واشنگتن پیمان نظامی کشور‌های قاره آمریکا را علیه ونزوئلا فعال کرد

وزیر خارجه آمریکا در حمایت از مخالفان ونزوئلا، یک پیمان دفاعی مربوط به دوران جنگ سرد را فعال کرده تا زمینه را برای مداخله نظامی در این کشور آمریکای لاتین فراهم آورد.
کد خبر: ۳۶۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱ - 12September 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، واشنگتن در ادامه تلاش‌های خود برای خلع «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا و در حمایت از مخالفان ونزوئلا، به یک پیمان دفاعی دوجانبه مربوط به دوران جنگ سرد استناد کرد، به امید آنکه زمینه برای مداخله نظامی واشنگتن در این کشور آمریکای لاتین فراهم شود.

بنا به گزارش شبکه «راشاتودی»، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) با استناد کردن به پیمان مساعدت دوجانبه کشور‌های آمریکایی (تیار) با 10 کشور آمریکای لاتین و «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا، در بیانیه‌ای مدعی شد که «مادورو نه تنها تهدیدی برای مردم ونزوئلا است، بلکه اقدامات وی، صلح و امنیت کشور‌های همسایه را نیز تهدید می‌کند».

وزیر خارجه آمریکا در توجیه اقدام اخیر خود در فعال کردن این پیمان مربوط به دوران جنگ سرد، گفت که دولت مادورو، نفوذ، ثبات زدایی در منطقه دارد و بعنوان نمونه، برگزاری رزمایش‌های گسترده ونزوئلا در مرز کلمبیا را عنوان کرد.

هفته گذشته، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که در بازه زمانی 10 تا 29 سپتامبر (19 شهریور تا شش مهر) رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای در نزدیکی مرز کلمبیا برگزار خواهند کرد و گفت: ونزوئلا در بازه زمانی برگزاری رزمایش، سامانه‌های دفاع هوایی خود را در مرز کلمبیا مستقر خواهد کرد.

دولت ونزوئلا تأکید دارد که کلمبیا، یک گروه شبه نظامی را برای مقابله با دولت ونزوئلا به وجود آورده است و کاراکاس در همین راستا قصد دارد این پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کند.

تیار، یک توافقنامه دفاع نظامی دوجانبه است که زمینه را برای مداخله خارجی فراهم می‌کند و بر روی ادعا‌های پیشین دولت ترامپ مبنی بر عدم تمایل آمریکا برای مداخله نظامی در ونزوئلا خط بطلان می‌کشد.

طبق این گزارش، در حالیکه «کارلوس تروجیلو» نماینده آمریکا در سازمان کشور‌های آمریکایی اصرار دارد که تیار با هدف «تقاضا برای استفاده از نیروی نظامی» فعال نشده است بلکه این پیمان «به دنبال یک چارچوب قانونی است»، اما دولت خودخوانده گوایدو از همان آغاز به کار، خارج از قلمرو قانونی و حقوقی عمل کرده است.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نیز گزارش کرد، پامپئو با صدور بیانیه‌ای در خصوص این پیمان گفت: «آمریکا در استناد به پیمان مساعدت دوجانبه کشور‌های آمریکایی (TIAR)، به دولت موقت ونزوئلا و 10 کشور دیگر می‌پیوندد».

دولت ترامپ در ماه ژانویه سال جاری میلادی، «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا را به رسمیت شناخت و از آن پس تمامی تلاش خود را برای اعمال فشار به دولت مادورو که چند ماه قبل از آن با آراء مردم به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شده بود، به کار گرفت تا او را از قدرت خلع کند.

پامپئو در بیانیه خود تصریح کرد: «ما از مذاکرات سطح عالی بیشتر با دیگر شرکای خود در تیار استقبال می‌کنیم تا گردهم آییم و با یکدیگر از طریق گزینه‌های چندجانبه اقتصادی و سیاسی به مسئله بحران مهم در ونزوئلا و اطراف مرز این کشور رسیدگی کنیم».

علیرغم اقدامات آمریکا و برخی از همپیمانان این کشور در به رسمیت شناختن گوایدو بعنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا، کشور‌هایی همچون چین، روسیه، ترکیه و ایران و شمار دیگری از کشورها، همچنان مادورو را بعنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

مادورو، گوایدو را بعنوان دست‌نشانده آمریکا می‌داند و واشنگتن را به سازماندهی کودتای نافرجام ونزوئلا و تأمین مالی مخالفان دولت این کشور متهم می‌کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها