گام‌های برجامی خوب، اما بازه 60 روزه زیاد است

سفیر سابق ایران در ایتالیا گفت: گام‌های ایران در کاهش تعهدات خود، موجب وارد آمدن فشار سیاسی به اروپا شده، اما بازه زمانی 60 روزه برای آن زیاد است.
کد خبر: ۳۶۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵ - 11September 2019

گام‌های برجامی خوب، اما بازه 60 روزه زیاد استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ابوالفضل ظهره‌وند» کارشناس ارشد روبط بین الملل در گفت‌وگو با بحث روز رادیو ایران درباره برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار داشت: من گرچه از منتقدان برجام هستم، اما معتقدم ما با استفاد ظرفیت خوبی که در مفاد برجام از جمله بند‌های 26 و 36 آن برایمان فراهم شده، می‌توانیم به خوبی در جهت کاهش تعهدات برجامی خود گام برداریم. کمااینکه تا کنون نیز در این مسیر حرکت کرده‌ایم. با این حال معتقدم بایستی از لحاظ کمی و کیفی گام‌ها را موثرتر برداریم.

وی در تکمیل این بخش از صحبت هایش ادامه داد: زمان 60 روز که در گام‌های مختلف کاهش تعهدات به طرف غربی داده می‌شود زیاد و این درحالی است که زمان در کنش‌های بین المللی بسیار مهم تاثیر گذار به حساب می‌آید.

ظهروند افزود: از سوی دیگر باید کار‌های که در قالب گام‌های برجامی انجام می‌گیرد، به گونه‌ای باشد که طرف مقابل را وادار به انجام تعهدات خود کند. به عنوان نمونه در همین گام سوم که موضوع برداشتن سقف تحقیق و توسعه را دربر می‌گیرد، ما علاوه بر ارتقاء سانتریفیوژ‌های خود به نسل‌های جدیدتر همچون IR8 اگر به جای ایجاد یک زنجیره بیست تایی از ماشین نسل جدید، ده یا بیست زنجیره آبشار غنی سازی را ایجاد کنیم، طرف مقابل این پیام را دریافت می‌کند که ایران در حفظ حقوقش عزم جدی دارد و آن‌ها هم برای حفظ خواسته‌های خود، باید کار عملی انجام دهند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در ادامه خاطر نشان کرد: همان گونه که می‌دانیم اکنون وضعیت طرف مقابل ما مطلوب نیست و از نگاه سیاسی ما دست برتر را داریم. مشکلاتی که در دولت آمریکا به وجود آمد که آخرین آن برکناری بولتون بود یا موضوع برگزیت در انگلیس به همراه رخداد‌های همچون مشکلاتی داخلی فرانسه و وضعیت متزلزل نتانیاهو این نکته را به ما نشان می‌دهد. از این رو دادن زمان طولانی به طرف مقابل باعث می‌شود تا اگر آن‌ها در فرصت بوجود آمده بر چالش‌های داخلی خود غلبه کنند، برخوردشان با ما تندتر شود؛ بنابراین آن‌ها نباید مجال پیدا کنند.

این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: در عین حال ما نباید به عنوان برهم زننده برجام شناخته شویم. اکنون که با حماقت ترامپ و بی عملی اروپا ایران نسبت به کاهش تعهدات خود در مدار برجام حرکت کرده این مزیت در فضای روابط بین الملل برای ما به ارمغان آورده که فردی همچون لاوروف؛ وزیر خارجه روسیه و یا چینی‌ها هم به صراحت اقدامات ایران را قانونی و به حق می‌دانند که به دلیل حرکت ما روی خط برجام این دست آورد سیاسی در فضای روابط بین الملل برای ما به وجود آمده است.

ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد: آن چیزی که رهبر معظم انقلاب اسلامی و بسیاری از کارشناسان سیاسی درباره غیر قابل اعتماد بودن غربی‌ها بر روی آن تاکید داشتند، اکنون ثابت شده و از همین روست که بنابر توصیه‌های ایشان ما بایستی به جای تکیه بر وعده‌های غربی‌ها به سمت تقویت و فعال کردن ظرفیت‌های درونی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی برویم.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها