احمدرضا درویش در برنامه هفت:

توقیف فیلم «رستاخیز» نشان از عدم مدیریت فرهنگی است/ ما بر اساس فتوای ولی فقیه عمل کردیم

کارگردان فیلم رستاخیز گفت: من به‌عنوان یک فیلم‌ساز به شخص رییس جمهور می‌گویم،‌ ما در عروسی شما که انتخابات بود شرکت کردیم اما شما در عزای ما (توقیف رستاخیز) نه‌تنها شرکت نکردید که بیشتر ما را عزادار کردید.
کد خبر: ۳۶۲۶۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰ - 21September 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ بعد از گذشت چند سال از توقیف فیلم عاشورایی «رستاخیز» به کارگردانی «احمدرضا درویش» و حواشی دنباله‌دار و تمام نشدنی آن خبری منتشر شد که اهالی سینما و مخاطبانش را در بهت‌زده کرد؛ نمایش فیلم رستاخیز در فضای مجازی با دوبله عربی و کیفیت بالا. دانلود فیلم رستاخیز چنان شتابی گرفت که کارگردان اثر را وادار کرد، تماشای غیرقانونی فیلمش را حرام اعلام کند.

بر این اساس، روز پنجشنبه ۲۱ شهریور، پس از نشر نسخه قاچاق این فیلم در یوتیوب، این نسخه به صورت گسترده‌ای در فضای مجازی منتشر شد، نسخه‌ای که ظاهراً نسخه بدون سانسور فیلم رستاخیز با دوبله عربی و کیفیت بالاست که گویا پس از نمایش آن در کشور‌های عربی، قاچاق شده و در دسترس تماشاگران ایرانی و مشتاقان منتظر این فیلم قرار گرفته و به سرعت دست به دست می‌شود.
 
در ادامۀ این اتفاق عجیب و نادر، جمعه شب (29 شهریور) و در برنامه سینمایی «هفت» بغض احمدرضا درویش ترکید و در اینباره گفت: رستاخیز دستاوردی است که متعلق به هنرمندان و مردم ایران و برخاسته از ظرفیت‌های مردم ایران است.
 
وی افزود: واقعیت این است که وقتی به خودم فکر می‌کنم می‌بینم که اگر در بستر سینمای ایران حضور دارم به این دلیل است که خود را دانش‌آموخته آن می‌دانم‌ و عضو کوچکی از یک سینمای محترم و نجیب هستم.
 
درویش ادامه داد: رستاخیز را محصول سینمای ایران می‌دانم. من به‌افتخار و عزت سینمای ایران فکر می‌کنم. در کنار آن دغدغه پرداختن به مسائل جدید ازجمله حادثه عاشورا که در قله حوادث تاریخی جهان تشیع قرار دارد را دارم، این دغدغه از درون سینمای ایران شکل‌گرفته است و من به‌عنوان یک نماینده کوچک در کنار متخصصان بزرگی آن را ساختم.

توقیف «رستاخیز» نشان از عدم مدیریت فرهنگی است/ انتشار «رستاخیز» سرقت بزرگ فرهنگی

در دولت هفتم مرا برای تولید یک فیلم فاخر دعوت کردند

این کارگردان با بیان اینکه در دولت هفتم مرا برای تولید یک فیلم فاخر دعوت کردند که من دو موضوع در مورد قیام عاشورا و فتح خرمشهر ارائه دادم که درنهایت موضوع قیام عاشورا مورد موافقت قرار گرفت، اظهار داشت: از آن زمان هفت وزیر تغییر کرده و ۱۴ سال از آن تاریخ گذشته است. در این گذار ما همه مجوزهای لازم از مراجع بزرگ جهان را گرفتیم. این فیلم در جشنواره فجر دولت دهم با دریافت 9 سیمرغ فیلم برگزیده شد. برنامه‌های مفصلی تدارک دیده شد تا رستاخیز به دست همه مسلمانان جهان برسد. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی پخش فیلم را به عهده گرفت.

حتی به من وقت نمی‌دادند که خواسته خودم را مطرح کنم

درویش با اشاره به اینکه این فیلم زیرزمینی ساخته نشده! حتی نیروهای نظامی در زمان تولید امنیت پر‌وژه را به عهده گرفتند، ادامه داد: متأسفانه تصمیم شتاب‌زده‌ای که حیرت همگان را برانگیخت باعث شد این سرمایه ملی از دست برود‌. حتی به من به‌عنوان پدر معنوی فیلم اطلاع ندادند که قصد توقیف فیلم را دارند. من از وزیر دولت وقت هم سوال کردم چرا چنین کاری کردند پاسخی دریافت نکردم. حتی به من وقت نمی‌دادند که خواسته خودم را مطرح کنم. فقط مسئولین در برنامه‌های تلویزیونی می‌گفتند به کارگردان فیلم ابلاغ کردیم که با تاباندن نور به چهره حضرت عباس (ع) مشکل فیلم را حل کند. آیا اصلا چنین امری بدون در نظر گرفتن مسائل فنی امکان‌پذیر است؟

انتشار «رستاخیز» سرقت بزرگ فرهنگی/ توقیف «رستاخیز» نشان از عدم مدیریت فرهنگی است

نمی‌خواستم برای اثبات حقم از رهبری خرج کنم

وی گفت: من احساس می‌کنم با این راهزنی فرهنگی که صورت گرفته به حیثیت ما خدشه وارد شده است. اگر کشتی ما در جبل‌الطارق مورد سرقت قرار گرفته نیروهای امنیتی ما وارد عمل می‌شود و اقدام موثری انجام می‌دهد. چه کسی باید در زمانی که دستاورد فرهنگی ما مورد سرقت قرار می‌گیرد از آن صیانت کند؟

درویش در ادامه خاطرنشان کرد: چیزی که باعث شد من صبوری به خرج دهم توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که حضورا به من فرمودند: شما بر خدا توکل کن و بر باور خود ایستادگی کن. من این را جایی عنوان نکرده‌ام چون نمی‌خواستم برای اثبات حقم از رهبری خرج کنم. ما بر اساس فتوای ولی فقیه عمل کردیم. جای تعجب اینجاست مسئولینی که از فتوای رهبری و ملاقاتم با ایشان خبر داشتند اما کاری نکردند‌.

به من گفتند در حوزه وظایف وزارت ارشاد نیست

این کارگردان با ابراز گایه که چرا بعد از چهار سال بستری فراهم کردیم که فیلم رستاخیز با این وضعیت دیده شود، بیان داشت: وقتی سیستمی نمی‌تواند از پروانه نمایش خودش دفاع کند و آن را به جای دیگری حواله می‌دهد، از دیگران چه انتظاری داریم. داروغه زاده مدیرکل وقت امور سینمایی عنوان می‌کند حل مشکلات فیلم رستاخیز در حوزه وظایف وزارت ارشاد نیست. اگر چنین است پس چرا نمایش می‌دهید.

انتشار «رستاخیز» سرقت بزرگ فرهنگی/ توقیف «رستاخیز» نشان از عدم مدیریت فرهنگی است

شرمنده‌ام از این رفتاری که با سینمای ایران شده است

درویش افزود: فرصت اندیشیدن درباره رستاخیز از جامعه فرهنگی سلب شده است، من از مردم عذرخواهی می‌کنم که رستاخیز این‌گونه دیده شد. یک مطلب هم می‌خواهم به همکارانم بگویم، من اول داوطلبانه می‌گویم که شرمنده‌ام از این رفتاری که با سینمای ایران شده است. نمی‌دانم چگونه است که مدیرانی که این رفتار را با رستاخیز کردند الآن در جایگاه خود نیستند و پاسخ‌گو هم نیستند و جالب‌تر اینکه در مقام دیگری روی صندلی اول دیده می‌شوند. من از طرف مدیریت فرهنگی کشور از همه اعضای خانواده سینما عذر می‌خواهم از همه عوامل رستاخیز از سوی کسانی که با رستاخیز چنین رفتاری کردند عذر می‌خواهم. جریان عاشورا اقیانوس فضایل انسانی است نباید از این اقیانوس دست کشید.

در سال‌های انتهایی دولت دوازدهم طوری از گردونه قدرت کنار نروید که گره رستاخیز باز نشده باشد

وی در پایان بیان داشت: من به شخص رییس جمهوری به‌عنوان یک فیلم‌ساز می‌گویم،‌ ما در عروسی شما که انتخابات بود شرکت کردیم اما شما در عزای ما (توقیف رستاخیز) نه‌تنها شرکت نکردید که بیشتر ما را عزادار کردید. شما زخمی بر صورت سینمای ایران وارد کردید که این زخم ناسور ترمیم پیدا نخواهد کرد. من خواهشم این است که در این سال‌های انتهایی دولت دوازدهم طوری از گردونه قدرت کنار نروید که گره رستاخیز باز نشده باشد. مطالبه سازندگان رستاخیز این است که هیاتی را بالاتر از اندازه وزارت ارشاد تشکیل بدهند تا به این درخواست ملی پاسخ دهند چراکه وزارت ارشاد رسما اعلام کرده‌اند حل مشکل رستاخیز از اندازه آنها خارج است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار