شهاب مرادی در «رندان تشنه لب»:

نباید دایره عاشقان حسین (ع) را با انتقادات بیش از حد تنگ‌ کنیم

یک کارشناس مسائل دینی که در محفل شعر «رندان تشنه لب» حضور داشت، با آسیب شناسی مجالس عزای امام حسین(ع) در ایام محرم گفت: نباید دایره عاشقان حسین(ع) را با انتقادات بیش از حد تنگ‌ کنیم.
کد خبر: ۳۶۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷ - 23September 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ویژه برنامه در حلقه رندان با عنوان رندان تشنه لب به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) عصر روز ۳۱ شهریورماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

شاعران در این برنامه با خواندن اشعاری درباره واقعه عاشورا، مظلومیت امام حسین (ع) و خاندانش، صبر حضرت زینت(س) و فرهنگ مقاومت شبی به یاد ماندنی را رقم زدند.

در این برنامه اسماعیل امینی، حسن شعبانی (بانی)، عباس احمدی، محمدعلی بخشایش، احمد بابایی، نغمه مستشار نظامی، سعید حدادیان، امید مهدی نژاد، سید حمیدرضا برقعی، یوسفعلی میرشکاک و مریم جلوداریان اشعار خود را در مدح اهل بیت(ع) خواندند.

در ابتدای این برنامه اسماعیل امینی ضمن ذکر یاد و خاطره ابوالفضل زرویی نصرآباد، گفت: زرویی نصرآباد مرد بزرگی بود که دفتر طنز حوزه هنری را راه اندازی کرد و بانیِ جلسه در حلقه رندان بود. او در محرم و صفر رندان تشنه لب را برگزار کرد و قصیده بلند بالای خود را در وصف حضرت عباس(ع) از کتاب «ماه به روایت آه» را خواند. این مجلس پر نور یادگاری بزرگی از این انسان شریف است.

حجت السلام و المسلمین شهاب مرادی نیز به عنوان میهمان ویژه این برنامه حاضر شد و درباره آسیب شناسی مجالس عزای امام حسین(ع) به بیان نکاتی پرداخت. وی در این باره گفت: متاسفانه در ابتدای ماه محرم و با شروع عزاداری‌ها عده‌ای به جای استفاده از ظرفیت عظیم محرم و عاشورا مدام به بحث آسیب شناسی می‌پردازند. عده ای منتقد بالفطره از همه کس و همه چیز ایراد می گیرند. به عنوان مثال می گویند عزادار حسین باید آزاده باشد، انسانی پاک باشد، اهل گناه نباشد این خوب است که کسی گناه نکند اما چرا مدام در پی این هستیم که دایره عاشقان حسین را تنگ‌تر کنیم و به جای حقیقت با سلیقه خودمان معیارتراشی کنیم.

وی ادامه داد: هر کس که بگوید حسین (ع) حق است و یزید باطل، در زمره یاران حسین (ع) است، ما در دستگاه اهل بیت نوع سومی نداریم، تماشاچی نداریم، هر کس که بر مظلومیت حسین (ع) صحه بگذارد از یاران و طرفداران اهل بیت (ع) است، متاسفانه انتظارات را به اندازه ای بالا می بریم که هیچ کس در تعریف و معیار ما جا نمی‌شود.

این فعال فرهنگی به راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: راهپیمایی اربعین، بساط عزاداری حسین (ع) را رونقی دوچندان بخشید، امروز به برکت خون شهدای ما، خون شهدا و مجاهدین عراقی که در انتفاضه در مجاورت حرم امام حسین (ع) به شهادت رسیدند و هزاران ایثارگر، می توانیم آزادانه به راهپیمایی اربعین برویم. امام حسین (ع) عازم کوفه بود ولی مدام راهش را به سمت بیابان تغییر دادند که در خلوت خونش را بریزند، او را دفن نکردند که اثری از پیکرش نماند، اما در حقیقت حسین (ع) بر یزید پیروز شد و نام او و راه او تا ابد جاودانه ماند.

محمدعلی مجاهدی نیز ضمن بیان نکاتی درباب شاعران آیینی گفت: شاعر آیینی همانند یک مجاهد که در میدان جنگ با شمشیرش از دین دفاع می کند، با زبانش از حقیقت و حقانیت دین دفاع می کند. کسانی که در دستگاه اهل بیت(ع) فعالیت می‌کنند و در جایگاه شاعری قرار دارند، تجربه‌های قدسی فراوانی را درک کرده‌اند، نور عظیمی بر قلبشان می تابد، شاعران با بیان واقعه عاشورا نسل‌های بعدی را تربیت می‌کنند و همچون یک مربی نمی‌گذارند کوچک و بزرگ راه درست را گم کنند، شاعر همانند یک رسانه تاثیرگذار است؛ پیامبر اکرم (ص) در مجلسی که قرار بود شعری در وصف دین خوانده شود، جمعیت را ساکت کردند تا همه توجهات به شعر باشد، تا این حد شعر آیینی محترم و مهم است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها