌ها نگردد. متأسفانه بعضاً مظاهر مدپرستى در چادرهاى مشکى نیز مشاهده مى گردد؛ به گونه اى که برخى از بانوان به جاى استفاده از چادرهاى مشکى متین و باوقار، به چادرهاى مشکى تورى، نازک و داراى طرح هاى جِلف و سبک که با هدف و فلسفه‌ى. حجاب و پوشش تناسبى ندارند روى مى آورند.

ه.) حجاب، مبارزه بانوان با دشمنان اسلام

حجاب کامل بانوان در جامعه ى. اسلامى مبارزه اى است با سلطه گران و جنایتکاران دنیا که همیشه سعى داشته‌اند با ترویج بى بندوبارى و بدحجابى، ارزش هاى اسلامى را پایمال و بر ملت هاى ستمدیده سلطه پیدا کنند. علاوه بر فواید یاد شده، فواید و آثار دیگرى نیز مى توان براى حجاب و پوشش نام برد؛ از جمله:حفظ ارزش هاى انسانى در جامعه، مانند عفت، حیا و متانت و نیز کاهش مفاسد اجتماعى؛ هدایت، کنترل و بهره مندى صحیح و مطلوب از امیال و غرایز انسانى؛ تأمین و تضمین سلامت و پاکىِ افراد جامعه.

نتیجه گیری

حجاب یکی از منطقی‌ترین و اساسی‌ترین مسائلی است که در دین اسلام وجود دارد و بر روی آن تاکید زیادی شده است، ولی دشمنان برای ازبین بردن و یا کمرنگ کردن آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند.

حجاب اسلامی نه به معنای خانه‌نشین شدن زن، بلکه نشانی آشکار بر امکان حضور وی در عرصه‌ی اجتماع و در کنار مردان است. اما این حضور زمانی سالم و به دور از فساد خواهد بود که پوشش مناسب و اسلامی توسط زنان و حجاب نگاه توسط زن و مرد رعایت شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان در 16 دی‌ماه 1369 فرمودند:
«آرمانگرایی در اسلام و گرایش به سمت قله‌ها و اوج‌ها و آرمانها، یک چیز قطعی و حتمی است. زن مثل مرد و مثل همه خلایق، باید دراین سمت حرکت کند.»

منابع:
- بی‌نا، حجاب وآزادی (1371)؛ تهران:سازمان تبلیغات اسلامی
- پارسا، محمد؛ (1374)؛ روان شناسی تربیتی، تهران، انتشارات سخن
- جوادی آملی، (1371)؛ زن درآیینه جلال و جمال؛ تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء
- حدادعادل، غلامعلی؛ (1374)؛ فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، تهران: سروش
- زن ازدیدگاه مقام معظم رهبری (1380)؛ تهران: نشر نوادر
- سیف اللهی، سیف الله (1386)؛ جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران، تهران: انتشارات جامعه پژوهان سینا
- علی محمدزاده، خلیل (1384)؛ حجاب زن و حقوق – نگاهی دیگر (چاپ چهارم)، تهران: انتشارات فردوس
- فهیم کرمانی، مرتضی (1372)؛ چهره زن درآیینه اسلام وقرآن (چاپ پنجم) تهران:دفترنشرفرهنگ اسلامی
-قرائتی، محسن (1379)؛ امربه معروف ونهی ازمنکر، تهران: مرکز فرهنگی درسهائی از قرآن
- کریستن سن، آرتور (1370)؛ ایران درزمان ساسانیان؛ ترجمه رشید یاسمی، تهران: سروش
- محمدی آشنایی، علی (1373)؛ حجاب درادیان الهی؛ قم:انتشارات اشراق
- مطهری، مرتضی (1357)؛ نظام حقوق زن دراسلام؛ (چاپ هشتم) قم: انتشارات صدرا
- مطهری، مرتضی (1360)؛ مساله حجاب؛ مساله حجاب؛ (چاپ پانزدهم) قم: انتشارات صدرا
- معصومی، سیدمعصومی (1375)؛ احکام روابط زن ومرد (چاپ یازدهم) قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
- مهدی زاده، حسین (1388)؛ پرسمان حجاب، قم: انتشارات صهبای یقین
- ویل دورانت (1368)؛ تاریخ تمدن، تهران:انتشارات انقلاب اسلامی

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها