جوادی در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب مطرح کرد؛

توجه به نوگرایی در برنامه‎های فرهنگی هفته کتاب/ تاکید بر محتوا به جای کمیت

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت نوگرایی در برنامه‌های فرهنگی و توجه به محتوا تاکید کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که «سیطره کمیت» در برنامه‌ریزی‌ها غلبه نداشته باشد بلکه محتوا نیز مورد توجه باشد.
کد خبر: ۳۶۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴ - 16September 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به ریاست محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی، نیکنام حسینی‌پور؛ دبیر برگزاری هفته کتاب و اعضای شورا روز دوشنبه(25 شهریورماه) در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محسن جوادی در این جلسه با اشاره به ضرورت نوآوری در برنامه‌های فرهنگی گفت: در صدد هستیم تا در کل معاونت امور فرهنگی یک نوگرایی داشته باشیم تا مسیر فعالیت‌ها تازه شوند و به نظر می‌رسد که هفته کتاب می‌تواند آغازگر این نوآوری باشد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر گرایش کمی در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی مورد توجه قرار داشته است اما باید توجه داشته باشیم که «سیطره کمیت» در برنامه‌ریزی‌ها غلبه نداشته بلکه محتوا نیز مورد توجه باشد.

معاون امور فرهنگی با تاکید بر مطالعه کتاب‌های خوب گفت: باید تلاش شود تا برنامه‌های ترویج کتابخوانی در هفته کتاب به مسائلی همچون «قاچاق کتاب»، «کتاب حلال»، «دانلود کتاب» و... نیز پرداخته شود. همچنین می‌توانیم از فضای نشر الکترونیک برای ترویج کتابخوانی بهره ببریم.

وی در پایان تصریح کرد: هفته کتاب هر سال تکرار می‌شود اما چیزی که در هفته کتاب ماندگار می‌شود توجه به فعالیت‌های نو و جدید است.

در ادامه این جلسه نیکنام حسینی‌پور با اشاره به فلسفه شکل‌گیری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: هفته کتاب بر ترویج کتاب و کتابخوانی تاکید دارد و از این رو هر ساله با همکاری نهادها و سازمان‌ها، برنامه‌های متنوعی با محوریت کتابخوانی برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد که در شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی، تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان از فضای هفته کتاب برای مطرح کردن مسایل مرتبط با کتاب مانند «افت تیراژ»، «قاچاق کتاب» و... بهره برد. استفاده از ظرفیت رسانه‌ها از دیگر ویژگی‌هایی است که باید تلاش شود برای ترویج کتابخوانی استفاده شود. خوشبختانه سال گذشته تعامل خوبی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های الکترونیک و مکتوب برای این موضوع ایجاد شد. ستاد برگزاری هفته کتاب نیز تلاش می‌کند به عنوان یک تسهیلگر در برنامه‌های هفته کتاب حضور داشته باشد.

حسینی‌پور از ضرورت تحقیق جامع در حوزه کتابخوانی سخن گفت و عنوان کرد: متاسفانه تحقیق جامعی در این حوزه صورت نگرفته است و آمار مختلفی در این باره مطرح می‌شود. باید از منظر ایجابی نیز به این موضوع نگریسته شود زیرا در دوره کنونی با توجه به تغییرات تکنولوژیکی، رفتار مطالعه نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است و جمعیت ایران بر خلاف اظهارت، جمعیت کتابخوانی هستند. باید تلاش شود تا ابزارهای جدید مطالعه را در میان مردم ترویج کنیم.

در ادامه این جلسه اعضای شورا به بحث و تبادل درباره برگزاری زمان و شعار این دوره از هفته کتاب پرداختند و 23 تا 30 آبان ماه سال جاری به عنوان زمان برگزاری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران انتخاب و مقرر شد تا هفته کتاب امسال نیز از شهر یزد؛ پایتخت کتاب ایران آغاز شود.

همچنین پس از بحث و تبادل نظر میان اعضا مقرر شد شعارهای پیشنهادی اعضای شورای سیاست‌گذاری به دبیرخانه ارسال شوند و درباره انتخاب شعار تصمیم‌گیری شود.

در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسامی ایران که با ریاست محسن جوادی برگزار شد، مهدی فیروزان، جواد محقق، فریدون عموزاده خلیلی، هومان حسن‎پور، علی غیاثی ندوشن، عیسی علیزاده، ابراهیم زاهدی مطلق، عبدالعظیم فریدون، راضیه تجار، خانم گرائیلی، حسین صفاری، فرهاد قاسم‌پور، حجت‌الاسلام ارزانی، ایوب دهقانکار، ابراهیم حیدری و مجتبی تبریزنیا حضور داشتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها